لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

اسماعیل عبدی از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد


اسماعیل عبدی روز ۱۳ خرداد در حالی که بیش از یک ماه از اعتصاب غذایش می‌گذشت، در بیمارستان بستری شد.
اسماعیل عبدی روز ۱۳ خرداد در حالی که بیش از یک ماه از اعتصاب غذایش می‌گذشت، در بیمارستان بستری شد.

اسماعیل عبدی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران، روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد.

کانال تلگرامی این تشکل صنفی معلمان با اعلام این خبر نوشت که آقای عبدی برای انجام معاینات تخصصی در بیمارستان «امام خمینی تهران» بستری بود.

وی روز ۱۳ خرداد در پی بیش از ۳۰ روز اعتصاب غذا، ‌با موافقت مسئولان زندان اوین به بیمارستان اعزام شده بود.

در این خبر به وضعیت اعتصاب غذای این فعال صنفی حقوق معلمان اشاره نشده است.

منیر عبدی، همسر اسماعیل عبدی، روز ۱۴ خرداد درباره وضعیت همسرش در بیمارستان به رادیو فردا گفته بود: «وضعیت آقای عبدی اصلا خوب نیست. او وضعیت جسمی نامناسبی دارد و بسیار ضعیف و لاغر شده است».

خانم عبدی افزوده بود: «تقاضای ما این است که آقای عبدی را بستری کنند تا اینکه او ادامه اعتصاب غذایش را داخل بیمارستان بگذراند یا اینکه اگر در نظر دارند که به آقای عبدی مرخصی بدهند زودتر به او مرخصی دهند چون آقای عبدی در اورژانس هم گفته که اگر مرخصی‌اش از طرف دادستانی تایید شود اعتصاب غذایش را می‌شکند وگرنه همچنان به اعتصاب غذایش ادامه می‌دهد».

اسماعیل عبدی که به شش سال زندان محکوم شده است،‌ روز دهم اردیبهشت‌ در اعتراض به «رفتار غیرقانونی و ناعادلانه نسبت به فعالان مدنی در ایران، عدم استقلال قوه قضائیه و صدور احکام زندان برای فعالان تشکل‌های معلمان و کارگران» اعتصاب غذای خود را آغاز کرد.

این فعال حقوق صنفی معلمان همچنین خواستار «خروج روند پیگیری پرونده‌اش از حالت امنیتی به عادی»‌ بوده است.

پیش از این، ‌کانال تلگرامی حقوق معلم و کارگر، ‌نزدیک به کانون صنفی معلمان، ‌گزارش داده بود که فاطمه سعیدی، عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، روز یکشنبه ۱۴ خرداد در بیمارستان امام خمینی تهران به دیدار اسماعیل عبدی رفته و گفته بود که به تلاش خود برای آزادی وی ادامه خواهد داد.

خبرگزاری ایلنا روز هفتم خرداد نوشته بود که خانم سعیدی از دادستان تهران خواسته بود تا امکانی فراهم آورد تا در زندان اوین با آقای عبدی ملاقات کند.

از زمان آغاز اعتصاب غذای اسماعیل عبدی، سازمان عفو بین‌الملل، فدراسیون آموزش بین‌الملل، سازمان معلمان کانادا، اتحادیه معلمان آلمان،‌ سازمان معلمان ایران، کانون صنفی معلمان تهران، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، ‌اتحادیه آزاد کارگران ایران، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان کشور و انجمن صنفی معلمان کردستان - مریوان با ابراز نگرانی از سلامتی وی خواستار آزادی این فعال صنفی شده بودند.

همچنین بیش از ۱۸ هزار تن در نامه‌ای سرگشاده به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، خواستار آزادی فوری این عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان ایران شده بودند.

این درخواست‌ها تاکنون از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بی پاسخ مانده است.

یک فعال حقوق صنفی معلمان در زندان بوشهر

از سوی دیگر، خبرگزاری ایلنا خبر داده که محسن عمرانی،‌ فعال صنفی معلمان در بوشهر، برای گذراندن حکم زندانش بازداشت شده‌ است.

به نوشته ایلنا، آقای عمرانی که پیش از این از سوی مراجع قضایی به زندان محکوم شده بود، از روز ۱۳ اردیبهشت برای اجرای حکم یک سال حبس تعزیری خود در زندان بوشهر به سر می‌برد.

این فعال حقوق معلمان علاوه بر تحمل یکسال زندان به دو سال انفصال از خدمت نیز محکوم شده است.

در سال‌های اخیر،‌ تشکل‌های صنفی معلمان ایران تحت فشارهای امنیتی و قضایی قرار داشته و تعدادی از مسئولان و اعضای آن بازداشت و زندان شده‌اند.

در حال حاضر، علی اکبر باغانی، نایب رئیس پیشین کانون صنفی معلمان ایران، ‌پس از پایان حکم یکسال زندان خود، از روز ۱۲ اردیبهشت سال گذشته حکم تبعید ۱۰ سال خود را در شهر زابل می‌گذراند.

همچنین محمود بهشتی لنگرودی، محمدرضا نیک‌نژاد، مهدی بهلولی و طاهر قادرزاده‌ از دیگر فعالان صنفی معلمان نیز در انتظار حکم دادگاه تجدیدنظر خود هستند.

XS
SM
MD
LG