لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

تصویب طرح تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا در مجلس


حشمت الله فلاحت پیشه، از طراحان تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا گفت: هدف ما کمک به ستاد (ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز) است.
حشمت الله فلاحت پیشه، از طراحان تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا گفت: هدف ما کمک به ستاد (ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز) است.

نمایندگان مجلس ایران روز چهارشنبه، سوم آذر، با ۱۵۰ رای موافق، ۲۲ رای مخالف و سه رای ممتنع به تقاضای تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و بررسی سیاست‌های دولت در مقابله با قاچاق و علت ناکارآمدی این سیاست‌ها رای دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیش از این، تعدادی از نمایندگان مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و تحقیق از سیاست‌های دولت در مقابله با قاچاق و علت ناکارآمدی آن را در ۲۹ تیرماه سال جاری به کمیسیون اقتصادی ارائه کرده بودند.

به نوشته مهر، اما کمیسیون اقتصادی مجلس با رد این دو تقاضا، تعیین تکلیف آن را به صحن علنی مجلس ارجاع داده بود.

بر اساس این گزارش، با رای مجلس، تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا باید در دوره‌ای شش ماهه انجام ‌شود.

به نوشته مهر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، از طراحان تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا، گفت: «قاچاق کالا، قاتل یک میلیون شغل در سال است و یک‌سوم اقتصاد کشور درگیر قاچاق است.»

آقای فلاحت‌پیشه با اشاره به این که هدف از این تحقیق و تفحص «مچ‌گیری» نیست، افزود: «هدف ما کمک به ستاد (ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز) است. اکنون برنامه جامعی برای مبارزه با قاچاق وجود نداشته و ارائه نیز نشده است.»

این نماینده مجلس با اعلام این که «از ۷۰ میلیارد دلار واردات، ۲۲ میلیارد دلار آن قاچاق است» اضافه کرد: «برای مبارزه با قاچاق، کل بودجه کشور ۲۰ میلیارد تومان است که طبق اظهارات دستگاه ها با این بودجه نمی توان کاری کرد.»

وی همچنین گفت: «۹۰ درصد کالای قاچاق بر اقتصاد کشور ما آوار می شود و فقط ۱۰ درصد آن کشف می شود.»

اسدالله عسگراولادی، عضو اتاق بازرگانی ایران، در تیر سال جاری در مورد قاچاق کالا در ایران گفته بود: «قاچاق حدود ۱۵ میلیاردی در بحث واردات و صادرات را شاهد هستیم که از دید همه وزارتخانه‌ها خارج است.»

به نوشته مهر، حشمت الله فلاحت پیشه بخش عمده مشکل قاچاق را ناشی از مناطق آزاد و ویژه دانست و گفت: قرار بود ۳۰ درصد تعداد مناطق آزاد و ویژه کاهش یابد که متاسفانه افزایش یافته است.

پیشتر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز ۲۰ آبان گفته بود که مناطق آزاد تا حدودی از رسالت خود منحرف شده‌اند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه همچنین با اشاره به این که «۶۰ درصد اسکله‌ها در ایران غیرمجاز هستند» گفت: «چنین آماری در هیچ جای دنیا وجود ندارد.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این ارتباط اشاره کرد که وزیر امور خارجه ایران هنگام صحبت در مورد اجرای سه ماهه دوم برجام در این کمیسیون حاضر نشد نام «بعضی از دستگاه ها، جریان ها و گروه ها که به سوء استفاده از تحریم عادت کرده اند و کماکان نقش ادامه تحریم را بازی می کنند» را اعلام کند.

پیشتر حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری ایران، در بهمن سال گذشته یک دستگاه حکومتی را مسئول قاچاق کالا معرفی کرده و گفته بود: «شما وقتی می‌خواهید تولید کنید، یک دستگاه فاسدی که نمی‌خواهم نام ببرم که چگونه می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند. باید جلوی این فسادها را بگیریم.»

با این‌ حال، آقای روحانی توضیح نداد که منظورش، کدام دستگاه، نهاد یا سازمان جمهوری اسلامی ایران بوده است. اما برخی از رسانه ها در آن زمان، اشاره کردند که روی سخن آقای روحانی به سپاه پاسداران بوده است.

در مقابل، مقام های سپاه پاسداران دخالت در قاچاق کالا به ایران را تکذیب کرده اند.

به نوشته مهر، آقای فلاحت پیشه با اشاره به هزینه های بالا برای واردکنندگان رسمی و وجود ۲۲ نوع تعرفه و عوارض در واردات گفت: در ایران برخلاف سایر کشورها، هزینه های زیادی بر آنان وارد می شود. لذا «انگیزه قاچاق برای واردکننده ها ایجاد می شود. اما از قاچاقچی هیچ هزینه ای اخذ نمی شود.»

حشمت الله فلاحت پیشه یکی از مشکلات واردکنندگان را معوقات مالیاتی کارت های بازرگانی توصیف کرد که به گفته او، به رقم ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی با اعلام اینکه در استان کرمانشاه، معادل سه هزار میلیارد تومان کالای قاچاق از طریق کوله بران وارد ایران می شود، گفت:«در قبال هر یک میلیارد تومان سود قاچاقچی، ۹ میلیون تومان سود به کوله‌بر می رسد.»

بحث قاچاق کالا از سال ها پیش در ایران مطرح بوده است.

در این ارتباط، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، در تیر ماه سال جاری در برنامه ای تلویزیونی گفت: «با اصلاح آیین‌نامه مبارزه با قاچاق و در آیین‌نامه جدید، کالاهای قاچاق حق فروش در کشور را ندارند و باید معدوم شوند.»

این مقام دولتی همچنین گفت که «در بخش قاچاق کالا و مواد مخدر گرفتار متهمان کوچک و دون‌پایه هستیم و قاچاقچیان بزرگ یا خارج از کشور هستند یا به ‌دلیل بازداشت متهمان کوچک به دام نمی‌افتند.»

XS
SM
MD
LG