لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۷

گزارش «الریاض» از دستگیری ۳ ایرانی؛‌ بروجردی: خبرسازی است


علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز یکشنبه چهارم تیر گزارش روزنامه الریاض در مورد دستگیری ۳ ایرانی در عربستان سعودی را «خبرسازی ناشیانه» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علاءالدین بروجردی، دربارهٔ آنچه «شیطنت رسانه‌ای» خواند، گفت که این اقدام «با هدف مخفی کردن اختلافات داخلی بین حکام عربستان به خصوص بعد از تعیین ولیعهد جدید انجام شده است».

روزنامه الریاض روز یکشنبه گزارش داد که «مأموران امنیتی عربستان سعودی ۳ ایرانی را سه روز پیش از عملیات تروریستی در مسجدالحرام در مکه» دستگیر کرده‌اند.

این روزنامه دلیل دستگیری این سه ایرانی را در ارتباط با «فعالیت‌های ضد امنیتی» در عربستان سعودی اعلام کرد.

اما رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ولیعهدی محمد بن سلمان در عربستان سعودی گفت: «این تنها شیطنت رسانه‌ای برای لاپوشانی اختلافات بین سران حاکم در عربستان است».

او اضافه کرد: «هیئت حاکمه عربستان برای انحراف افکار عمومی این خبرسازی را مطرح کردند که عملیات تروریستی در بیت‌الحرام از قبل طراحی شده است. چون می‌دانند مسجد الحرام جایگاه ویژه‌ای در بین مسلمانان دارد و می‌خواهند با این خبرسازی ناشیانه آن را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند».

اشاره علاءالدین بروجردی به انفجار انتحاری روز جمعه دوم تیر در نزدیکی مسجد الحرام در مکه بود. در این انفجار انتحاری، ۶ زائر خارجی و ۵ عضو نیروهای امنیتی مجروح شدند.

وزارت کشور عربستان سعودی گفته است که مأموران با دستگیر کردن ۵ مظنون در بامداد جمعه، از اجرای یک طرح «تروریستی» وسیع‌تر در مکه جلوگیری کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، بمب‌گذار انتحاری که نیروهای امنیتی او را در یک آپارتمان به دام انداختند با آنها به تبادل آتش پرداخت و زمانی که به محاصره درآمد، خود را منفجر کرد. بر اثر این انفجار، ساختمان فروریخت.

وزرات کشور عربستان سعودی همچنین گفته است که پنج مظنون از جمله یک زن در این رابطه بازداشت شده‌اند.

در همین حال، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه‌اش با ایسنا به گزارش روزنامه الریاض مبنی بر اینکه ۹ ایرانی در زندان‌های عربستان سعودی به سر می‌برند، اشاره نکرد.

پیش از این، وزارت اطلاعات عربستان سعودی از دستگیری سه عضو سپاه پاسداران در پی نزدیک شدن قایق‌شان به سکوی نفتی مرجان این کشور در خلیج فارس خبر داده بود.

وزارت اطلاعات عربستان سعودی همچنین گفته بود که این قایق حامل سلاح بوده است و سرنشینان آن تحت بازجویی قرار دارند.

ایران با تکذیب عضویت این تعداد می‌گوید که آنها ماهیگیر بوده‌اند. ایران در عین حال، نیروهای عربستان سعودی را متهم به قتل یک ماهیگیر کرده است.

مناسبات دو کشور پس از اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به اماکن دیپلماتیک آن کشور در تهران و مشهد رو به تیرگی گذاشت. دو کشور در عین حال یکدیگر را متهم به دخالت در امور داخلی خود و نیز کشورهای منطقه مانند سوریه، یمن و عراق می‌کنند.

اتهام جدید ایران علیه عربستان سعودی

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، روز یکشنبه عربستان سعودی را متهم کرد که «به دنبال تشکیل قرارگاه عملیاتی با هدف ایجاد ناامنی در شرق و غرب ایران است».

به گزارش خبرگزاری مهر، وی با اعلام اینکه «عربستان یک قرارگاه عملیاتی در بخش شرق تشکیل داده است»، افزود که این کشور با استفاده از «عناصر داخلی در منطقه سیستان و بلوچستان دست به اقدامات ناامنی و تروریستی» می‌زند.

غلامرضا جلالی در عین حال آنچه را «گسل‌های قومی، امنیتی، سیاسی و مذهبی» خواند، زمینه‌ساز شکل‌گیری اقدامات ضدامنیتی برشمرد.

تهران ۱۷ خرداد صحنه حملاتی به مجلس و آرامگاه آیت الله خمینی بود که به کشته شدن دست‌کم ۱۷ تن انجامید. گروه حکومت اسلامی (داعش)، مسئولیت این حملات را برعهده گرفته است.

از آن هنگام، نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران از دستگیری ده‌ها تن، از جمله در استان‌های شرقی و غربی ایران خبر داده‌اند.

ایران تلویحاً عربستان سعودی را به دست داشتن در این حملات متهم کرده اما ریاض آن را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG