لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۶

«اولمرت روز ۱۸سپتامبر از مقام خود کناره گیری می کند»


آقای اولمرت در سخنرانی خداحافظی خود گفت: در انتخابات حزب کاديما دخالت نمی کند، ولی همچنان نظرات سياسی اش را اعلام خواهد کرد.(عکس: EPA)
آقای اولمرت در سخنرانی خداحافظی خود گفت: در انتخابات حزب کاديما دخالت نمی کند، ولی همچنان نظرات سياسی اش را اعلام خواهد کرد.(عکس: EPA)

اهود اولمرت، نخست وزيراسرائيل، اعلام کرد: يک روز پس از اعلام نتيجه انتخابات رهبری حزب حاکم «کاديما»، وی نزد رییس جمهوری اسرائيل خواهد رفت و از سمت خود کناره گيری می کند.


او که شامگاه پنجشنبه يازدهم سپتامبر در آئينی به مناسبت نزديک بودن عيد «روش هشانا» (نوروز يهوديان که با آغاز پائيز مصادف است) سخن می گفت، افزود: «بدون هيچ بازی سياسی، يک روز بيشتر در مقام خود نخواهم ماند.»


آقای اولمرت اعلام کرد که پنجشنبه آينده، بيست و هشتم شهريور، از رييس جمهوری اسرائيل خواهد خواست که موضوع تشکيل دولت بعدی را به رهبر برگزيده حزب کاديما محول کند.


نخست وزير اسرائيل در ماه های اخير از سوی رسانه های اين کشور مورد اتهام های مالی قرار گرفت.


پس از آن، در نتيجه چند دور بازجويی از او، پليس اسرائيل روز هفتم سپتامبر به دادستانی اين کشور توصيه کرد که عليه آقای اولمرت کيفرخواست صادر کند.


اهود اولمرت از دو ماه قبل اعلام کرده بود که از مقام خود کنار می رود تا «بتواند از حيثيت خود دفاع کند.»


وی در سخنرانی خداحافظی خود گفت: درانتخابات حزب کاديما دخالت نمی کند، ولی همچنان نظرات سياسی اش را اعلام خواهد کرد.


تازه ترين نظرسنجی نشان می دهد که تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل، به ميزان ۱۵ درصد از رقبای ديگر خود برا یبه دست گرفتن رهبری حزب کادیما جلوتر است

در اين سخنرانی، او کنايه های زيادی به ديدگاه های سياسی و نظامی شائول موفاز زد و به طور تلويحی از خانم تزيپی ليونی حمايت کرد.


شائول موفاز، يکی از نامزدهای اصلی رهبری کاديما در روزهای اخير ديدگاه های سختگيرانه تری در مورد نحوه رسيدن به صلح با فلسطينيان بيان کرده است.


انتخابات حزب کاديما روز هفدهم سپتامبر، بيست و هفتم شهريور، برگزار می شود و حدود ۷۰ هزار نفر از دارندگان حق رای در اين حزب، از ميان چهار نامزد، رهبر جديد آن را بر می گزينند.


تازه ترين نظرسنجی ای که در آخرين روزهای باقی مانده به اين انتخابات حزبی به عمل آمده است، نشان می دهد که تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل، به ميزان ۱۵درصد از رقبای ديگر خود جلوتر است و اگر اتفاق خارق العاده ای تا آن زمان روی ندهد، او رهبر بعدی حزب کاديما خواهد بود.


در صورت گزينش احتمالی خانم ليونی، اين برای دومين بار در تاريخ احزاب سياسی اسرائيل خواهد بود که يک زن به رهبری بزرگترين حزب اين کشور می رسد و اگر او به مقام نخست وزيری نيز دست يابد، دومين نخست وزير زن در تاریخ اسرائيل خواهد بود.


خانم گلدا ماير درسال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ نخست وزيری اسرائيل را از سوی حزب کارگر در دست داشت.


حزب کاديما می تواند طبق قانون، تا يکسال و نيم ديگر رهبری اسرائيل را دردست داشته باشد، اما اين احتمال نيز جدی است که رهبر بعدی حزب نتواند به آسانی، دولت آتی را تشکيل دهد و با موانع مهمی در تشکيل يک دولت ائتلافی روبرو شود.


اگر در چند هفته مهلت قانونی، حد نصاب کافی در کنست، پارلمان اسرائيل، برای دولت بعدی بدست نيايد، دوره کنونی کنست منحل و انتخابات سراسری برگزار می شود.


در آن صورت، نظرسنجی ها احتمال رسيدن دوباره بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود، به نخست وزيری اسرائيل را بيشتر می داند.


XS
SM
MD
LG