لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

ایران: آتش بس در صورت موفقیت به تمام مناطق سوریه گسترش یابد


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه ۱۹ تیر، خواستار آن شد که آتش بس برقرار شده در جنوب غربی سوریه، ‌در صورت موفقیت، به تمام مناطق دیگر این کشور گسترش یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا، روسیه و اردن روز جمعه ۱۶ تیر، برای برقراری آتش بس در جنوب غربی سوریه و ایجاد «مناطق بدون خشونت» به توافق رسیدند. این توافق روز یکشنبه ۱۸ تیر و به دنبال نشست دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه، در هامبورگ آلمان، ‌به اجرا در آمد.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهرام قاسمی درباره این آتش بس گفت: «اگر تفاهم آمریکا و روسیه در ارتباط با ایجاد آتش بس در سوریه به کل سوریه تسری پیدا کند و بتواند مناطق کاهش تنش که در نشست آستانه در مورد آن صحبت شده و همچنین دیگر نقاط سوریه را در بربگیرد و زمینه برای تثبیت آتش بس و ثبات در این منطقه را فراهم کند، قطعا می‌تواند تفاهم مفیدی باشد».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در عین حال،‌ با ابراز تردید نسبت به موفقیت آتش بس در جنوب غربی سوریه،‌ دلیل آن را اقدامات آمریکا، از جمله حمله به نیروهای سوریه عنوان کرد.

او افزود:«اگر قرار است چنین آتش بسی به نتیجه برسد، باید این نوع اقدامات آمریکا در سوریه متوقف شود» و حاکمیت سوریه حفظ شود.

بهرام قاسمی همچنین با اشاره به روند «نشست آستانه» و «همکاری‌های ایران، ترکیه و روسیه برای حل بحران سوریه» گفت: ایران و روسیه به صورت مکرر با یکدیگر در تماس هستند و از کانال‌های مرسوم دیپلماتیک این تماس ها و رایزنی ها برقرار است.

به نوشته رویترز،‌ روسیه، ترکیه و ایران در مذاکرات صلح آستانه تلاش کردند تا توافقنامه ای را برای برقراری چهار منطقه بدون خشونت در سوریه به امضا برسانند اما شکست خوردند.

ایران و روسیه حامیان حکومت بشار اسد هستند. حمایت های آنان از دمشق،‌ از جمله کمک های نظامی، انتقاد کشورهای غربی و نیز شماری از کشورهای منطقه را به دنبال داشته است. با این همه، ‌تهران می گوید کمک هایش به سوریه در چهارچوب اعزام مستشار انجام می شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایرانی، تاکنون بیش از یک هزار نظامی ایرانی در جریان جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند.

نیکی هیلی،نماینده آمریکا در سازمان ملل در ماه آوریل گفت: «نقش ایران و روسیه را در جنایات اسد نمی توان نادیده گرفت.» باراک اوباما،رئیس جمهور سابق آمریکا، نیز ایران و روسیه را مسئول کشتار غیرنظامیان در حلب خوانده بود.

ابراز تردید ایران نسبت به موفقیت آتش بس در جنوب غربی سوریه پس از آن ابراز شد که سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است روز یکشنبه اعلام کرد که در نخستین روز، به ‌جز مواردی از خشونت‌های محدود، مناطق تحت پوشش آتش‌بس آرام بوده اند.

رامی عبدالرحمن، مدیر سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، گفت: در درعا و قنیطره، تیراندازی‌هایی صورت گرفت، اما تهدیدی را متوجه روند آتش‌بس نکرد.

این سازمان پیش‌تر از آرامش نسبی در مناطق جنوب‌غربی سوریه خبر داده بود.

آتش‌بس، مناطق درعا، سویدا و قنیطره را، در نزدیکی مرز اردن، پوشش می‌دهد.

توافق بر سر ایجاد «مناطق بدون خشونت» در جنوب‌غربی سوریه، در پی نخستین دیدار رو در روی ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، روسای ‌جمهوری روسیه و آمریکا، صورت گرفت. این آتش‌بس مانند موارد پیشین گروه حکومت اسلامی (داعش) را در بر نمی‌گیرد.

XS
SM
MD
LG