لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

انتقال اسماعیل عبدی، معلم زندانی، به بیمارستان


اسماعیل عبدی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران، در پی بیش از یک ماه اعتصاب غذا، روز شنبه برای انجام معاینات پزشکی از زندان اوین به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل شد.

این فعال حقوق صنفی معلمان، از روز دهم اردیبهشت ماه در اعتراض به روند دادرسی‌اش و «نگاه امنیتی به فعالان صنفی و کارگری» دست به اعتصاب غذا زد و خانواده‌اش می‌گویند در این مدت علاوه بر کاهش وزن شدید، دچار درد کلیه و نوسان فشار خون شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:48 0:00
لینک مستقیم

منیر عبدی، همسر اسماعیل عبدی، روز یکشنبه درباره وضعیت همسرش در بیمارستان به رادیو فردا گفت:

«وضعیت آقای عبدی اصلا خوب نیست و از دیروز ظهر (شنبه ظهر) در اورژانس بیمارستان امام خمینی بستری است. او وضعیت جسمی نامناسبی دارد و بسیار ضعیف و لاغر شده است. از آقای عبدی آزمایش و سونوگزافی گرفتند و اقدامات اولیه انجام شده اما تقاضای ما این است که آقای عبدی را بستری کنند تا اینکه او ادامه اعتصاب غذایش را داخل بیمارستان بگذراند یا اینکه اگر در نظر دارند که به آقای عبدی مرخصی بدهند زودتر به او مرخصی دهند چون آقای عبدی در اورژانس هم گفته که اگر مرخصی‌اش از طرف دادستانی تایید شود اعتصاب غذایش را می‌شکند وگرنه همچنان به اعتصاب غذایش ادامه می‌دهد. ما منتظریم تا سه‌شنبه صبح که به دادستانی تهران برویم و حرف‌های آقای عبدی را به آنان انتقال دهیم».

اسماعیل عبدی به اتهام‌ اجتماع و تبانی به قصد اخلال درنظم عمومی و تبلیغ علیه نظام به شش سال زندان محکوم شده و از آبان‌ماه گذشته محکومیت خود را می‌گذراند.

شماری از مدافعان حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل و فدراسیون آموزش بین‌الملل حکم زندان اسماعیل عبدی را «ناعادلانه» توصیف کرده و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط او شده‌اند.

سازمان معلمان ایران از تشکل‌های صنفی معلمان هم چندی پیش اعلام کرد که جان اسماعیل عبدی در «خطر» است.

این تشکل صنفی می‌گوید «بی‌توجهی مسئولان قضایی و امنیتی به وضعیت اسماعیل عبدی مغایر با منافع ملی و امنیت عمومی» است.

همزمان، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان کشور هم در بیانیه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از او خواسته که در موضوع معلمان زندانی ورود کند و «نگاه امنیتی» را از فعالیت‌های صنفی بردارد.

نزدیک به ۱۴ هزار معلم ایرانی هم در نامه‌ای سرگشاده به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، خواستار آزادی فوری اسماعیل عبدی، عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان ایران شدند.

از دیگر تشکل های صنفی که خواستار آزادی آقای عبدی شده اند،‌ کانون های صنفی معلمان در برخی از شهرهای ایران،‌ اتحادیه آزاد کارگران ایران و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه هستند.

سازمان معلمان کانادا نیز بر لزوم ازادی فوری این فعال حقوق معلمان تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG