لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

وزير دفاع آمريکا: شکست استراتژيک القاعده نزديک است


لئون پانه‌تا (راست) در کنار ژنرال دیوید پتریوس
لئون پانه‌تا (راست) در کنار ژنرال دیوید پتریوس
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید که در صورت دستگیری ۱۰ یا ۲۰ تن از سران القاعده و گروه‌های مرتبط با آنها، شکست استراتژیک القاعده نزدیک است و شکست کامل این گروه دور از دسترس نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای پانتا پیش از سفر خود به کابل در ساختمان وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون گفت: «ما نزدیک به شکست القاعده هستیم و امیدوارم بتوانیم روی این هدف تمرکز کنیم. با همکاری با سازمان سابق خودم، می‌توانیم این کار را به پایان ببریم.»

آقای پانه‌تا، که پیشتر رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی‌ای بود که هفته پیش عهده دار وزارت دفاع آمریکا شد.

وی افزود: «حالا زمانی است که پس از شکار و کشته شدن بن لادن، باید بیشترین فشار را بر آنها وارد کرد چرا که به باور من اگر این مسیر را دنبال کنیم، این سازمان به عنوان یک تهدید برای آمریکا، دیگر بی‌اثر خواهد شد.»

ژنرال دیوید پترائوس هم که قرار است از ماه سپتامبر امسال، شهریورماه سال جاری، ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را عهده دار شود هم با تایید گفته‌های آقای پانتا گفت که شکست القاعده امکانپذیر است.

ژنرال پتریوس گفت: «به هر حال نامی از این گروه و شماری از افراد آنها باقی خواهند ماند اما مسئله این است که آیا توانایی طراحی و اجرا داشته باشند یا نه. من فکر می‌کنم این گروه از لحاظ کارکرد به پایان خود نزدیک است.»

وزیر دفاع آمریکا به نام سران القاعده و گروه‌های مرتبط که ایالات متحده در جست‌و‌جوی آن هاست اشاره‌ای نکرده ولی گفت که دو تن در حال حاضر در هدف هستند: انور الاولاکی، روحانی آمریکایی که به گروه القاعده پیوسته و از سران گروه القاعده در یمن است و دیگری، ایمن الظواهری که پس از اسامه بن لادن، به ریاست گروه القاعده منصوب شده است.

لئون پانه‌تا گفت: «به باور ما، الظواهری در مناطق قبیله نشین پاکستان زندگی می‌کند و انتظار داریم اسلام آباد او را هدف قرار داده و پیدایش کند.»

وزیر دفاع جدید آمریکا که جایگزین رابرت گیتس شده گفت: «فکر می‌کنم حدود ۱۰ یا ۲۰ رهبر القاعده در پاکستان، یمن، سومالی و ناحیه شمال آفریقا هستند که در صورت دستگیری و یا کشته شدن آنها، کار القاعده دیگر تمام است و این گروه توان استراتژیک خود را از دست خواهد داد.»

وی همچنین بدون ذکر جزییات اعلام کرد وزارت دفاع و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در شماری از عملیات‌های مخفیانه علیه شبه نظامیان شورشی در یمن حضور فعال دارند.

آقای پانه‌تا همچنین ابراز امیدواری کرده با تغییر موقعیت شغلی خودش و ژنرال دیوید پترائوس، روابط حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان با واشینتگن بهتر شود.

آقای پانه‌تا پیشتر به عنوان رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و ژنرال پترائوس به عنوان فرمانده نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان، همکاری نزدیکی با حامد کرزی داشته‌اند.

وی همچنین در مورد برنامه خروج نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان گفت: «به نظرم تا الان ما (آمریکا) پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم ولی باید با احساس مسئولیت بیشتر، وظایف را به ارتش و نیروهای افغانستان تحویل دهیم.»
XS
SM
MD
LG