لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

«توفان خورشیدی نیرومندی به سوی زمین در حرکت است»


نزدیک شدن یک توفان خورشیدی به جو زمین که نیرومندترین مورد از این توفان ها طی پنج سال گذشته است، ممکن است شبکه های انتقال برق، سیستم های جهت یاب ماهواره ای و حتی پرواز هواپیماها را مختل کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این هفته انفجار بزرگی در خورشید روی داده و توفان ناشی از این انفجار که توده عظیمی از ذرات مغناطیسی را با خود به حرکت در خواهد آورد، به جو زمین خواهد رسید. مرکز هواشناسی آمریکا می گوید که این توفان خورشیدی همزمان با حرکت خود در فضای منظومه خورشیدی نیروی بیشتری می گیرد.

دانشمندان علوم فضایی می گویند که خورشید طی سال های اخیر بسیار آرام بوده است. هر چند این توفان خورشیدی نسبتا نیرومند است ولی در همین حال باید به خاطر داشت که تحت تاثیر سال ها کاهش در فعالیت های خورشیدی، جو زمین به این آرامش عادت کرده است. به نظر می رسد که این توفان از جمله حرکات نیرومند خورشیدی است ولی مهیب و ویرانگر نخواهد بود.

انتظار می رود که دوران اصابت امواج این توفان خورشیدی به لایه های جو زمین حدود ۲۴ ساعت طول بکشد. اما بخشی از سطح خورشید که اخیرا محل وقوع انفجارهای بزرگی بوده در روزها و هفته های بعد نیز می تواند فعال شود و موج های دیگری از توفان را به سمت سیاره های منظومه خورشیدی بفرستد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه در موقع اصابت امواج توفان های خورشیدی به جو کره زمین قطب های مغناطیسی سیاره ما نقش اصلی را در محافظت از جو زمین ایفا می کنند. وجود این قطب های مغناطیسی باعث می شود که ذرات دارای بار مغناطیسی موجود در توفانهای خورشیدی
به هنگام رسیدن به جو زمین خنثی شده و یا از ورود آنها به درون لایه های جو جلوگیری شود.

اما متناسب با سرعت و نیروی متمرکز در امواج این نوع توفان ها جو زمین مسلما تا حدی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت . این توفان ها در سه زمینه، یعنی امواج مغناطیسی، امواج رادیویی و اشعه های نورانی فن آوری های مورد استفاده در شبکه های انتقال برق و یا ارتباطات را تحت تاثیر قرار می دهند. اگر این توفان در هر سه زمینه نیروی فراوانی با خود داشته باشد میزان تاثیر گذاری مخرب آن بیشتر خواهد بود.

بخش مغناطیسی نیروی این توفان ها معمولا شبکه های انتقال برق را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین خاطر تمام نیروگاههای برق و شبکه های انتقال نیرو در حال آماده باش هستند. قدرت و سرعت این توفان مشخص خواهد کرد که آیا قادر به قطع شبکه های انتقال برق خواهد بود و یا نه.

در آخرین مورد از وزش این توفان ها که طی ماه ژانویه روی داد و قدرت کمتری داشت شبکه های برق در کانادا و کشورهای اسکاندیناوی مجبور شدند فشار برق خود را افزایش داده تا بتوانند در برابر هجوم این توفان مقاومت کند.

توفان های خورشیدی می تواند کار سیستم های جهت یاب ماهواره ای را نیز مختل کند که چنین وضعیتی روی تمام صنایع و فعالیت های یی که به جهت یابی دقیق نیاز دارند تاثیر خواهد گذاشت.

پیامد دیگر این توفان ها اختلال در شبکه های ارتباطی به خصوص در مناطق نزدیک به دو قطب مغناطیسی کره زمین است و بنابراین خطوط هوایی ناگزیر خواهند شد بخشی از مسیر پروازهای خود را تغییر دهند.
XS
SM
MD
LG