لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

افزايش حمايت اصلاح‌طلبان از موسوی


آخرین نخست وزیر ایران، تاکنون توانسته‌است حمایت شماری از گروه‌های اصلاح‌طلب، از جمله احزاب مشارکت و کارگزاران سازندگی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را از آن خود کند.
آخرین نخست وزیر ایران، تاکنون توانسته‌است حمایت شماری از گروه‌های اصلاح‌طلب، از جمله احزاب مشارکت و کارگزاران سازندگی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را از آن خود کند.
با نزديک شدن به زمان انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد، میزان حمايت‌ها از ميرحسين موسوی، آخرين نخست وزير ايران پس از انقلاب ۱۳۵۷، در جناح موسوم به اصلاح طلب افزايش می‌يابد.

در تازه‌ترین مورد از اين حمايت‌ها، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی روز يکشنبه از تصميم اين حزب برای حمايت از ميرحسين موسوی در دهمين دوره انتخابات رياست ‌جمهوری خبر داد.

حسين مرعشی با اشاره به جلسه شنبه‌شب شورای مرکزی کارگزاران سازندگی به خبرگزاری ايلنا گفت: «حزب پس از بحث و بررسی درباره شرايط کشور و با توجه به ضرورت تغيير در روند مديريتی کشور، ايجاد نشاط سياسی، دفاع از نظام و ارزش‌های اصيل انقلاب و استقرار دولتی که بتواند اهداف سند چشم‌انداز و سياست‌های کلی را محقق کند و رفاه عمومی را افزايش دهد، تصميم به حمايت از ميرحسين موسوی گرفت.»

نشست شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی پس از ديدار اعضای اين شورا با اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجلس خبرگان و مجمع تشخيص صملحت نظام، در صبح روز شنبه برگزار شده بود.

آقای مرعشی افزود:«با بررسی شرايط کانديداهای اصلاح‌طلب موجود، به اين جمع‌بندی رسيديم که بايد از نخست‌وزير دوران جنگ حمايت کنيم و پس از ديدار با ايشان، بيانيه انتخاباتی خود را منتشر می‌کنيم.»

پیش از این در روز جمعه، جبهه مشارکت، يکی از تشکل‌های اصلاح‌طلب، با انتشار بيانيه‌ای از آقای موسوی پشتيبانی کرده بود.

اين حزب با اشاره به آنچه سوء مديريت دولت محمود احمدی نژاد، سانسور روزافزون در عرصه‌های فرهنگی و رسانه‌ای، سرکوب شديد نهادهای مدنی و تشکل‌های سياسی و انزوای ايران در سياست جهانی ناميد، گفت:«ميرحسين موسوی می‌تواند ايران را از وضعيت بحرانی فعلی رهايی بخشد.»

در این میان، اميد به آزادی مطبوعات، التزام حاکميت به آزادی فعاليت احزاب و نهادهای مدنی، پايان دوره رکود در عرصه فرهنگ و ادب، پايان برخورد با فعالان دانشجويی و اساتيد دانشگاه ها و بهبود وضعيت اقتصادی از جمله دلايلی بوده‌اند که سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی را به حمايت از مير حسين موسوی ترغيب کردند.

پيشتر، خانه کارگر و حزب اسلامی کار حمايت خود را از ميرحسين موسوی اعلام کرده بودند.

ضمن آنکه محمد خاتمی، رئيس جمهوری سابق ايران، نيز به نفع آخرين نخست‌وزير ايران پس از انقلاب سال ۵۷ از نامزدی انتخابات انصراف داده بود.

با اين گونه حمايت‌ها، وضعيت ميرحسين موسوی در انتخابات در پيش روی رياست جمهوری چگونه خواهد بود؟

علیرضا روحانی، روزنامه‌نگار و فعال مدنی در اصفهان، به «راديو فردا» گفت: «دفاع و حمايت اين احزاب که به نوعی جريانات روشنفکری و دگرانديشی را در جامعه رهبری می‌کنند، می‌تواند بر بخشی از آرايی که نسبت به سياست‌های آقای ميرحسين موسوی شناختی ندارند، مؤثر باشد و در عين حال می‌تواند بدنه آرای مير حسين موسوی را تقويت کند.»

افزايش حمايت‌ها از ميرحسين موسوی در شرايطی است که او تنها نامزد اصلاح‌طلبان نيست و مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی و رئيس پيشين مجلس شورای اسلامی، تأکيد کرده است که از نامزدی انتخابات رياست جمهوری انصراف نخواهد داد.

اين موضوع باعث شده است که برخی از تحليلگران با اشاره به تعدد نامزدهای اصلاح‌طلب، نسبت به موفقيت اين جناح در انتخابات رياست جمهوری ابراز نگرانی کنند.

عليرضا روحانی در اين باره گفت: «‌مسلماً حضور چند نامزد در جبهه اصلاحات به ضرر اصلاح‌طلبان تمام خواهد شد و من فکر می‌کنم نه تنها اصلاح‌طلبان، بلکه خود آقای کروبی و حزب اعتماد ملی نيز همين دغدغه را داشته باشند و در نهايت به اجماع برسند. اگر در اين دو سه ماه اخير اظهار نظرهای آقای کروبی و يا برخی از چهره‌های شناخته شده حزب اعتماد ملی را پيگيری کنيم، می‌توانيم از حرف‌های آنها اين طور برداشت کنيم که دغدغه اين افراد هم رسيدن به اجماع و معرفی يک نامزد از جبهه اصلاحات است.»

در اين ميان برخی از تلاش‌ها به ويژه از سوی محمد خاتمی در مورد به اجماع رسيدن اصلاح‌طلبان و کناره‌گيری يکی از نامزدها، يعنی ميرحسين موسوی يا مهدی کروبی به نفع ديگری آغاز شده است.

با اين همه محمد دادفر، نماينده مجلس ششم، هنوز پيش‌بينی در اين مورد که کدام يک از دو نامزد اصلاح‌طلب انصراف خواهد داد را زودهنگام دانست.

وی به «راديو فردا» گفت: «دو نامزد اصلاح طلب در وضعيت مساوی قرار دارند، يعنی يکی بر ديگری برتری ندارد. به نظر من، بايستی يا با حکميت افرادی که توان ميانجی‌گری دارند و يا با اتکا به معيارهای علمی و نظر سنجی، فردی که امکان انتخاب بيشتری دارد، بماند و ديگری کنار برود.»

در اين ارتباط، محمد کاظم کرمی، يکی از اعضای شورای عالی حزب همبستگی، روز جمعه به خبرگزاری «فارس» گفت که «ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در ارديبهشت ماه در مورد حضور خود در انتخابات به اجماع خواهند رسيد.»

در ديگر سو، در حالی که برخی از اعضای گروه‌های موسوم به اصولگرا بر حمايت خود از نامزدی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ۲۲ خرداد تأکيد کرده‌اند، اما تا کنون هيچ تصميم قطعی از سوی اصولگرايان دراين مورد اتخاذ نشده است. اين در حالی است که گفته می‌شود تصميم نهايی اصولگرايان تا پايان فروردين ماه جاری اعلام خواهد شد.

اما چرا تاکنون نامزد يا نامزدهای اصولگرايان معرفی نشده اند و يا چرا اصولگرايان حمايت خود را از محمود احمدی‌نژاد اعلام نکرده‌اند؟

دکتر اکبر کرمی، تحليلگر سياسی در قم، در پاسخ به اين پرسش به «راديو فردا» گفت: «بعد از انتخابات گذشته رياست جمهوری، طرفداران آقای احمدی‌نژاد عنوان کردند که ما با يک مديريت پيچيده چند لايه توانستيم انتخابات را به نفع خودمان تمام کنيم. فکر می‌کنم آن مديريت عالی که انتخابات را در دوره گذشته مديريت کرد و همچنان مديريت می‌کند، به تصميم‌گيری مشخصی نرسيده و به همين دليل تکليف جريان‌های اصولگرا روشن نيست. آنها منتظر هستند که چه دستوری می‌گيرند تا بتوانند بازی را ادامه دهند.»
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG