لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۱

همه جناح ها مدعی پیروزی در انتخابات شده اند


نتايج انتخابات تا ۴۸ ساعت ديگر منتشر می شود.
نتايج انتخابات تا ۴۸ ساعت ديگر منتشر می شود.

با گذشت چندين ساعت از پايان رای گيری، در ساعات بامداد شنبه ۲۵ آذر، هر يک از سه ائتلاف اصلی در تهران و شهرستان ها از پيروزی خود در انتخابات خبر می دهند.


مصطفی پور محمدی،وزير کشور، در ساعت ۶ بامداد به خبرنگاران گفته که نتايج انتخابات ديروز به استثنای تهران تا شب يک شنبه اعلام خواهد شد .


به دنبال ساعت ها جدال ميان وزارت کشور و هيات نظارت بر انتخابات شوراها بر سر شمارش دستی و يا رايانه ای آراء،خبرگزاری مهر ساعت چهار صبح از قول سخنگوی هيات نظارت خبر داد شمارش آرا به صورت همزمان در برخی حوزه ها به صورت دستی و در برخی حوزه ها هم به صورت رايانه ای انجام شود .


معاون اجرايی شورای نگهابان ساعاتی پيش اعلام کرد حدود دو ميليون و ۲۰۰ هزار نفر در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در شهر تهران شرکت کرده‏اند.


خبرگزاری فارس نيز خبر داده هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی در انتخابات خبرگان تهران تاکنون بيشترين آرا را به خود ختصاص داده اند و آيت الله خوشوقت، يکی از نامزدان اصلی حاميان دولت در رديف های انتهايی جدول قرار گرفته است .


شمارش آرا در تعليق


درحالی که پایان اخذ رای ساعت ۲۲ شب گذشته در سراسر کشور بود، جدال هيات نظارت بر اتخابات شوراها و وزارت کشورتا ساعت دو و نيم بامداد بر سر چگونگی شمارش آرا ادامه يافت.


حجت الله فلاحت پيشه، سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات، ساعاتی پيش اعلام کرد به دنبال جلسه ای که با مقامات وزارت کشور داشته، توافق شده تا شمارش آرا بخشی به صورت دستی و بخش ديگری به صورت رايانه ای انجام شود. اين توافق در حالی صورت گرفت که ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان و 10 تن از نامزدان ائتلاف بزرگ اصولگرايان، در ساعات اوليه بامداد شنبه گذشته، طی نامه هايی به فرماندار تهران خواستار شمارش دستی آرا شدند .


مجتبی ثمره هاشمی، معاون سياسی وزير کشور نيز چند ساعت پيش به خبرنگاران گفت که نتايج انتخابات به استثنای انتخابات تهران تا ۴۸ ساعت ديگر منتشر خواهد شد.


گزارش ها حاکی است که صندوق ها مطابق نظر اوليه وزير کشور به جای شمارش در شعب اخذ رای به ۵۴ شعبه از پيش تعيين شده منتقل شده اند تا به وسيله رايانه شمارش شوند.


به دنبال خودداری وزارت کشور از اعلام تدريجی آرا، هر يک از ائتلاف های سه گانه اصلاح طلبان، اصولگرايان و حاميان دولت خود را پيروز اين انتخابات معرفی می کنند

شب گذشته و پس از پايان رای گيری، سخنگوی هيات نظارت بر انتخابات شوراها به خبرنگاران گفته بود در صورت شمارش رايانه ای آرا توسط وزارت کشور، انتخابات از نظر اين شورا باطل خواهد بود.


وزير کشور اما در ساعت شش صبح از توافق با هيات نظارت خبر داد و اعلام کرد که تا شامگاه شنبه نتايج انتخابات همه مناطق کشور به استثنای تهران مشخص خواهد شد.


مقامات وزارت کشور همچنين از احتمال اعلام نتايج انتخابات شوراهای تهران در اواخر هفته جاری خبر داده اند .


خبرنگاران مستقر در وزارت کشور در همين حال گفته اند ستاد انتخابات از اعلام تدريجی آرا خود داری کرده و بر آن است تا نتايج انتخابات را پس از نهايی شدن اعلام کند .


هم چنين به دنبال اصرار خبرنگاران مستقر در وزارت کشور برای اطلاع از نتايج انتخابات، وزير کشور به آنان اعلام کرده که «تمايل شخصی من توفيق جريان اصولگراست».


مصطفی پورمحمدی در همين حال انتخابات اخير را مورد دلخواه خود ندانسته و به خبرنگاران گفته «سال آينده انتخاباتی را که دوست داريم برگزار می‏کنيم». اين خبر ساعاتی پس از انتشار در خبرگزاری مهر و ساير خبرگزاری ها به دستور وزير کشور از ميان اخبار حذف شد .


ادعای پیروزی


به دنبال خودداری وزارت کشور از اعلام تدريجی نتایج انتخابات شوراها، بازار گمانه زنی نتايج انتخابات داغ شده و هر يک از ائتلاف های سه گانه اصلاح طلبان، اصولگرايان و حاميان دولت خود را پيروز اين انتخابات معرفی می کنند .


سايت خبری شهر فردا، ارگان خبری ائتلاف اصلاح طلبان ساعاتی پيش اعلام کرد چهار تن از نامزدان اين ائتلاف در ميان نامزدانی قرار دارند که بيشترين آرا را به خود اختصاص داده اند.به نوشته این سایت اين چهار نفر به ترتيب هادی ساعی، محمدعلی نجفی، احمد مسجد جامعی و معصومه ابتکار هستند.


اصلاح طلبان در همين حال تاکيد کرده اند در حال حاضر مسئله امنيت شمارش آرا بزرگترين دغدغه اکثر ائتلاف های حاضر در انتخابات است، چرا که «رايحه تقلب در فضای انتخابات فراگير شده است».


ستاد ائتلاف اصلاح طلبان از اخراج ناظران اصلاح طلبان هنگام شمارش آرا در کاشان خبر داد و اعلام کرد ناظران اين ستاد در تهران و ساير شهرستان ها با موانعی بسياری برای حضور در محل های شمارش آراء مواجه شده اند.


ارگان خبری ائتلاف اصلاح طلبان ساعاتی پيش اعلام کرد چهار تن از نامزدان اين ائتلاف در ميان نامزدانی قرار دارند که بيشترين آرا را به خود اختصاص داده اند

خبرگزاری ايرانيوز که به ائتلاف اصولگراين نزدیک است نيز ساعاتی پيش خبر از پيروزی اين ائتلاف در انتخابات شوراها داد و از راهيابی هشت عضو ائتلاف بزرگ اصولگرايان به شورای سوم شهر تهران خبر داد.


اين خبرگزاری هم چنين اعلام کرد کانديداهای ائتلاف اصلاح طلبان و ستاد حاميان دولت و برخی چهره های مستقل در رديف های بعدی قرار گرفته اند .


ستاد انتخاباتی حاميان دولت موسوم به رايحه خوش نيز حاميان دولت را برنده انتخابات معرفی کرده است. سايت خبری رجا نيوز که زير نظر سخنگوی دولت فعاليت می کند ساعاتی پيش مدعی شد که نه رای نخست تهران به نامزدان ائتلاف حاميان دولت اختصاص دارد .


«در خبرگان، هاشمی اول است»


نتايج انتخابات خبرگان رهبری نيز تا صبح امروز از سوی وزارت کشور اعلام نشده است.


خبرگزاری های فارس و مهر ساعاتی پيش براساس صندوق هايی که تاکنون شمارش شده در تهران،هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی را دو نفر نخست در تهران معرفی کرده اند.


اين خبرگزاری ها از علی مشکينی، محسن قمی، محمد تقی مصباح يزدی به عنوان نفرات بعدی نامبرده و اعلام کرده اند که نامزدان فهرست مورد نظر حاميان دولت در رديف های انتهايی جدول قرار گرفته اند.


به نوشته خبرگزاری ها، آيت الله حسينی بوشهری رييس حوزه علميه قم و نامزد انتخابات خبرگان از بوشهر تنها کسی است که تاکنون راهيابی او به مجلس خبرگان قطعی شده است.


وزارت کشور مجموع شرکت کنندگان در انتخابات خبرگان در کل کشور را ۲۷ ميليون نفر اعلام کرده است.

درصد مشارکت


خبرگزاری ايلنا نيز از قول معاون اجرايی شورای نگهبان خبر داده که کل آراء انتخابات خبرگان در تهران ۲ ميليون و دويست هزار رای بوده است.


خبرگزاری مهر نيز از قول منابع مطلع در وزارت کشور مجموع شرکت کنندگان در انتخابات خبرگان در کل کشور را ۲۷ ميليون نفر اعلام کرده است.


وزارت کشور پيشتر تعداد واجدان شرايط شرکت در خبرگان رهبری را ۴۶ ميليون و ۵۳۹ هزار و ۴۲ نفر اعلام کرده بود.


XS
SM
MD
LG