لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

دو جایزه برای دو مدافع حقوق بشر ایرانی


آکادمی پروتستان های آلمان در شهر تاتزينگ به خاطر فعاليت های خستگی ناپذير و مستمر شيرين عبادی دردفاع ازحقوق بشر و حرکت های برابری طلبانه تصميم گرفت ، « جايزه مدارا» را به او اعطا کند.(عکس: epa)
آکادمی پروتستان های آلمان در شهر تاتزينگ به خاطر فعاليت های خستگی ناپذير و مستمر شيرين عبادی دردفاع ازحقوق بشر و حرکت های برابری طلبانه تصميم گرفت ، « جايزه مدارا» را به او اعطا کند.(عکس: epa)

جايزه امسال آکادمی پروتستان های آلمان، به شيرين عبادی، حقوقدان و برنده جايزه صلح نوبل، تعلق گرفت. نسرين ستوده، ديگر حقوقدان سرشناس و مدافع حقوق بشر، نيز نامزد دريافت جايزه جهانی حقوق بشر تيرول جنوبی در ايتاليا شده است.


آکادمی پروتستان های آلمان در شهر تاتزينگ به خاطر فعاليت های خستگی ناپذير و مستمر شيرين عبادی دردفاع ازحقوق بشر و حرکت های برابری طلبانه تصميم گرفت ، جايزه امسال خود را که به جايزه مدارا شهرت دارد، به او اعطا کند.


اين آکادمی که آوازه ای فراگير درآلمان و اروپا دارد، در اعتبارنامه جايزه مدارا، ضمن ستايش از خانم عبادی در مبارزاتش در راه حقوق بشر، آزادی و مردم سالاری ، نوشته است: اين حقوقدان، عليرغم ممنوعيت و محدويت های شغلی و تهديد به زندان و مرگ ، وکالت و دفاع از منتقدان و ناراضيان حکومت در ايران را بر عهده گرفته است.


حرکت های برابری خواهانه و دفاع از حقوق کودکان از ديگر فعاليت های خانم عبادی است که آکادمی پروتستان های آلمان در دلایل اعطای جايزه مدارای خود به اين حقوقدان، به آنها اشاره کرده است.


به باور اين آکادمی، خانم عبادی، ميان اسلام راستين و حقوق بشر هيچگونه تضاد و يا مباينتی نمی بيند.


ارزش جايزه مدارای آکادمی پروتستان های آلمان ، ده هزاريورو است که قراراست طی مراسمی در روز دهم مهر ماه سال جاری به خانم عبادی اعطا شود.


رومن هرتزوگ، رييس جمهوری پيشين آلمان، دانيل بارن بويم، رهبر اپرای دولتی برلين، و هنينگ منکل، نويسنده سرشناس سوئدی، ازجمله برندگان پيشين جايزه مدارای آکادمی پروتستان های آلمان بوده اند.


درهمين حال، ازسوی شبکه جهانی موزه های زنان درشهر ميران، درتيرول جنوبی در ايتاليا، نيز اعلام شد که نسرين ستوده، ديگر حقوقدان سرشناس و مدافع حقوق بشر در ايران، جايزه حقوق بشر سال۲۰۰۸ تيرول جنوبی را از آن خود کرده است.


بر اساس اين گزارش، شيرين عبادی درنخستين همايش شبکه جهانی موزه های زنان که در ۲۲ خرداد امسال در تيرول جنوبی برپا شد، پيشنهاد اعطای جايزه ای به زنان فعال و کوشنده حقوق بشری در ايران را ارائه داد و سپس، مسئولان اين همايش تصميم گرفتند که جايزه امسال خود را به پيشنهاد خانم عبادی، به نسرين ستوده اعطا کنند.


پس از اعلام اين نامزدی، خانم ستوده با ارسال نامه ای، ضمن سپاسگزاری از اعطای اين جايزه، ابرازاميدواری کرد که بتواند در ۲۲ آذر ماه امسال که مصادف با روز جهانی حقوق بشر است، جايزه خود را درايتاليا دريافت کند.


XS
SM
MD
LG