لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

آخرین جزئیات از زمین‌لرزه بجنورد؛ افزایش تعداد مجروحان


رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت اعلام کرد:​ زمین‌لرزه شامگاه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در بجنورد، دو کشته، یک مفقودالاثر و دستکم ۴۰۰ زخمی برجای گذاشته‌است.

تقی دولت آبادی گفت: ۲۲۳ تن از مصدومان به صورت سرپایی مداوا شدند و ۱۷۷ تن نیز در بیمارستان ها بستری شدند.

شدت زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتر بود و مرکز آن «پیش‌قلعه» در خراسان شمالی گزارش شده‌است.

شبکه لرزه‌نگاری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گزارش داد: زلزله ساعت۲۲:۳۰ دقیقه و ۵۸ ثانیه رخ داد.

این زمین لرزه در عمق ۱۱ کیلومتری زمین و محل رویداد آن در ۱۹ کیلومتری پیش‌قلعه، ۲۲ کیلومتری بجنورد، ۲۷ کیلومتری حضار گرمخان و ۲۵۷ کیلومتری مشهد به وقوع پیوسته است. این موسسه افزود: از زمان وقوع زلزله شنبه شب تا نخستین ساعات بامداد یکشنبه، ۲۵ پس‌لرزه در این استان به وقوع پیوسته که بزرگی تمامی این پس لرزه ها بین ۱.۵ تا ۳.۵ ریشتری بوده است.

بر اساس همین گزارش، هفت پس‌لرزه بالای۲ ریشتر بوده و تمامی پس لرزه ها در عمق پنج تا ۱۱ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است.

تاکنون ۱۲ تیم واکنش سریع امداد و نجات به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

شماری از مصدومان زمین‌لرزه شامگاه شنبه از زیر آوارها بیرون آورده‌ شده‌اند، اما مشخص نیست آیا تعداد بیشتری از شهروندان همچنان زیر آوار ناشی از زمین‌لرزه گیر افتاده‌اند یا نه.

لحظه وقوع زلزله در بجنورد
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:28 0:00

شاهین فتحی، معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر ایران، گفته است بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده تعدادی از روستاها همچون قصر قجر، قوربور، لنگر و بیدک تخریب شده‌اند.

خبرگزاری مهر می‌گوید «بنا بر آمار ارائه‌شده برخی از روستاها بین ۳۰ تا ۶۰ درصد» آسیب دیده‌اند.

در این میان، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه بجنورد و کوثر، تمام کلاس‌های دانشگاه در صبح ۲۴ اردیبهشت را تعطیل اعلام کرده‌است.

اداره کل آموزش و پروش خراسان شمالی نیز گفته است به‌دلیل «شرایط خاص ناشی از وقوع پس‌لرزه‌ها، عدم آمادگی روانی دانش‌آموزان و نیز نگرانی خانواده‌های آن‌ها» تمام مقاطع تحصیلی مدارس شهرستان بجنورد در نوبت صبح روز یکشنبه تعطیل هستند.

در پی وقوع زمین‌لرزه شامگاه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در بجنورد، معاون اول رئیس جمهوری در تماس تلفنی با استاندار خراسان شمالی خواستار بسیج همه امکانات و رسیدگی فوری به مصدومان و زلزله زدگان این استان شد.

در همین حال،‌ به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اسحاق جهانگیری صبح یکشنبه ۲۴ اردیبهشت در این تماس تلفنی، گزارشی از آخرین وضعیت رسیدگی به مصدومان و میزان خسارات وارده به مناطق زلزله زده این استان دریافت کرد.

در این میان، ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و نامزد اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری، در نامه‌ای به قائم مقام آستان قدس رضوی دستور رسیدگی به زلزله‌زدگان خراسان شمالی را صادر کرد و خواستار آن شد که با بسیج همه‌ بخش‌های خدماتی و امدادی آستان قدس به وضعیت مردم رسیدگی شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، استاندار خراسان شمالی نیز در نشستی گفت: کلیه منازل مسکونی آسیب دیده از زلزله توسط استانداری بیمه هستند.

محمدرضا صالحی افزود: «خسارت‌دیدگان از زمین‌لرزه اخیر خراسان شمالی می‌توانند با مراجعه به دستگاه‌های متولی حسب اینکه ساکن شهرها یا روستاها هستند، پیگیر دریافت غرامت از بیمه شوند».

پیش از این، منطقه بجنورد شاهد زمین لرزه بوده است. از جمله در سال ۱۳۷۵ زمین‌لرزه‌ای با شدت ۶ ریشتر، چند روستا را ویران کرد و شماری از ساکنان این منطقه بر اثر آن کشته شدند.

XS
SM
MD
LG