لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

دفاع سخنگوی دولت از لايحه جنجالی حمايت از خانواده


سخنگوی دولت پیشتر مخالفان و معترضين به لايحه حمايت از خانواده را متهم کرد که حقايق را تحريف و افکار عمومی، خصوصاً جامعه زنان را دچار نگرانی می کنند.(عکس: فارس)
سخنگوی دولت پیشتر مخالفان و معترضين به لايحه حمايت از خانواده را متهم کرد که حقايق را تحريف و افکار عمومی، خصوصاً جامعه زنان را دچار نگرانی می کنند.(عکس: فارس)

غلامحسين الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد از لايحه جنجالی حمايت از خانواده که قرار است هفته جاری در مجلس مورد بررسی قرار گیرد، دفاع کرد.


اين لايحه که دو ماده آن باعث بروز جنجال شده است، برای آنچه که بررسی بيشتر و کار کارشناسی خوانده شد، به کميسيون حقوقی و قضايی مجلس شورای اسلامی ارجاع شده بود.


برخی از مواد اين لايحه مورد اعتراض و انتقاد شديد فعالان حقوق زنان و فعالان اجتماعی و سياسی با گرايش های گوناگون، رييس قوه قضاييه و حتی برخی از روحانيون ايرانی قرار گرفته است.


لايحه حمايت از خانواده، شرط موافقت همسر اول را برای ازدواج مجدد مردان لغو و مجوز قضايی را جايگزين آن کرده است. ضمن آنکه در صورت تصويب اين لايحه، از مهريه زنان، ماليات وصول می شود.


غلامحسين الهام در مورد لايحه حمايت از خانواده با اشاره به انتقادات قوه قضاييه درمورد افزوده شدن دو ماده جنجالی به آن و در عين حال، دفاع دولت از اين لايحه، گفت: « اين لايحه، موضوع چالشی بين يک قوه با قوه ديگر نيست. دولت در صدد وضع محدوديت برای ازدواج مجدد است، اما اگر قيد گذاشتن، کار بدی است، بگوييد تا آنها را برداريم.»


آقای الهام در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره لايحه حمايت از خانواده افزود: « ما در دولت با اين مسئله مواجه بوديم که برای ازدواج مجدد هيچ قيد و شرطی وجود نداشت و ما آن را در لايحه حمايت از خانواده محدود کرديم و دولت تصورمی کند کار مناسب و درستی را برای آسايش و رفاه خانواده ها و حمايت از حقوق خانواده ها انجام داده است.»



  • «دولت تصورمی کند کار مناسب و درستی را برای آسايش و رفاه خانواده ها و حمايت از حقوق خانواده ها انجام داده است.»
سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد

انتقاد امام جمعه موقت قم از لايحه


سخنان سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد در شرايطی مطرح می شود که آيت الله امينی، امام جمعه موقت شهر قم، روز جمعه با اشاره به ماده ۲۳ لايحه حمايت از خانواده که به مردان اجازه ازدواج مجدد در صورت داشتن شرايط لازم را مي دهد، گفت: «يکی از مشکلات امروز خانواده ها، بدبينی زنان به شوهران شان است، با توجه به اينکه خانواده های ما به مقدار کافی دارای مشکل هستند، انتظار مي رود که نمايندگان مجلس در اين ماده تجديد نظر کنند.»


آيت الله امينی همچنين با اشاره به ماده ۲۵ اين لايحه برای اخذ ماليات از مهريه های سنگين گفت: « اين قانون با هدف جلوگيری از افزايش مهريه ها تصويب شده است، ولی بايد گفت که با اين کار نمي توان جلوی افزايش مهريه ها را گرفت.»


وی ادامه داد:« برای ساماندهی و جلوگيری از افزايش مهريه ها بايد کار فرهنگی صورت بگيرد.»


سخنگوی دولت درباره انتقادات امام جمعه موقت قم گفت: آيت الله امينی، شخصيتی عالم و برجسته است که در مسائل اجتماعی خصوصا خانواده صاحب نظراست و نظرات وی به عنوان يک صاحب نظر اسلامی و اجتماعی قابل استفاده است.


غلامحسين الهام همچنين گفت: آنچه از فرمايشات آيت الله امينی برداشت می شود، دغدغه مشترکی است که در اين باره وجود دارد، زيرا ما هم دغدغه ايجاد آرامش روانی در خانواده ها را داريم و دولت دقيقا اين موضوع را دنبال کرده و تفاوتی را در اين خصوص به لحاظ رويکردی که گذاشته شده است، حس نکرديم.


حمايت الهام از دو ماده افزوده شده به لايحه


سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد با اشاره به ماده ۲۳ لايحه حمايت از خانواده توضيح داد: « دغدغه ما اين بوده که ناگهان خانواده ای متوجه شود شوهرش زن ديگری را اختيار کرده، بنده سئوال می کنم که آيا اين کار بد است يا خير؟ زيرا مردها بدشان نمی آيد اين ماده حذف شود.»


وی در پاسخ به اين پرسش که چرا دولت اجازه همسر اول را در اين لايحه حذف کرده است، گفت:« لايحه حمايت از خانواده را دولت ازهيچ بنيان نهاده است و هر قيدی که بتوان به اين لايحه اضافه کرد، آن را عملی می کنيم و با آن مشکلی نداريم.»


الهام در عين حال عنوان کرد که « در ابتدا هيچ محدوديتی برای اختيار همسر دوم از سوی مردان وجود نداشت. ما خواستيم صواب کنيم، اما کباب شديم و اين لايحه اکنون مدعی پيدا کرده و آقايان اظهار می کنند که حقوق ما تضعيف شده است.»


وی افزود: « درباره لايحه حمايت ازخانواده به هر ميزان قيودی پيشنهاد شود، ما از آن استقبال می کنيم، چرا که دولت به دنبال اعمال محدوديت درازدواج مجدد است.»


پيشتر، سخنگوی دولت در يادداشتی در پايگاه اطلاع رسانی دولت ضمن دفاع از تغييرات اعمال شده در لايحه حمايت از خانواده، آمادگی دولت را برای مسترد کردن لايحه و ارائه اصل لايحه پيشنهادی قوه قضائيه به مجلس اعلام کرده و در عين حال نسبت به عوارض خطرناک آن برای خانواده ها هشدار داده بود.



  • «فضای کميسيون به نحوی است که به احتمال زياد ماده ۲۵ لايحه حمايت از خانواده حذف و ماده ۲۳ آن اصلاح خواهد شد.»
یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس

وی در عين حال، مخالفان و معترضين با لايحه حمايت از خانواده را متهم کرده بود که حقايق را تحريف و افکار عمومی، خصوصاً جامعه زنان را دچار نگرانی می کنند.


احتمال تغييرات در لايحه توسط کميسيون مجلس


موسی قربانی، عضو کميسيون حقوقی و قضايی مجلس شورای اسلامی، درباره لايحه حمايت از خانواده که در اين کميسيون در حال بررسی است، اعلام کرد: فضای کميسيون به نحوی است که به احتمال زياد ماده ۲۵ لايحه حمايت از خانواده حذف و ماده ۲۳ آن اصلاح خواهد شد.


وی به خبرگزاری مهر گفت: ماده ۲۵ لايحه هيچ کمکی به حل مشکل مهريه نمی کند و بستن ماليات بر مهريه، دو حالت بيشتر ندارد؛ يا همچون ديگر موضوعات مالياتی با مشکل فرار مالياتی مواجه می شويم و اگر اينگونه نشود، مشکل ديگری به وجود می آيد که ميزان ماليات به مبلغ مهريه اضافه خواهد شد که در اين صورت بازهم نه تنها ميزان مهريه کم نمی شود، بلکه بيشتر هم شده است.


آقای قربانی افزود: گنجاندن شرط دريافت ماليات از مهريه هيچ بازدارندگی ندارد و اجرای آن هم غير عملی است و بهترين راه در رابطه با آن حذف اين ماده است .


وی که عضو هيئت رييسه مجلس است، با اشاره به اينکه درباره اصلاحات لايحه در زمان بررسی آن در شور دوم بحث خواهد شد، گفت: در ماده ۲۳ لايحه حمايت از خانواده هم دو احتمال وجود دارد؛ يا حذف آن به تصويب می رسد که اين را به ضرر خانم ها می دانم، چون در وضع فعلی هر کس که دلش بخواهد، می تواند همسر دوم اختيار کند و حالت دوم هم اين است که اين ماده اصلاح شود که اين منطقی تر به نظر می رسد و می توان با اعمال محدوديت بيشتر در اين ماده، نقص آن را رفع کرد.


جنجال بر سر لايحه حمايت از خانواده زمانی بالا گرفت که ده ها تن از فعالان جنبش زنان، هنرمندان، وکلای دادگستری، روزنامه نگاران، ورزشکاران، مادران صلح و اعضای برخی از هيئت های مذهبی يکشنبه هفته گذشته در ديدار با تعدادی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار خروج فوری لايحه حمايت از خانواده از دستور کار مجلس شدند.


اين ديدار در محل ملاقات مردمی نمايندگان مجلس در تهران انجام شد و هر گروه از اين فعالان اجتماعی و سياسی با يک يا چند نماينده مجلس ديدار و گفت و گو کردند.


درخواست مشترک زنان در اين ديدارها، خروج «لايحه حمايت از خانواده» از دستور کار مجلس بود.


همزمان، رييس مجلس شورای اسلامی خواستار کار بيشتر کارشناسی بر روی اين لايحه شد و از نگرانی برخی عالمان دينی از حوزه علميه قم سخن گفت.


پس از آن نيز، آيت الله هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه، دو ماده جنجالی افزوده شده به لايحه حمايت از خانواده توسط دولت را مورد انتقاد قرار داد و گرفتن ماليات از مهريه را به ضرر زنان دانست.


در اين ميان، شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل و حقوقدان، و ديگر فعالان مدافع حقوق زن در ايران اعلام کرده اند: اگر اين لايحه، به شکل کنونی آن، درصحن علنی مجلس مطرح شود، در برابر مجلس شورای اسلامی تحصن خواهند کرد.


XS
SM
MD
LG