لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

پیشروی گروه خلافت اسلامی در استان انبار عراق


نيروهای گروه خلافت اسلامی روز شنبه ۲۱ آذر، همزمان با سرنگون کردن دو هلی‌کوپتر متعلق به ارتش عراق، ‌یک شهر را در استان انبار تصرف کردند و ۱۹ مامور پليس اين کشور را به قتل رساندند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سرنگون کردن دو هلی کوپتر ارتش عراق در شهر سامرا رخ داد که از شهرهای مقدس شيعيان محسوب می‌شود.

يک مقام بلند پايه وزارت دفاع عراق به آسوشيتدپرس گفت: شبه‌نظاميان گروه خلافت اسلامی با سلاح دوش- پرتاب، اين هلی‌کوپترها را سرنگون کردند.

بنا به اين گزارش اين احتمال مطرح شده است که گروه خلافت اسلامی در جريان تصرف برخی پادگان های نظامی در عراق و سوريه به تجهيزات پيشرفته ضد هوايی دست پيدا کرده باشد.

در همين حال،‌ به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ نيروهای گروه خلافت اسلامی با تصرف شهر الوفا، در غرب استان انبار عراق، حداقل ۱۹ مامور پليس را به قتل رساندند.

بر اساس اين گزارش،‌ تعداد ديگری از نيروهای پليس در مقر فرماندهی اين نيرو در شهر الوفا در محاصره قرار گرفته اند.

شهر الوفا در ۴۵ کيلومتری غرب مرکز استان انبار، شهر رمادی،‌ قرار دارد.

به نوشته رويترز،‌ گروه خلافت اسلامی با تصرف الوفا، کنترل سه شهر اصلی در غرب رمادی را در دست گرفته است.

نيروهای اين گروه و ارتش عراق ماه هاست که بر سر شهر رمادی که در کنترل دولت اين کشور قرار دارد، ‌در حال جنگ هستند.

بر اساس اين گزارش، سقوط شهر الوفا در پی حمله ناگهانی نيروها يگروه خلافت اسلامی صورت گرفت.

شهردار الوفا به رويترز گفت که نيروهای پليس از روز جمعه در حال نبرد با گروه خلافت اسلامی بودند ولی به دليل نبود مهمات مجبور به عقب نشينی شدند و این را از دست دادند.

او گفت از اينکه از مدافعان الوفا حمايتی به عمل نيامد و آنها تنها ماندند، ‌نااميد شده است.

نيروهای پليس در دفاع از الوفا از همراهی اعضای چند عشيره سنی عراقی برخوردار بودند اما حمله گروه خلافت اسلامی باعث شد که شماری از آنها در محاصره قرار بگيرند.

شهردار الوفا که تلفنی با رويترز گفت و گو می کرد، افزود:‌«ما در مقر بريگاد هجدهم پليس به دام افتاده ايم و اگر نيروهای دولتی به کمک ما نيايند، منهدم خواهيم شد.»

در اين ميان، ‌نيروهای گروه خلافت اسلامی ۲۱ تن از اعضای عشاير سنی عراقی را پس از تصرف شهر البغدادی در غرب استان الانبار در چهارشنبه گذشته اعدام کردند.

البغدادی که در غرب شهر رمادی واقع است،‌ از حدود دو ماه پيش در محاصره نيروهای گروه خلافت اسلامی قرار دارد.

اين گروه بخش های قابل توجهی از غرب و شمال عراق را در تصرف خود دارد و از جمله شهر موصل،‌ دومين شهر بزرگ عراق،‌ تحت کنترل آن است.

از سويی،‌ به گزارش رويترز،‌ مايکل فالون، وزير دفاع بريتانيا، روز شنبه به روزنامه ديلی تلگراف گفت که اين کشور صدها تن از نيروهای نظامی خود را برای آموزش نيروهای دولتی عراق و نيز پيشمرگه های کرد به آن کشور اعزام خواهد کرد.

بر اساس اين گزارش،‌ اين اقدام دولت ديويد کامرون به منظور مبارزه با گروه خلافت اسلامی صورت می گيرد.

پيشتر سه هزار تن از نيروهای نظامی آمريکا برای ماموريت آموزشی مشابهی به عراق اعزام شده بودند.

XS
SM
MD
LG