لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

۳۷ تن در جريان درگيری های تازه در يمن کشته شدند


گزارش ها حاکی است در جريان درگيری هايی که از سه شنبه شب در صنعا پايتخت يمن آغاز شده و هنوز ادامه دارد، دستکم ۳۷ تن کشته شده اند. يک شاهد عينی گفته که بيشتر کشته شدگان، از شبه نظاميان مخالف حکومت هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از ساعات اوليه روز چهارشنبه درگيری سنگين ميان نيروهای مخالفان و نيروهای دولتی در صنعا درگرفته است. يکی از امدادگران بيمارستان «جمهوريه» در صنعا می گويد شمار زيادی از طرفداران شيخ صدیق الاحمر کشته شده اند.

شيخ صديق الاحمر، از رهبران قبايل شاخص در يمن است که به يکی از مخالفان جدی علی عبدالله صالح، رييس جمهوری، تبديل شده است.

اين دو گروه جمعه پيش قرارداد آتش بسی امضا کرده بودند ولی از روز سه شنبه اين قرارداد معلق شده و درگيری ها ميان دو طرف به طور جدی ادامه دارد.

منابع خبری وزارت دفاع يمن گزارش دادند که نيروهای مخالف يکی از ساختمان های محوطه رياست جمهوری واقع در جنوب صنعا را به تصرف خود درآورده اند.

گزارش ها حاکی است که در تمام ساعات ديشب، درگيری ها در شمال صنعا و در ناحيه «الحسابه» که منزل مسکونی شيخ الاحمر در آن قرار دارد، ادامه داشته است.

يکی از شاهدان عينی به خبرگزاری فرانسه گفت: «تمامی شب صدای آمبولانس می آمد و مدام برای انتقال زخمی ها و مجروح ها در حرکت بودند.»

خانمی به نام «ام احمد» هم گفته که به همراه پنج فرزندش از منطقه درگيری فرار کرده و به خارج از شهر رفته است.

همچنين شاهدان عينی می گويند: دولت حاکم صنعا، نيروهای ويژه امنيتی خود را به منطقه درگيری اعزام کرده است.

از سوی دیگر، گزارش شده که يک دسته نظامی از ساختمان وزارت کشور و ساختمان راديو و تلويزيون حفاظت می کنند با اين حال حملاتی با مواد منفجره و راکت به اين دو ساختمان انجام شده است.

به گزارش سايت های خبری نزديک به معترضان در يمن، شماری از ساختمان های وابسته به دولت هم به اشغال مخالفان درآمده است.

تشکيلات دولت يمن، شيخ الاحمر را به شکستن آتش بس متهم کرده در حالی که قبليه شيخ الاحمر می گويد اين نيروهای دولتی بودند که به سوی اقامتگاه شيخ شليک کردند.

شيخ الاحمر روز جمعه اعلام کرد: «ما به قرارداد آتش بس متعهد هستيم و اگر دولت صالح بخواهد انقلاب بدون خونريزی و خشونت را شاهد باشد، ما از آن حمايت می کنيم. اما اگر به سمت مبارزه و درگيری بروند، با آن ها می جنگيم.»

اين درگيری ها در حالی ادامه دارد که به موازات آن درگيری هایی در شهر تعز در جنوب صنعا هم دنبال می شود و ۲۱ تن در جريان تحصنی که چهار ماه است ادامه دارد، کشته شده اند.

ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هم پيشتر گفته بود گزارش هايی دريافت کرده که نشان می دهد از روز يکشنبه تا روز سه شنبه ( سه روز) بيش از ۵۰ تن از معترضان يمنی از سوی نيروهای امنيتی اين کشور کشته شده اند.

مخالفان و شورای همکاری خلیج فارس از علی عبدالله صالح خواسته اند که از قدرت کناره گیری کند ولی وی هربار به بهانه ای مذاکرات را به هم زده و حاضر نشده است که مقام خود را ترک کند.
XS
SM
MD
LG