لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

مخالفت آلمان با استقرار سپر دفاعی آمریکا در اروپا


دولت ائتلافی آلمان به استقرار طرح دفاع موشکی آمریکا در اروپا اعتراض کرد.
دولت ائتلافی آلمان به استقرار طرح دفاع موشکی آمریکا در اروپا اعتراض کرد.

دولت ائتلافی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با انتقاد از طرح استقرار پایگاه های موشکی آمریکا در اروپا، آن را شروعی دوباره برای جنگ سرد معرفی کرد.


به گزارش رویترز، آلمان که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، نصب سیستم دفاع موشکی آمریکا در لهستان و جمهوری چک را برهم زننده تعادل امنیتی منطقه خوانده است.


آمریکا پس از گفت و گو و رایزنی با کشورهای جمهوری چک و لهستان، به توافق رسید که سیستم دفاع موشکی خود در خاک اروپا را در این دو کشور نصب کند تا دفاعی باشد برای خطرات موشک های بالستیک ایران و کره شمالی، که از آنها به عنوان دولت های خطرناک یاد شده است.


فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان از حزب سوسیال دموکرات به همراه دیگر اعضای کابینه ائتلافی خانم مرکل که محافظه کاران دموکرات مسیحی هستند، از طرف کابینه به واشینگتن هشدار داد که در صدد تشکیل اروپای نو و کهنه نباشد.


اعتراض دولت ائتلافی آلمان، در سالگرد امضای قرارداد رم، که نخستین اقدام برای تشکیل اتحادیه اروپا بود، منتشر شده و به روند همکاری بیشتر آمریکا با برخی کشورهای اتحادیه اروپا اعتراض شده است

بیانیه دولت آلمان روز دوشنبه در روزنامه فرانکفورتر آلگمانیه چاپ شده است.


واژه اروپای نو و کهنه پس از مخالفت فرانسه و آلمان با آمریکا برای حمله نظامی به ادبیات روابط سیاسی بین الملل وارد شد.


دانلد رامسفلد، پیش از حمله نظامی آمریکا به عراق، در کنفرانس امنیتی مونیخ، فرانسه و آلمان را اروپای کهنه خواند و پس از جنگ، از لهستان برای کمک به اوضاع عراق دعوت کرد. وی لهستان و جمهوری چک را اروپای نو خوانده بود.


اعتراض دولت ائتلافی آلمان، در سالگرد امضای قرارداد رم، که نخستین اقدام برای تشکیل اتحادیه اروپا بود، منتشر شده و به روند همکاری بیشتر آمریکا با برخی کشورهای اتحادیه اروپا اعتراض شده است.


کورت بک، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان، اس پی دی، در اظهار نظری تندتر، خواهان مقابله جدی با نصب سیستم دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک شده و گفته است که «این کار آمریکا به روسیه قدرت می دهد و جنگ سردی دیگر آغاز می شود.»


طرح دفاع موشکی آمریکا، در دوقسمت اجرا می شود و قرار است رادار بزرگ و پیشرفته ای در جمهوری چک، و ۱۰ موشک ضد بالستیک در لهستان نصب و مستقر شود.


آقای بک در گفت و گو با هفته نامه بیلد آلمان، تاکید کرد این کار آمریکا یادآور دوران دهه ۱۹۷۰ و شروع دوران جنگ سرد است.


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان.

یاپ دو هوپ شیفر، دبیرکل ناتو هم پیشتر از طرح آمریکا انتقاد کرده و از واشینگتن خواسته بود برای طرح دفاع موشکی از پتانسیل های سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو، استفاده کند.


مذاکره با کاخ سفید


مقامات سیاسی ارشد اتحادیه اروپا روز دوشنبه راهی واشینگتن شدند تا درباره کنفرانس همکاری های مشترک اروپا و آمریکا که قرار است ۳۰ آوریل، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ ، در آمریکا برگزار شود، گفت و گو و رایزنی کنند.


فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را در اختیار دارد به همراه خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا راهی واشینگتن شدند تا با کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، دیدار کنند.


قرار است همکاری های امنیتی و تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا دراین کنفرانس بررسی و برای همکاری های بیشتر برنامه ریزی شود.


XS
SM
MD
LG