لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

ایران قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل را «نامشروع» دانست


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه ۲۶ آبان قطعنامه حقوق بشری مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه ایران را «ناموجه، نامشروع و دارای اغراض سیاسی» دانست و آن را مردود شمرد.

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی ملل متحد روز سه شنبه با ۸۵ رای موافق، پیش نویس قطعنامه تهیه شده از سوی کانادا را تصویب کرد و خواستار «برخورد بیشتر با نقض حقوق بشر و نیز انجام انتخاباتی شفاف در سال آینده در ایران» شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۳۵ کشور به این پیشنویس رای منفی و ۶۳ کشور هم رای ممتنع دادند.

نماینده کانادا، ارائه‌کننده پیش‌نویس این قطعنامه، از وضعیت حقوق بشر در ایران و نیز فقدان تلاش‌ها در واکنش به انتقاداتی که تاکنون مطرح شده است، ابراز ناامیدی کرد.

وی گفت: این قطعنامه، نه با اهداف سیاسی، که برای کمک به بهره‌مند شدن ایرانیان از حقوق خود، ارائه شده‌ است.

با این همه، به گزارش سایت وزارت امور خارجه ایران، بهرام قاسمی در واکنش به تصویب این قطعنامه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «متاسفانه این قطعنامه بدون در نظر داشتن واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران، صرفا مبتنی بر نگرشی گزینشی، مقابله جویانه و تنها با اهداف خاص سیاسی تدوین و تصویب شده است.»

چند روز پیش، علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت که برخی انتقادهای اروپایی‌ها در مورد نقض حقوق بشر در ایران وارد است.

آقای قاسمی خواستار آن شد که «ساز و کارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد نباید دستمایه ای برای بازی های سیاسی قدرت های بزرگ و خصومت های برخی کشورها نسبت به سایر جوامع قرار گیرد.»

بهرام قاسمی با اشاره به رای منفی اسراییل، عربستان سعودی و آنچه «تعداد کم شمار کشورهای عاری از دموکراسی و آزادی در منطقه» نامید، آن را «طنز تلخی» توصیف کرد که به توصیف او، «حامیان و مروجین اصلی تروریسم، خشونت و افراطی ‌گری» هستند.

این اتهام در شرایطی وارد شده است که این کشورها نیز ایران را به صدور تروریسم، دخالت در کشورهای منطقه و نقض حقوق بشر متهم می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در عین حال اشاره کرد که «محل مناسب ارزیابی حقوق بشر در کشورها، مکانیسم گزارش‌دهی دوره‌ای حقوق بشر برای تمامی کشورها در شورای حقوق بشر» سازمان ملل متحد است.

بهرام قاسمی با اشاره به اینکه ایران «مشارکت سازنده و فعال» در این ساز و کار دارد، اضافه کرد که این موضوع «نشانگر جدیت ایران در ارتقای حقوق بشر و عمل به تعهدات بین‌المللی خود از طریق همکاری‌های سازنده، برابری جهانی و نیز ساز و کارهای مبتنی بر گفت وگو و رایزنی است.»

نهادهای بین المللی بارها نقض حقوق بشر در مورد اقلیت‌های گوناگون، دراویش، بهائیان، مسیحیان، سنی‌مذهب‌ها،گروه‌های قومی، زنان، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران را در ایران محکوم کرده اند.

پیش از این، پرونده حقوق بشری ایران بارها در نشست های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مورد انتقاد قرارگرفته و گزارشگر ویژه ای نیز برای ایران تعیین شده است.

یکی از مواردی که ایران را هدف بیشترین انتقادها قرار داده است، شمار بالای اعدام ها و به ‌طور مشخص، اعدام افرادی که زیر سن قانون مرتکب جرم شده‌اند، است. بنا بر گزارش‌ها، بیشترین احکام اعدام در ایران، در رابطه با جرایم مواد مخدر صادر می‌شود.

نهادهای بین المللی بارها نقض حقوق بشر در مورد اقلیت‌های گوناگون، دراویش، بهائیان، مسیحیان، سنی‌مذهب‌ها،گروه‌های قومی، زنان، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران را در ایران محکوم کرده اند.

پیش از تصویب پیش نویس قطعنامه کانادا در کمیته حقوق بشر مجمع عمومی ملل متحد ، غلامحسین دهقانی، سفیر و معاون نمایندگی ایران در این سازمان، تهیه آن را «حاصل تبانی کشورهایی خواند که خود مرتکب بیشترین قساوت ها علیه شهروندان خود می شوند و از حقوق بشر، صرفاً به عنوان ابزار فشاری علیه ملت های خواهان استقلال استفاده می کنند.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، این مقام ایرانی گفت که «اوضاع حقوق بشر در ایران در خور چنین قطعنامه مغرضانه ای نیست.»

این در حالی است که بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، چند ماه پیش در گزارشی از نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG