لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

شورای همکاری خليج فارس خواستار رویکرد مثبت ايران در مذاکرات اتمی شد


شورای همکاری خليج فارس روز سه شنبه ضمن استقبال از مذاکرات هسته ای ایران و گروه۱+۵ ، از جمهوری اسلامی خواست در مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی، رویکرد مثبتی را در پیش بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای همکاری خليج فارس در بيانيه ای در پايان جلسه خود در ابوظبی اعلام کرد: «ما با تقدير از تلاش های جهانی و به ويژه تلاش های گروه پنج به علاوه يک، اميدواريم ايران به اين تلاش ها واکنش مثبت نشان دهد.»

اين بيانيه همچنين بر حق فعاليت های صلح آميز هسته ای برای تمام کشورها، تحت استانداردها و قوانين آژانس بين المللی انرژی اتمی تاکيد کرده است.

شورای همکاری خليج فارس گفته است که استانداردهای آژانس برای تمامی کشورهای خاورميانه از جمله اسراييل که می خواهند از انرژی اتمی استفاده کنند، ضروری است و بايد به اين قوانين پايبند باشند.

بحرين و عربستان سعودی در سال ۲۰۰۸، دو سال پيش توافقنامه همکاری های اتمی با آمريکا امضا کردند و کويت و امارات متحده عربی هم توافق های مشابهی با ديگر قدرت های اتمی امضا کرده اند.

شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس، بحرين، عربستان سعودی، کويت، امارات متحده عربی، قطر و عمان همچنين از ايران خواسته اند در نقش «يک همسايه خوب» ظاهر شود و تلاش کند به قوانين و اصول مشروع بين المللی احترام گذاشته و در جهت خاورميانه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی، تلاش کند.

در پايان مذاکرات ژنو بين ايران و گروه ۱+۵ در روز سه شنبه در ژنو قرار شد اين مذاکرات در ماه ژانويه سال ۲۰۱۱ در استانبول ترکيه ادامه يابد.

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا که نمايندگی کشورهای گروه ۵+۱ در مذاکره با ايران را برعهده دارد، پيشتر روز سه شنبه گفته بود: مذاکرات با ايران در استانبول از سر گرفته خواهد شد و ما در آن جا درباره «ايده های عملی» و همچنين يافتن «راه های همکاری برای حل نگرانی های اصلی درباره مسائل هسته ای گفت و گو خواهيم کرد.»

شيخ جابراحمد الصباح، امير کويت روز دوشنبه و در روز اول از نشست دو روزه شورای همکاری خليج فارس در ابوظبی اعلام کرد کويت، امارات، عربستان سعودی، قطر، عمان و بحرين می‌خواهند از طريق «گفت‌وگو، راه‌های مسالمت‌آميز و پيروی از اصول قانونی بين‌المللی» مناقشه هسته‌ای ايران پايان يابد.

امير کويت گفته بود: «حل‌وفصل مسالمت‌آميز اين پرونده، ثبات و امنيت منطقه را تضمين می‌کند.»

اين در حالی است که برپايه اسناد ويکی‌ليکس، شماری از سران و مقام‌های بلندپايه اين کشورها و از جمله کويت به صراحت از ايالات متحده خواسته‌اند به ايران حمله کند يا حمله نظامی را اجتناب‌ناپذير دانسته‌اند.

برپايه اسناد ويکی‌ليکس، عبدالله بن عبدالله، پادشاه عربستان، که پرنفوذترين عضو شورای همکاری خليج فارس است از آمريکايی‌ها خواسته بود با حمله به ايران «سر مار را قطع» کند.

اين اسناد همچنين حاکی از آن هستند که، حمدبن عيسی آل خليفه، پادشاه بحرين، نيز از آمريکايی‌ها خواسته است به هر طريق مورد نياز به برنامه اتمی ايران پايان داده شود و تاکيد کرده بود «خطر اينکه بگذاريم اين برنامه جلوتر برود بيشتر از خطر متوقف کردن آن است.»

در اين اسناد همچنين آمده است که شيخ محمد بن زايد، وليعهد ابوظبی، در گفت‌وگو با مقام‌های آمريکايی طرفدار اقدام عاجل عليه ايران و رئيس جمهورش بوده است.
XS
SM
MD
LG