لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

موافقت روسيه با ميانجيگری ميان ايران و امارات


نقشه خلیج فارس.(عکس:RFE/RL)
نقشه خلیج فارس.(عکس:RFE/RL)

امارات متحده عربی اعلام کرده است که موافقت روسيه را برای متقاعد کردن ایران، به وجود اختلاف، بر سر مالکیت جزایر سه گانه خلیج فارس، جلب کرده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک مقام رسمی امارات متحده عربی، روز شنبه چهارم خرداد ماه اعلام کرد که اين توافق در جريان ديدار هيئتی از شورای ملی فدرال امارات به سرپرستی عبدالعزيز الغرير، رييس اين شورا، و هيئتی از وزارت امور خارجه روسيه به سرپرستی آندره دنيسوف، معاون اول وزير امور خارجه روسيه در مسکو، به دست آمده است.


عبدالعزیز الغرير، در اين باره به خبرگزاری رسمی امارات گفته است: «در پاسخ به درخواست هيئت شوای ملی امارات، وزارت امور خارجه روسيه آمادگی خود را برای ميانجيگيری در متقاعد کردن تهران درباره اينکه در مورد جزاير سه گانه خليج فارس مشکلاتی وجود دارد، موافقت کرده است.»


او همچنين گفته است که سرگئی ميرونوف، رييس مجلس روسيه از ادعای امارات در مورد اين سه جزيره استراتژيک پشتيبانی کرده است.


امارات متحده عربی با پشتيبانی ساير کشور های عربی منطقه، طی سال های گذشته دائماً ادعای مالکيت اين جزاير را مطرح کرده است اما ايران همواره اين جزاير را بخش لاينفک سرزمين ايران اعلام کرده و ادعاهای امارات را بی اساس خوانده است.



جزاير تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی بر اساس تفاهم نامه سال ۱۹۷۱ لندن به مالکيت کامل ايران در آمد. اين قرارداد بر حاکميت کامل ايران بر اين سه جزيره تاکيد کرده است.

ایران طی سال های گذشته حتی وجود اختلاف بر سر مالکیت این جزایر را رد می کند و اعلام کرده تنها حاضر است در مذاکرات دوجانبه در این باره گفتگو کند اما امارات مایل به گفتگو در حضور یک کشور بی طرف است.


جزاير تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی بر اساس تفاهم نامه سال ۱۹۷۱ لندن به مالکيت کامل ايران در آمد. اين قرارداد بر حاکميت کامل ايران بر اين سه جزيره تاکيد کرده است.


اين جزاير به دليل وضغيت بستر خليج فارس، مناطقی استراتژيک هستند چرا که عمق خليج فارس برای نفتکش های بزرگ کافی نيست و تنها مسير مطمئن برای نفتکش های پر از نفت که به شدت سنگين شده اند، عبور از مسیر میان اين جزيره ها است.


مالکيت ايران بر اين جزاير باعث شده است که اين کشور بر صادرات نفت در خليج فارس مسلط شود.


طی چند ماه گذشته، کشور های عربی در بيانيه پايانی نشست شورای همکاری خليج فارس و نشست بين المجالس کشور های عربی، از ادعای مالکيت امارات پشتيبانی کرده اند.


ايران در هر مورد به شدت به اين ادعا واکنش نشان داده است.


فعاليت سياسی امارات درباره اين ادعا طی چند ماه گذشته شدت گرفته است تا آنجا باعث تشکیل تجمعات اعتراضی ايرانبان مقابل سفارت امارت در تهران شده است.


پس از تجمع حدوداً ۲۰۰ نفر مقابل سفارت امارات در تاريخ ۱۰ ارديبهشت، به گزارش خبرگزاری فارس، روز جمعه سوم خرداد ماه هم تجمعی مقابل سفارت امارات در تهران تشکيل شد.


اين تجمع که به نوشته این خبرگزاری «در پی تکرار ادعاهای واهی امارات در خصوص مالکيت جزاير سه گانه و جعل نام خليج فارس» تشکيل شده بود، با دخالت پليس به خشونت کشيده شد.


XS
SM
MD
LG