لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۰

«بیش از ۱۰۰۰ نفر» طی سال ۹۵ در خراسان رضوی خودزنی کردند


مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی: برخی قبل از سوار شدن به خودرو،‌خود را زخمی کرده و پس از تصادف ساختگی دیه‌های سنگین می‌گرفتند.
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی: برخی قبل از سوار شدن به خودرو،‌خود را زخمی کرده و پس از تصادف ساختگی دیه‌های سنگین می‌گرفتند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان خراسان رضوی اعلام کرد که در سال ۱۳۹۵ حدود یک هزار و ۱۱ تن در این استان برای دریافت «دیه» اقدام به «خود‌زنی» کرده‌اند.

به نوشته روزنامه خراسان، آریا حجازی روز یکشنبه چهارم تیرماه گفت شمار افرادی که برای دریافت «دیه» اقدام به «خودزنی» کرده‌اند در سال ۹۵ نسبت به سال قبل از آن ۱۴ درصد رشد داشته است.

آقای حجازی «تصادف ساختگی٬ اره کردن استخوان ترقوه و شکستن عمدی دست‌وپا» را از جمله اقدامات این افراد عنوان کرد و افزود که «این افراد با زدن اسپری یا تزریق مواد بی‌حس کننده، دست یا پای خود را بی‌حس کرده و سپس اقدام به شکستن استخوان خود می‌کنند تا دیه دریافت کنند».

این مقام مسئول اعلام کرد که «چندی پیش فردی برای دریافت دیه٬ پس از بی‌حس کردن محل مورد نظر٬ استخوان ترقوه کتف خود را با اره بریده بود».

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی اضافه کرد: «مواردی نیز داشته‌ایم که برای دریافت دیه با قیچی آهن‌بر دندان‌های خود را بریده‌اند».

وی همچنین گفته است: برخی هم «قبل از سوار شدن به خودرو صورت و بدن خود را زخمی کرده و سپس اقدام به انداختن خودرو در دره یا تصادف ساختگی کرده و از این راه دیه‌های سنگینی می‌گرفتند».

به نوشته رسانه‌ها در ایران،‌ تمارض به آسیب‌دیدگی و ایجاد سوانح ساختگی از سوی گروهی به منظور دریافت دیه و بیمه از افراد یا بیمه‌ها به شغلی ثابت در میان آنها تبدیل شده است که درآمد هنگفتی به همراه دارد.

علی بخشی، جانشین رئیس سازمان پزشکی قانونی در مدیریت بحران، نیز دی‌ پارسال نسبت به افزایش تصادف‌های ساختگی و خودزنی برای دریافت دیه هشدار داده و گفته بود: پزشکی قانونی با تشخیص بسیاری از موارد تصادف ساختگی، از امکان سو‌ء استفاده مالی و دریافت هزینه از بیمه‌ها جلوگیری کرده است.

دوم بهمن ماه سال ۹۵ نیز محمدحسین میرجلیلی٬ رئیس پزشکی قانونی منطقه مرکزی تهران گفته بود: «برخی افراد سودجو با هدف کسب مال نامشروع اقدام به طراحی تصادفات ساختگی رانندگی می‌کنند».

میرجلیلی افزوده بود که «این افراد سودجو پس از ضرب‌وجرح اندام‌های بدن‌شان به پزشکی قانونی می‌آیند تا از نظریه کارشناسی این مرجع قانونی استفاده کنند و دیه بگیرند».

وی در عین حال خبر داده بود که «آمار چنین کلاهبرداری‌هایی رو به افزایش است٬ اما ما روش‌های تشخیصی مناسبی برای تشخیص صدمه ناشی از تصادف و یا خودزنی داریم».

یونس مظلومی٬ مدیرعامل بیمه «رازی» هم از فراگیر شدن «سوء استفاده در تصادفات ساختگی و اخذ بیمه های ناحق» خبر داده و گسترش چنین پدیده‌ای را «معضلی بزرگ» خوانده است.

مظلومی گفته که «در چند سال اخیر بنا به دلایلی این معضل فراگیر شده و یکی از دلایل آن‌هم افزایش نرخ دیه فوت ، ضرب و جرح و نقص عضو است».

وی همچنین اعلام کرده که «تعداد مصدومان ناشی از تصادف‌ها از ۱۵۰ هزار تن به ۴۰۰ هزار تن افزایش داشته و تشخیص اینکه از این تعداد مصدوم، چند نفر ساختگی و چند درصد واقعی است بسیار پیچیده و دشوار است».

در این ارتباط، علیرضا خانی‌زاده ٬ قاضی دادسرای ناحیه ۳۲ (راهور) از دو سال حبس و جزای نقدی برای کلاهبردارانی که تصادفات ساختگی را طراحی می‌کنند٬ خبر داده است.

علی افتخاری٬ مدیرکل پیشگیری‌های قضایی قوه قضاییه هم در این زمینه از ضرورت تشکیل مجتمع ویژه رسیدگی به تصادفات رانندگی و بیمه سخن گفته است.

XS
SM
MD
LG