لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

شبه نظامیان شیعه عراق کنترل شهر «بعاج» را به دست گرفتند


ارتش عراق روز یکشنبه ۱۴ خرداد اعلام کرد که شبه نظامیان شیعه این کشور، شهر بعاج را تصرف کرده اند. بعاج که در غرب شهر موصل قرار دارد،‌ در تصرف نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ‌نیروی هوایی عراق به شبه نظامیان شیعه در تصرف بعاج کمک کرد.

تصرف بعاج در چارچوب عملیات نیروهای عراقی برای بازپس گیری کامل موصل است. در حال حاضر، گروه حکومت اسلامی در بخشی از غرب موصل حضور دارند.

این گروه از سال ۲۰۱۴ میلادی کنترل موصل، دومین شهر بزرگ عراق، را در دست گرفت اما در ماه های اخیر بخش قابل ملاحظه ای از مناطق تحت کنترل خود را از دست داده است.

ارتش عراق که از حمایت ائتلافی به رهبری ایالات متحده برخوردار است، در پایان اردیبهشت ماه گفته بود عملیات علیه نفرات باقی‌مانده از گروه «حکومت اسلامی»، به منطقه‌ای در حدود هشت کیلومتر مربع، محدود شده‌است. البته این منطقه، شهر قدیمی موصل را نیز در بر می‌گیرد که انتظار می‌رود صحنه نبردهایی سنگین و شدید شود.

نیروهای عراقی در عملیات خود از حمایت ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا برخوردارند.

رویترز در گزارش خود با اشاره به کمک تسلیحاتی تهران به نیروهای شبه نظامی شیعه عراق نوشت که یکی از مشاوران نظامی ایران ماه گذشته در نزدیکی شهر بعاج کشته شد.

این خبرگزاری در عین حال نوشت که امنیت مرز عراق با سوریه برای ایران مهم است زیرا از این طریق می تواند به ارتش سوریه کمک تسلیحاتی کند.

این موضوع در شرایطی مطرح شده که تهران همیشه می گوید فقط مستشار نظامی به سوریه اعزام کرده است.

تیراندازی نیروهای گروه حکومت اسلامی به دهها غیر نظامی

خبرگزاری رویترز پیش از این در گزارشی در مورد جنگ در موصل نوشته بود: «ده‌ها غیرنظامی» در حال تلاش برای فرار از منطقه‌ای در موصل که محل درگیری میان نیروهای امنیتی عراق و گروه حکومت اسلامی است، کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش،‌ آنها به دست نیروهای گروه حکومت اسلامی هدف قرار گرفته بودند.

یکی از خبرنگاران تلویزیونی رویترز ۱۳ خرداد گفته است پیکر مردان و زنان و کودکانی را، در خیابانی در منطقه زنجلی، یکی از کانون‌های اصلی درگیری‌های فعلی برای بازپس‌گیری موصل، روی زمین دیده‌است.

ارتش عراق شـشم خرداد ماه اعلام کرده بود در جریان عملیات برای آزادسازی آخرین محلات موصل، نیروهای ارتش به محله الشفاء و بیمارستان جمهوری، پلیس فدرال به منطقه الزنجلی، و نیروی ویژه ضدتروریسم نیز به محله الصحی‌الولی یورش برده‌اند.

چهار روز پس از آن، و در حالی‌که سازمان‌های فرادولتی ناظر، بار دیگر در مورد وضعیت شهروندان ابراز نگرانی کردند، شماری از ساکنان محلی گفتند نفرات گروه حکومت اسلامی در خیابان های اطراف مسجد «النوری» در موصل را مسدود و سنگربندی کرده‌اند. آنچه ظاهرا بخشی از از آمادگی آنها برای «نبرد نهایی» برسر کنترل آخرین نقطه مهم تحت تصرف شان در خاک عراق است.

۱۱ خرداد ماه، نیروهای نظامی عراق گفتند محله الصحی‌الولی را به کنترل خود درآورده‌اند. بر پایه گزارش‌ها، حضور نفرات گروه حکومت اسلامی به شهر قدیم، منطقه الشفا و الزنجلی محدود شده است.

XS
SM
MD
LG