لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

عمق اندک دفاعی ايران و افزایش فشارها


شلیک موشک های موسوم به نور در جریان یکی از رزمایش ها در ایران
شلیک موشک های موسوم به نور در جریان یکی از رزمایش ها در ایران
با اشاره به وضعيت ناشی از اعمال تحريم های شورای امنيت و غرب، محمود بهمنی رييس کل بانک مرکزی ايران طی جلسه ای با اعضاء اتاق بازرگانی تهران در ابتدای هفته جاری، تاکيد کرد : " جنگ تمام عيار ( اقتصادی)عليه ما آغاز شده است و گروهی هنوز به اين باور نرسيده اند." هدف اصلی جنگی که بهمنی از آن ياد ميکند، کاهش مستمر عمق دفاعی ايران در تمام جبهه ها است.
گاردين، روزنامه معتبر انگليسی زبان چاپ بريتانيا، طی مقاله ای در ۷ دسامبر، با اشاره به هواپيمای جاسوسی بدون سرنشين آر-کيو ۱۷۰ آمريکا، که چند روز پيش در مناطق شرقی ايران به زمين نشست، نوشت: "جنگ عليه ايران هم اکنون آغاز شده است."
در واکنش به آنچه که ايران "تهديد های نظامی " جنگ جاری تلقی ميکند، طی روزهای آينده، يک مانور دريايی تازه که به آن نام " ولايت-۹۰ " داده شده، توسط واحد های نيروی دريايی جمهور ی اسلامی و سپاه پاسداران در آبهای هرمز، خليج عدن، و دريای عمان برگزار خواهد شد.
بستن تنگه هرمز
طی رزمايش دريايی ياد شده، بدون اشاره مستقيم به هدف اصلی آن، قرار است با استفاده از واحد های موشکی سپاه، قايقهای تند رو و زير دريايی های کوچک نوع غدير، عمليات مربوط به مسدود ساختن تنگه هرمز تمرين شود.
برگزاری رزمايش دريايی، تنها واکنش ممکن ايران به جنگی است که در تمام جبهه ها عليه جمهوری اسلامی آغاز شده است. دليل بی پاسخ گذاشتن ساير اقدامات تهاجمی عليه خود، عدم برخورداری جمهوری اسلامی از عمق استراتژيکی لازم، و ناتوانی آن در مقابله به مثل در جبهه های سياسی و اقتصادی است.
همزمان با برگزاری رزمايش دريايی " ولايت-۹۰ " از سوی جمهوری اسلامی، انتظار ميرود که کنگره آمريکا موضوع طرح اعمال تنبيهات تازه مالی، اقتصادی عليه ايران را مورد تصويب قرار دهد.
اين طرح پس از تصويب با اتفاق آراء در سنا که هفته گذشته صورت گرفت، در ابتدای هفته جاری با اصلاحات اندکی توسط کميته مشترک نظامی مرکب از نمايندگان دو حزب جمهوری خواه و دمکرات نيز مورد تصويب قرار گرفت.
در صورت تصويب طرح ياد شده در کنگره، خودداری از امضاء و اجرايی ساختن آن توسط رييس جمهور آمريکا، فوق العاده دشوار و پرهزينه خواهد بود. در صورت امضاء طرح، پيشبينی ميشود که بانک مرکزی ايران در شمول تحريمها قرار بگيرد.
مفهوم ساده اين تحريم تازه و شکننده، محروم ساختن تدريجی ايران از درآمد های ناشی از صادرات نفت، کاهش شديد تجارت خارجی، رشد بيشتر قيمتها، افزايش بيکاری در نتيجه کاهش توليد و تشديد بحران کنونی اقتصادی در ايران است.
جنگ فرسايشی
عليرغم ضعف های ناشی از اعمال مديريت نا کارآمد سياسی در سطوح بالا که ايران را از طبيعت و ارزشهای متعارفی خود محروم ساخته، در هم شکستن نهايی اين کشور بدون تحمل هزينه های سنگين، متصور و عملی نيست.
از اين رو، با هدف کاهش هزينه ها و سرشکن ساختن آنها، کشورهای مخالف جمهوری اسلامی، بخصوص طی دو سال اخير، جنگ فرسايشی عليه ايران را شدت داده و خطوط خود را هماهنگ تر از پيش ساخته اند.
در ادامه جنگ جاری انتظار ميرود، عمق استراتژيکی تحليل رفته ايران بيش از پيش کاهش يافته و در هم شکستن مقاومت جمهوری اسلامی، از راه فروپاشی ناشی از ضعف تامين شود، تا شکستن آن در نتيجه هجوم گرم.
پراکندن همراهان
بخشی از اين جنگ سرد فرسايشی متوجه منزوی تر ساختن سياسی ايران در منطقه و بخش ديگر بر افزايش ضعفهای اقتصادی آن متمرکز شده است.
نزديکترين همراه سياسی ايران در منطقه رژيم بشار اسد در سوريه است که همه ناظران ( خارج از ايران و سوريه ) رفتن او را تنها در گرو زمان ميبينند.
واقعيت اين است که نفسهای حکومت اسد در دمشق به شماره افتاده. علاوه بر اعمال فشار های سياسی و اقتصادی از سوی اتحاديه عرب عليه دمشق، هم اکنون قسمتی از نيروهای نظامی آمريکا که عراق را ترک ميکنند، در اطراف فرودگاه عمان، و نزديکی مرزهای سوريه مستقر ميشوند.
ارتش ترکيه با در اختيار داشتن بزرگترين نيروی زمينی ناتو بعد از آمريکا، از مدتها قبل در مرزهای شمالی سوريه مستقر شده است. در جنوب غربی سوريه، ارتش اسرائيل موقعيت مشابهی را اتخاذ کرده است.
با رفتن اسد از سوريه، حزب الله لبنان از کمک های دمشق و تهران محروم خواهد ماند و رو به ضعف خواهد رفت. در نتيجه، قابليت های ايذايی خود را در مقابل اسرائيل را تا حدود زيادی از دست خواهد داد.
با از دست رفتن تنها هم پيمان جدی ايران، انزوای سياسی تهران در منطقه تکميل خواهد شد. عراق نيز در وضعيت بحرانی، تکيه گاه معتبری برای جمهوری اسلامی نخواهد بود.
برای مالکی و دولت عراق داشتن مناسبات خوب با آمريکا بسيار معتبر تر از داشتن روابط گرم با تهران است. حضور دو روزه مالکی در واشنگتن شاهد اين مدعی است.
واکنش شتاب زده ايران به تصميم دولت بريتانيا داير بر اعمال تحريم عليه بانک مرکزی جمهوری اسلامی، و اقدام به يورش تلافی جويانه عليه سفارت بريتانيا در تهران، که اخراج ۴۸ ساعته تمامی کارکنان سفارت ايران در لندن و ابراز پشيمانی مسئولان ايرانی را بدنبال داشت، نشان داد که عمق استراتژيکی ايران، در زمينه های سياسی، علای رغم شعار های دشمن شکن رهبران، بشدت کاهش يافته است.
توان محدود اقتصادی
در زمينه های اقتصادی، توانايی های ايران برای تلافی جويی، حتی کمتر از توان سياسی آن است. نفت عملا تنها سلاح اقتصادی است که در اختيار جمهوری اسلامی قرار دارد.
اين سلاح از دو سال پيش تا کنون در حال کند شدن دائمی بوده است. طی دو سال اخير، توليد نفت خام ايران تا ۷۰۰.۰۰۰ بشکه در روز کاهش يافته، و همزمان مصرف داخلی ۱۸ در صد بالا رفته است. در نتيجه، ظرفيت صادرات نفت خام ايران به زير ۲ ميليون بشکه در روز رسيده و از اين لحاظ پشت سر عراق قرار گرفته است.
با توجه به ذخاير اندک ارزی ايران در مقايسه با کشور های منطقه با جمعيتی کوچکتر ( ايران با ذخيره ۸۰ ميليارد دلار در مقايسه با ذخيره ارزی ۵۰۰ ميليارد دلاری عربستان ) ، در بهترين شرايط، و بنا بر گفته محمود بهمنی رييس بانک مرکزی ايران، ادامه وضع موجود تنها برای ۱۸ ماه امکان پذير خواهد بود.
به اين ترتيب، و به دليل آشکار شدن عمق اندک استراتژيکی ايران در زمينه های سياسی، اقتصادی، و حتی دفاعی، جنگ فرسايشی کنونی عليه جمهوری اسلامی، باقی مانده قابليتهای مقاومت ايران را هدف قرار داده است.
بستن تنگه هرمز نيز ( که در صورت عملی شدن تنها چند روز دوام خواهد يافت ) ، تنها فرصت ايران برای مبادرت به يک اقدام تلافی جويانه، در يکی از جبهه های اين جنگ فرسايشی است. ضمن آنکه، بستن تنگه هرمز پيش از وارد آوردن لطمه جدی به هر کشور ديگری، خفگی اقتصادی، و خود کشی نظامی جمهوری اسلامی را بدنبال خواهد دشت و از اين لحاظ هميشه در حد يک تهديد توخالی باقی خواهد ماند.
اظهارات تازه " امير دريادار حبيب الله سياری فرمانده نيروی دريايی جمهوری اسلامی که پيشتر، از "اعزام ناوهای جنگی به سواحل آمريکا "، و همچنين "قابليت ساختن ناو هواپيما بر در ايران " خبر داده بود، داير بر اينکه : " اميدواريم بتوانيم هر جا که لازم شد با تاکتيک عاشورايی و ۷ آذری عمل کنيم " به روشنی عمق دفاعی ايران در زمينه های نظامی و انتظارات فرماندهان ارشد آنرا در يک رويارويی گرم، به نمايش ميگذارد.
در صورت کسر شعار های مشابه از زبان مسئولان دولتی، و تکيه بر آمارها و شواهد، ميتوان دريافت که عمق دفاعی جمهوری اسلامی ايران در زمينه های سياسی و اقتصادی، بسيار کمتر از جبهه های جنگ گرم است.
XS
SM
MD
LG