لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

برنامه کمپین بین‌المللی حقوق بشر برای آزادی نسرین ستوده


نسرین ستوده
نسرین ستوده
کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران برنامه‌ای را برای جلب پشتيبانی جهانی از آزادی وکيل زندانی ایرانی، نسرين ستوده، و برجسته کردن شرايط زندانيان عقيدتی در ايران راه‌اندازی کرد.

از اقداماتی که در اين برنامه صورت گرفته از جمله انتشار يک ويديوی چهار دقيقه‌ای با عنوان «ستوده را فورا آزاد کنيد» است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:12 0:00
لینک مستقیم


در اين فيلم ويديويی، شيرين عبادی، حقوقدان و برندۀ جايزۀ صلح نوبل، در مورد تعهد نسرين ستوده نسبت به حرفه‌اش، حبس او و ضرورت تلاش گستردۀ بين‌المللی برای آزادی اين حقوقدان و فعال حقوق بشر سخن می‌گويد.

خانم ستوده به دنبال فعاليت‌های خود برای لغو محکوميت اعدام برای افراد زير ۱۸ سال، بهبود حقوق زنان، و دفاع از زندانيان عقيدتی در ايران و در عرصۀ بين‌المللی چهره‌ای شناخته شده به شمار می‌رود. وی در سال ۲۰۰۸ برندۀ جايزۀ حقوق بشر از کميتۀ بين‌المللی حقوق بشر در ايتاليا و در سال جاری، برندۀ جايزۀ «آزادی برای نوشتن» از انجمن قلم آمريکا شد.

او روز ۱۳ شهريور سال ۱۳۸۹ بازداشت شد. اتهام‌های وارد شده به او عبارت‌اند از «اقدام عليه امنيت ملی» و «تبليغ عليه نظام».


نسرين ستوده در شهريور سال جاری توسط دادگاه تجديد نظر به شش سال زندان و ۱۰ سال محروميت از حرفۀ وکالت محکوم شد.

هادی قائمی، سخنگوی کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، درباره هدف از تهيه اين ويدئو به راديوفردا می‌گويد: «اين برنامه‌ای برای آزادی خانم ستوده است. ما می‌خواهيم توجه جهانی را به وضعيت ايشان جلب کنيم و از اقصی نقاط جهان خواستار آزادی او بشوند.»

برنامه آزادی ستوده که نحوه نمايش آن به صورت چندرسانه‌ای و بر روی وب‌سایت کمپين طراحی شده است، حاوی چند ويدئو، يک مجموعه عکس و يک ويدئوی اختصاصی از نسرين ستوده است که قبل از بازداشت او فيلمبرداری شده و برای نمايش در اختيار کمپين قرار داده شده است.

در این فيلم ويدئويی، نسرين ستوده در خصوص اعدام افراد زير ۱۸ سال در ايران سخن می‌گويد. اين صفحه همچنين حاوی گام‌های ديگری است که افراد می‌توانند برای حمايت از ستوده بردارند. از جمله اين اقدامات، ارسال دو نامه است.

هادی قائمی می‌گويد: «اهميت بسياری دارد که مقام‌های ايرانی بدانند که دنيا از وضعيت زندانيان عقيدتی مانند خانم ستوده در ايران اطلاع دارند و خواستار آزادی فوری اين زندانيان شوند.»

وی می‌افزايد:« وقتی که دولت ايران از اقصی نقاط دنيا، به خصوص وزارت خارجه کشورهايی که با دولت ايران ارتباط دارند، اين پيغام را بشنود، ترديدی نيست که متوجه خواهد شد که حبس‌های غيرعادلانه در سطح دنيا غير قابل قبول هستند و به همين خاطر نامه‌هايی را تنظيم کرده‌ايم که هم به مقام‌های ايرانی و هم به وزيران خارجه کشورهای مختلف ارسال خواهند شد.»

سخنگوی کمپين بين‌المللی برای حقوق بشر در ايران همچنين اشاره می‌کند که برنامه‌های ديگری برای آزادی ديگر زندانيان سياسی در ايران در نظر گرفته شده است و می‌گويد:«اين کمپين مبارزه برای آزادی خانم ستوده، سرآغاز برنامه وسيعی است که برای آزادی زندانيان عقيدتی و سياسی در نظر داريم.»

آقای قائمی اضافه می‌کند:«در چند ماه آينده، در چند نمونه ديگر برای زندانيان گمنامی که به ناحق در زندان به سر می‌برند، کمپين‌هايی شکل خواهد گرفت.»

از زمان انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ تاکنون، شمار زيادی از روزنامه‌نگاران، فعالان سياسی و مدنی، رهبران دانشجويی، و مدافعان حقوق بشر بازداشت و به اتهام‌های امنيتی محکوم به زندان شده‌اند.

به نوشته کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، زندانيان عقيدتی بسياری در مورد شکنجه و بدرفتاری در زندان‌ها گزارش‌هايی ارائه کرده‌اند. اما مقام‌های جمهوری اسلامی ايران اين گزارش‌ها را رد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG