لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

هشدار وزیر کشور در پی لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه، دوم آذر، اقدام دادستانی مشهد در لغو سخنرانی علی مطهری و پلمب مکان سخنرانی او را «تاسف‌آور» توصیف کرد.

همزمان عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، نیز با ابراز تاسف از لغو سخنرانی آقای مطهری هشدار داد که «تند شدن فضا به نفع کشور نیست».

علی مطهری قرار بود روز یک‌شنبه، ۳۰ آبان، همزمان با مراسم اربعین، در شهر مشهد سخنرانی کند، ولی دادستان مشهد در نامه‌ای به فرمانده نیروی انتظامی دستور داد که این سخنرانی لغو و محل آن نیز پلمب شود.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، علی لاریجانی در نطق روز سه‌شنبه خود در مجلس در مورد لغو سخنرانی علی مطهری و پلمب مکان سخنرانی او گفت: «فرضا اطلاعاتی به دادستانی مشهد رسیده که این سخنرانی با مشکل امنیتی مواجه خواهد شد، راه‌کار آن طرح موضوع در شورای تامین استان و تصمیم جمعی است.»

وی با اشاره به این که یک روز قبل از سخنرانی نایب رئیس مجلس در مشهد در جریان قرار گرفت، اضافه کرد که موضوع را با رئیس قوه قضاییه در میان گذاشت و «ایشان هم ترجیح امر را بحث در شورای تامین و تصمیم‌گیری در آن می‌دانستند.»

آقای لاریجانی با توصیف اقدام دادستانی مشهد به عنوان «رفتار تک‌روانه» آن را «عامل تفرقه و انشقاق در ساختارهای کشور و بروز اختلاف» دانست.

همزمان عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در نشستی مطبوعاتی با اشاره به این که مجوز سخنرانی علی مطهری در مشهد گرفته شده بود، گفت که اگر «این سخنرانی انجام می‌شد هیچ اتفاقی رخ نمی‌داد.»

پیش از نشست مطبوعاتی آقای رحمانی فضلی، حسن روحانی، رئیس ‌جمهور، روز دوشنبه از وزیران کشور و دادگستری خواسته بود که به موضوع لغو سخنرانی علی مطهری از سوی دادستانی مشهد رسیدگی کنند و گفته بود که در استان خراسان رضوی می‌خواهند «راه بر افراطی‌گری بگشایند».

او از وزارتخانه‌های کشور و دادگستری خواسته است تا «با بررسی کامل و گزارش سریع موضوع، متخلفین و اهمال‌کنندگان را شناسایی و معرفی کنند.»

آقای روحانی همچنین با «تکان‌دهنده» خواندن لغو سخنرانی آقای مطهری و «مایه شرمساری خواندن تعرض به آزادی‌های اساسی» در کشور ابراز امیدواری کرد که رئیس قوه قضاییه «دستور رسیدگی سریع به این حادثه را صادر کند».

به نوشته خبرگزاری‌ها، وزیر کشور در سخنان خود با بیان این که علی مطهری پس از برگزار نشدن سخنرانی‌اش با او تماس گرفت، افزود: «با استاندار خراسان رضوی تماس گرفتم. ایشان گفت هم با آقای آملی لاریجانی، هم علی لاریجانی و هم با دادستان صحبت شده بود و همه قول مساعد دادند و گفتند برگزاری این مراسم ایرادی ندارد.»

عبدالرضا رحمانی فضلی تاکید کرد که «آقای دادستان نمی‌تواند تفسیر کند که راسا با تجمعات و سخنرانی‌ها مخالفت کند.»

در همین حال موج واکنش به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس از تهران، روز سه‌شنبه گفت: بیانیه ای در حمایت از علی مطهری و محکومیت لغو سخنرانی وی در مشهد با امضای ۱۵۰ نماینده تهیه شده است.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، هم روز سه‌شنبه از رئیس قوه قضاییه خواست تا به «موضوع لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد ورود و آن را پیگیری کند.»

همچنین محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، به ایرنا گفت: طرحی در این فراکسیون «در راستای جلوگیری از اخلال در مراسم ها و سخنرانی ها در حال تهیه است که تا چهارشنبه نهایی می شود.»

اما از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری ایلنا، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، روز دوشنبه با بیان این که سخنان علی مطهری به مصلحت کشور نیست، گفت: «مطهری ابتدا باید نظراتش را با حضرت آقا تطبیق کند و برود پیش ایشان بگوید که من قصد دارم این حرف را بزنم.»

وی افزود: «سخنرانی حرف دادستانی باید پذیرفته شود البته این به این معنا نیست که دهان‌ها را ببندیم اما باید در برابر مقام معظم رهبری و برای رضای خدا دهان‌ها را ببندیم

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، برخی تشکل‌های دانشجویی در ایران از دادستان خراسان رضوی بررسی و رسیدگی قضایی فوری به افترای علی مطهری به نماینده ولی فقیه این استان و همچنین ارائه مستندات ادعاها توسط وی به محکمه را خواستار شدند.

جلوگیری از سخنرانی علی مطهری در شرایطی صورت گرفته است که پیش از این از سخنرانی او در شیراز نیز جلوگیری شده بود.

در سال‌های گذشته هم به بسیاری از سخنرانی‌های شخصیت‌های اصلاح‌طلب یا منتقد حمله شده و این سخنرانی‌ها ناتمام مانده است. در عین حال، برخی از این سخنرانی‌ها نیز پیش از برگزاری لغو شده است.

XS
SM
MD
LG