لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

«احکام زندان برای فعالان کارگری در هفت تپه و تهران»


 هفت تپه
هفت تپه
سنديکای کارگران شرکت نيشکرهفت تپه روز دوشنبه خبر داد که رضا رخشان، رئيس هيئت مديره اين تشکل کارگری، جهت اجرای حکم شش ماه زندان خود به شعبه اجرای احکام دادسرای شوش مراجعه کرده و در زندان فجر شهر دزفول زندانی شده است.

بر اساس اين گزارش، آقای رخشان از سوی دادگاه تجديدنظر اهواز به اتهام نشر اکاذيب و تشويش اذهان عمومی محکوم شده بود.

اين در حاليست که رئيس هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت نيشکرهفت تپه در دادگاه بدوی خود از اين اتهام ها تبرئه شده بود.

با اين همه، در محاکمه مجدد اين فعال کارگری، او به خاطر انجام مصاحبه با راديو های خارج از ايران، به بيان مطالب کذب به منظور تشويش اذهان عمومی متهم شده بود.

سنديکای کارگران شرکت نيشکرهفت تپه با محکوم کردن اين حکم، خواستار آزادی رضا رخشان و تمامی کارگران زندانی از جمله بهروز نيکوفرد،عليرضا سعيدی و بهروز ملازاده شد.

آقايان نيکوفرد، سعيدی و ملازاده که از اعضای سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه هستند، به اتهام توهين به رهبری به از سوی دادگاه تجديدنظر اهواز به شش ماه زندان محکوم شده بودند.

در اين حال، به گزارش اتحاديه آزاد کارگران ايران، بهنام ابراهيم زاده، فعال کارگری و مدافع حقوق کودکان، در دادگاه بدوی در تهران به ۲۰ سال زندان محکوم شده است. بر این اساس، او باید ۱۰ سال از دوره محکوميت خود را در زندان رجايی شهر کرج و ۱۰ سال ديگر را در زندان اوين بگذراند.

آقای ابراهيم زاده روز ۲۲ خرداد سال جاری توسط ماموران امنيتی در تهران بازداشت و به اتهام های امنيتی محاکمه شد.

در ساليان گذشته، دهها تن از فعالان کارگری در ايران به اتهام های امنيتی بازداشت شده و شماری از آنان، احکام زندان دريافت کرده اند.

از جمله فعالان کارگری بازداشت شده در ساليان اخير، منصور اسانلو و ابراهيم مددی، رئيس و نايب رئيس هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد توبوس رانی تهران و حومه هستند.

اين دو فعال کارگری در سال ۱۳۸۶ بازداشت و به اتهام هايی مانند تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملی، احکام زندان دريافت کردند.

در عين حال، رضا شهابی و غلامرضا غلام حسينی، از ديگر اعضای اين تشکل مستقل کارگری، نيز در ماه های گذشته بازداشت شده اند.

برخوردهای امنيتی و قضايی با فعالان کارگری در شرايطی انجام می گيرد که بر اساس مقاوله نامه های ۹۸ و ۸۷ سازمان بين المللی کار، ايران موظف است که از ايجاد تشکل‌های کارگری در ايران جلوگيری نکند و در راه تشکل يابی کارگران مانع ايجاد نکند.

با اين همه، برخورد جمهوری اسلامی ايران با فعالان کارگری در ماه های اخير تشديد شده است، که اين سياست، انتقادهای شديد سازمان های بين المللی کارگری و حقوق بشری را به دنبال داشته است.
XS
SM
MD
LG