لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

پرچم گروه خلافت اسلامی از تپه مشرف به کوبانی پایین کشیده شد


سازمان ديده‌بان حقوق بشر سوريه به نقل از منابع محلی خود گزارش داد که جنگجویان کرد، پرچم گروه خلافت اسلامی بر فراز تپه استراتژيک «مَشته نور» در حومه کوبانی را پایین کشیده‌اند.

اين سازمان می‌گوید هنوز مشخص نيست که پايين کشیده شدن پرچم گروه خلافت اسلامی در اين تپه در پی حملات هوايی نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا صورت گرفته است و يا اينکه مدافعان کرد شهر کوبانی در یک عمليات نظامی، اين منطقه مهم را باز پس گرفته‌اند.

نيروهای گروه خلافت اسلامی حدود ۱۰ روز پيش به اين تپه نفوذ کردند و پس از نبردهای سنگين با مدافعان شهر کوبانی آن را به تصرف خود درآوردند.

بر اساس گزارش‌ها،‌ چریک‌های کرد وابسته به گروه «ی‌پ‌گ» در کوبانی پرچم خود را بر فراز این تپه به اهتزاز در آورده‌اند.

در همین رابطه، ارتش آمریکا اعلام کرد که نیروی هوایی ائتلاف به رهبری این کشور ظرف روزهای دوشنبه و سه شنبه ۲۱ بار به مواضع نیروهای گروه خلافت اسلامی حمله هوایی کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ آمریکا می‌گوید که حملات یاد شده پیشروی گروه خلافت اسلامی را در کوبانی کند کرده است.

حمله اين گروه به کوبانی از حدود يک ماه پيش آغاز شد که باعث فرار حدود ۲۰۰ هزار تن از مردم اين منطقه به خاک ترکيه شد.

در همين حال به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ يک مقام ارشد اقليم کردستان عراق روز سه شنبه اعلام کرد که حکومت اين منطقه به شهر کوبانی سلاح ارسال کرده است.

حميد دربندی،‌ مسئول امور کردهای سوريه در اقليم کردستان عراق، گفت که برای آنها ( مدافعان کوبانی) کمک ارسال کرديم که شامل سلاح نيز بوده است.

او در مورد جزييات اين کمک توضيحی نداد و نگفت که سلاح‌ها چگونه به کوبانی ارسال شده‌اند.

شهر کوبانی با اقليم کردستان عراق هم مرز نيست زيرا از سه طرف در محاصره نيروهای خلافت اسلامی قرار دارد و تنها منطقه آزاد آن هم مرز ترکيه است که دولت آن کشور تاکنون با اعزام داوطلبان کرد برای کمک به مدافعان کوبانی و يا ارسال سلاح مخالفت کرده است.

در اين ميان،‌ يکی از مقام‌های شهر کوبانی با نمادین خواندن کمک اقليم کردستان عراق گفت که اين کمک هنوز به دست مدافعان اين شهر نرسيده زيرا ترکيه هنوز کريدور منتهی به کوبانی را باز نکرده است.

او اشاره کرد که محموله ارسالی برای کوبانی شامل سلاح‌های سبک و خمپاره است.

از سوي دیگر و به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ فرانسوا اولاند، ریيس جمهوری فرانسه،‌ روز سه شنبه از ترکيه خواست تا راه مرزی خود به کوبانی را برای کمک‌رسانی به آن شهر باز کند.

حمله هوایی ترکیه به مواضع «پ کا کا»

خبرگزاری فرانسه همچنين گزارش داد که هواپيماهای ترکيه روز دوشنبه مواضع چريک‌های حزب کارگران کردستان (پ کا کا) در استان حکاری،‌ در جنوب شرقی این کشور را بمباران کرده‌اند.

اين نخستين حمله بزرگ هوايی ارتش ترکيه به اين گروه از آغاز مذاکرات صلح در دو سال گذشته است.

«پ کا کا»‌ با تاييد حمله هوايی ارتش ترکيه اعلام کرد که پنج نقطه در استان حکاری در اين حمله هدف قرار گرفتند.

حزب کارگران کردستان ترکيه پيشتر شماری از چريک‌های خود را برای کمک به مدافعان کوبانی به آن شهر اعزام کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ احمد داوود اوغلو، نخست وزير ترکيه، در مورد حمله هوايی اين کشور گفته است که نيروهای مسلح ترکيه اقدامات لازم را پس از حمله «پ کا کا»‌ به يک پاسگاه نظامی انجام دادند.

پيش از اين عبدالله اوج الان، ‌رهبر زندانی «پ کا کا»،‌ هشدار داد که سقوط شهر کوبانی به معنای پايان مذاکرات صلح خواهد بود.‌

در عين حال،‌ در شماری از شهرهای کردنشين ترکيه تظاهراتی عليه سياست آنکارا در قبال جنگ در کوبانی صورت گرفته است.

تظاهرکنندگان دولت رجب طيب اردوغان را متهم کرده‌اند که از گروه خلافت اسلامی حمايت می‌کند. اما دولت اردوغان اين اتهام‌ها را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG