لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

«زمان حضور آمریکا در عراق محدود است»


وزیر دفاع آمریکا، پنج شنبه گذشته راهی بغداد شد
وزیر دفاع آمریکا، پنج شنبه گذشته راهی بغداد شد

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد حضور نظامی آمریکا در عراق محدود است و دولت آمریکا به دنبال پیشرفت سیاسی عراق است و به زودی تعدادی از نیروهای خود را از عراق خارج می کند.


به گزارش آسوشیتد پرس، رابرت گیتس که در عراق به سر می برد، روز شنبه در کنفرانسی خبری در بغداد خبر داد مدت زمان حضور نظامی آمریکا در عراق محدود است.


آقای گیتس گفت: «تعهد ما به تامین امنیت و آینده روشن عراق بلند مدت است اما نه به شکلی که برای همیشه سربازان خود را در عراق نگاه داریم.»


آمریکا پس از استراتژی تازه و حضور نیروهای نظامی بیشتر، انتظار داشت اوضاع امنیتی عراق رو به آرامش رود اما هنوز مشخص نیست که استراتژی تازه آمریکا تاثیر درستی داشته و یا این که به افزایش خشونت ها منتهی شده است.


یک سری از حمله هایی که در هفته های گذشته انجام شده، آمار کشتارهای اخیر عراق را به شدت افزایش داده و مخالف اظهار نظرها از سوی برخی مقامات آمریکایی است که اوضاع امنیتی عراق را رو به بهبود توصیف کرده بودند.


رابرت گیتس، اوضاع سیاسی آمریکا و مناظره هایی که بر سر آینده عراق در کنگره و سنای آمریکا جاری است، را مفید دانست و گفت دولت عراق این اوضاع را می بیند و به درستی درک می کند که زمان در حال گذر است و آنها باید هرچه سریع تر، اوضاع عراق را در دست خود بگیرند.


رابرت گیتس، اوضاع سیاسی آمریکا و مناظره هایی که بر سر آینده عراق در کنگره و سنای آمریکا جاری است، را مفید دانست و گفت دولت عراق این اوضاع را می بیند و به درستی درک می کند که زمان در حال گذر است و آنها باید هرچه سریع تر، اوضاع عراق را در دست خود بگیرند

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در نامه ای به جرج بوش، رییس جمهوری این کشور، به گفته های آقای گیتس اشاره کرده و مناظره های درون کنگره درباره آینده عراق را مفید دانسته و در پایان تاکید کرده کنگره با دولت همکاری می کند.


رابرت گیتس که از زمان در دست گرفتن پنتاگون، برای سومین بار است که به عراق می رود، ابراز امیدواری کرد پارلمان عراق به زودی، لایحه توزیع پول نفت در میان مردم عراق را تصویب کند.


وی خواهان تصویب لایحه ای است که درآمد عایدی عراق از فروش نفت این کشور، میان شیعیان، سنی ها و کردها توزیع شود.


آقای گیتس ابراز امیدواری کرد این لایحه به زودی در پارلمان عراق مطرح شود و پیش از آغاز تعطیلات تابستانی پارلمان عراق، تصویب نهایی آن اعلام شود.


وزیر دفاع آمریکا در ادامه خبر داد که در تابستان سال جاری، فرماندهان نظامی آمریکا، وضعیت امنیتی و پیشرفت ها در عراق را بررسی می کنند و نتیجه آن، آینده حضور نظامی آمریکا در عراق را مشخص می کند.


آقای گیتس گفت: «پیشتر هم به مقامات عراقی گفته ام، پیشرفت اوضاع و همکاری سیاسی در عراق بسیار مهم و با اهمیت است و پس از آن است که می توان برای آینده حضور نظامی در عراق تصمیم گرفت.»


پیام صریح و به موقع


آنتونی کردسمن، از تحلیلگران موسسه مطالعات استراتژیک و بین المللی، به آسوشیتد پرس گفت که سخنان رابرت گیتس «درست و به موقع» بوده و عراقی ها و سیاستمداران آمریکا باید بدانند که آمریکا مشغول بررسی موقعیت حضور خود در عراق است.


این سومین سفر آقای گیتس به عراق از زمان حضور در پنتاگون است

وی گفت: «سخنان وزیر دفاع آمریکا، پیامی مستقیم و به موقع به سیاستمدارن عراقی است اما مشکل این جاست که حرکت سیاسی در عراق هم بسیار محدود و دارای شکاف های زیادی است.»


آقای گیتس هیچ اشاره ای به جلسه طولانی و سه ساعته خود با فرماندهان نظامی ارشد آمریکا در روز جمعه گذشته نکرد و فقط گفت اوضاع عراق بررسی شده و «هیچ صحبتی از برنامه خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق نشده است.»


وی بار دیگر تاکید کرد آمریکا به زمان نیاز دارد تا استراتژی های جدید خود را نشان داده و نتایج آن معلوم شود.


وزیر دفاع آمریکا گفت: «ما به زمان نیاز داریم که نشان دهد نتیجه اقدامات ما چه بوده است. آماری که الان در دست داریم مدرک مناسبی برای پیشرفت کار نیست اما من به این که کارهایی که در دست است، جواب دهد، خوشبین هستم و ما شاهد پیشرفت خیلی خوبی خواهیم بود.»


آقای گیتس بار دیگر از رهبران عراقی خواست از فرصت استفاده کنند و جلوی چرخش خشونت ها به یک «جنگ داخلی تمام عیار» را بگیرند.


رابرت گیتس گفت: «دولت عراق از نخست وزیر عراق می خواهد تا هر چه سریع تر، قوانین امنیتی را به اجرا بگذارد.»


نوری المالکی، نخست وزیر عراق، در بیانیه ای و در واکنش به سخنان رابرت گیتس اعلام کرد که مشکل اول عراق، ناامنی نیست و ابراز امیدواری کرد جامعه سیاسی عراق به زودی بر اختلاف های سیاسی و دینی و مذهبی غلبه کند.


در کنفرانس خبری رابرت گیتس، همتای عراقی او، عبدالقادر العبیدی هم حضور داشت و خبر داد نیروهای نظامی عراق در حال پیشرفت هستند و نیاز آنها به نیروهای آمریکایی، هر روز کمتر از روز قبل می شود.


وزیر دفاع آمریکا بار دیگر اطمینان داد آینده عراق رو به پیشرفت است اما در همین حال گفت که روزهای بسیار سختی در پیش رو است.


وی در ادامه، سخنان سناتور هری رید، رهبر اکثریت سنای آمریکا را رد کرد که پنج شنبه گذشته گفته بود «جنگ عراق شکست خورده است.»


آقای گیتس گفت:« با تمام احترام، مخالفت خود را با این گفته ها اعلام می کنم.»


رابرت گیتس، پنجشنبه گذشته به عراق رفت تا اوضاع امنیتی را از نزدیک بررسی کند و به مقامات رسمی عراق این پیام را منتقل کند که زمان می گذرد و باید پیشرفت های سیاسی و نظامی خود را نشان دهد.


XS
SM
MD
LG