لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

راهپیمایی طرفداران فتح در غزه


صدها هزار تن از فلسطينيان روز جمعه در راهپيمايی ای که از سوی گروه فتح در غزه برگزار شده بود،‌ شرکت کردند.
اين نخستين راهپيمايی فتح در نوار غزه پس از آغاز تنش ها با گروه حماس در سال ۲۰۰۷ ميلادی است.مناسبات دو گروه در ماه های اخير رو به بهبودی گذاشته است.
به گزارش خبرگزاری رويترز،‌محمود عباس،‌رييس دولت خودگردان فلسطين، در راهپيمايی روز جمعه در غزه شرکت نکرد ولی چند تن از مشاورانش،‌از جمله نبيل شعث،‌ در آن شرکت داشتند.
با اين همه،به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌آقای عباس از طريق پيام ويدئويی برای شرکت کنندگان در راهپيمايی سخنرانی کرد.
او با اشاره به اينکه غزه نخستين منطقه ای بود که از اشغال اسراييل خارج شد،‌خواستار لغو تحريم غزه شد.
به نوشته رويترز،‌تعداد پرچم های زرد رنگ فتح در راهپيمايی روز جمعه بيش از پرچم های سبز رنگ حماس بود.
عمل حمد،‌ از از مقام های فتح،‌که در تظاهرات روز جمعه شرکت کرده بود،به رويترز ‌گفت:‌پيام راهپيمايی امروز اين است که فتح محو شدنی نيست،‌ زنده است و هيچکس نمی تواند آن را ناديده بگيرد.
راهپيمايی روز جمعه در غزه ادامه راهپيمايی هايی است که در روزهای اخير و به مناسبت ۴۸ مين سالگرد تاسيس سازمان فتح برگزار می شوند.
موسس اين سازمان،‌ياسر عرفات بود که در سال ۱۹۹۳ توافقنامه صلح را با اسحاق رابين،‌نخست وزير وقت اسراييل،‌ امضا کرد و به فلسطينی ها فرصت داد تا دولتی خودگردان تاسيس کنند.
اين توافقنامه از سوی گروه تندروی حماس، که اسرائيل را به رسميت نمی شناسد،‌ رد شده است.
اين گروه که در انتخابات پارلمانی ۲۰۰۶ ميلادی پيروز شد،‌ دولتی ائتلافی را با فتح تشکيل داد که يک سال دوام آورد و به دليل جنگ داخلی ميان دو گروه از هم فرو پاشيد.
البته يکی ديگر از نتايج اين جنگ داخلی،‌اخراج اعضای فتح از غزه توسط شبه نظاميان حماس بود.
اما سامی ابو زهری،‌سخنگوی حماس،‌به خبرگزاری رويترز گفت که موفقيت در برگزاری راهپيمايی، برای فتح و حماس مهم است و جوی مثبت در به دست آوردن مجدد وحدت ملی است.
بايد به اين موضوع اشاره کرد که فتح و حماس با ميانجيگری مصر در سال ۲۰۱۱ ميلادی پيمان آشتی امضا کردند.
راهپيمايی فتح در غزه ‌در شرايطی برگزار شد که وقفه ای طولانی در مذاکرات صلح بين دولت خودگردان فلسطين و اسراييل ايجاد شده است.
به نوشته رويترز،‌ ا‌سراييل می ترسد که حمايت گسترده از حماس در نهايت به سرنگونی دولت خودگردان محمود عباس در کرانه باختری رود اردن بينجامد.
در اين ارتباط،‌بنيامين نتانياهو،‌نخست وزير اسراييل،‌روز پنجشنبه گفت:‌حماس می تواند هر آن کنترل دولت خودگردان را به دست بياورد.
به نوشته رويترز،‌فلسطينيان نيز به اين نکته اشاره دارند که ادامه شهرک سازی در سرزمين های اشغالی به تضعيف موقعيت آقای عباس کمک می کند.
XS
SM
MD
LG