لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

«احکام دادگاه کهریزک می‎توانست شامل آمرين اصلی باشد»


 امیر جوادی فر (جپ)، محمد کامرانی فر، محسن روح الامینی (راست) سه تن از قربانیان بازداشتگاه کهریزک
امیر جوادی فر (جپ)، محمد کامرانی فر، محسن روح الامینی (راست) سه تن از قربانیان بازداشتگاه کهریزک

عبدالحسين روح الامينی، علی کامرانی و علی جوادی فر؛ پدران سه تن از قربانیان بازداشتگاه کهريزک، اعلام کردند که حقوق فرزندشان را تا آخرين مرحله پيگيری می‎کنند و گفتند که مسئولان قوه قضاييه و دادستان وقت که دستور انتقال آنان به کهريزک را دادند، بايد پاسخگوی اصلی باشند.

در اين ميان، خبرگزاری « مهر» گزارش داد که پرونده شکايت از سعيد مرتضوی، دادستان وقت تهران، مجددا در دادگاه عمومی تهران به جريان افتاده است.

سخنان جديد پدران محسن روح‎الامينی، محمد کامرانی و امير جوادی‎فر در مصاحبه با هفته نامه « پنجره»، حدود هفت هفته پس از اعلام حکم دادگاه نظامی رسيدگی کننده به پرونده جنايات صورت گرفته در بازداشتگاه کهريزک ابراز شده اند.

پدر محمد کامرانی، ديگر قربانی بازداشتگاه کهريزک، با بیان این که دادگاه رسيدگی به پرونده کهريزک، بسياری از خواسته‎‎های خانواده کامرانی را برآورده کرد، افزود: احکامی که در دادگاه صادر شد، می‎توانست شامل حال ديگران و در حقيقت، آمرين اصلی اين ماجرا باشد.

او همچنين خواستار آن شد که عاملين اصلی پرونده کهريزک بايد مشخص و به مردم و خانواده‎‎های قربانيان معرفی شوند و در برابر قانون قرار گيرند.

بر اساس حکم دادگاه پرونده کهریزک، دو نفر از متهمان این پرونده به اتهام قتل اين سه تن که پس از آغاز اعتراض ها به نتايج انتخابات، بازداشت شده بودند، به قصاص محکوم شدند.

همچنين ۹ متهم ديگر نيز به «تحمل حبس، پرداخت ديه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزيری» محکوم شدند و يک متهم ديگر نيز «به دليل احراز نشدن جرم»، از اتهام‌های وارده تبرئه شد.

در آن هنگام، به نام و سمت هيچ يک از ۱۱متهم پرونده کهريزک اشاره نشد و اين موضوع، اعتراض سازمان های حقوق بشری و رسانه های اصلاح طلب و مخالف دولت را به دنبال داشت.

بازداشتگاه کهريزک پس از افشای بدرفتاری و شکنجه شمار زيادی از بازداشت شدگان و نيز تجاوز به برخی از آنان، به دستور رهبر جمهوری اسلامی و به دليل «غير‌استاندارد» بودن تعطيل شد.

اين در حاليست که مقام های جمهوری اسلامی ايران بحث تجاوز در اين بازداشتگاه را به رغم تکذيب کردند.

در اين ميان، در کنار نام محسن روح‎الامينی، محمد کامرانی و امير جوادی‎فر، از قربانی ديگری نيز نام برده شده است که رامين آقازاده‌قهرمانی نام دارد و بر اساس گزارش ها، همانند سه نفر ديگر، به دليل شدت جراحات وارده ناشی از شکنجه در بازداشتگاه کهريزک، جان خود را از دست داد.

در همين حال، عبدالحسين روح‌الامينی، پدر محسن روح الامينی، نیز به هفته نامه پنجره گفت که قرار است دادگاه های ديگری برای رسيدگی به پرونده عاملان، آمرين و مقصران اصلی حادثه تشکيل شود.

وی با خوب، منصفانه و عادلانه توصيف کردن دادگاه عوامل اجرايی پرونده کهريزک افزود: کسانی ‎که دستور انتقال افراد به کهريزک را صادر کردند، از جمله بخشی از قضات، بايد در دادگاههای بعدی در برابر قانون قرارگيرند.

آقای روح الامينی خواستار معرفی مقصران اصلی پرونده کهريزک به مردم و خانواده‌های قربانيان شد و گفت که حداقل انتظار از مسئولان اين فاجعه، قبول مسئوليت، استعفا و تنبيه مقصران است.

علی جوادی‌فر، پدر امير جوادی فر، نيز اشاره کرد که برخورد قاطع و محاکمه عاملين و آمرين اصلی ماجرای کهريزک تا به امروز تحقق نيافته است و از رئيس قوه قضاييه و ساير مسئولان خواست هر چه سريع ‎تر، مرحله بعدی پرونده را اجرايی کنند.

بررسی شکایت جدید از سعید مرتضوی در دادگاه

در همین حال ، به گزارش خبرگزاری « مهر» در پی طرح شکايتی که چند هفته پيش عليه سعيد مرتضوی دادستان وقت تهران، در يکی از شعب دادسرای کارکنان دولت، صورت گرفت، برای اين پرونده قرار منع تعقيب صادر شده و بدين ترتيب کوشيده شد تا بر روند رسيدگی موضوع (به جهت تعليق قضات) در دادگاه انتظامی قضات، اثرگذاری شود.

بنا بر اين گزارش، اين قرار منع تعقيب، مورد اعتراض پدر محمد کامرانی قرار گرفته و با اراِيه مدارکی تازه از سوی شاکيان در هفته گذشته، در شعبه‌ای ديگر از دادگاه عمومی تهران در دست رسيدگی است.

سعيد مرتضوی در گذشته اتهام های مربوط به دخالت در پرونده کهريزک را رد کرده و مسئوليت آن را متوجه ديگران کرده بود.

اما به گزارش خبرگزاری مهر، يک مقام ارشد انتظامی در ديدارهايی جداگانه با خانواده کشته شدگان کهريزک، تأکيد کرد که اعزام بازداشت ‌شدگان حوادث پس از انتخابات ۸۸ به کهريزک با وجود مخالفت او و دستگاه تابعه‌اش صورت گرفته و دادستان وقت تهران در اين‎باره مسئوليت پذيرفته است.

XS
SM
MD
LG