لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

نشست ترکیه و آمریکا در آنکارا در مورد تحولات پس از سرنگونی اسد


خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مقام‌های ترکیه و آمریکا روز پنج‌شنبه، دوم شهریور، نخستین نشست برنامه‌ریزی عملیاتی خود در صورت سقوط حکومت بشار اسد در سوریه را برگزار کرده‌اند.

بر اساس این گزارش،‌ نشست آنکارا ۸ ساعت به طول انجامیده و پس از آن نیز بیانیه‌ای درباره مفاد گفت‌وگوی دو طرف انتشار نیافته است.

با این حال به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در مذاکرات آنکارا،‌ درباره انتقال قدرت در سوریه و دوره پس از آن و راه‌های حمایت از مخالفان و نیز پناهندگان سوری گفت‌وگو شده است.

آن طور که خبرگزاری فرانسه می‌گوید، انتظار می‌رود این نشست به هماهنگی نظامی،‌ اطلاعاتی و سیاسی در قبال بحران سوریه بینجامد، بحرانی که از زمان آغاز در ماه مارس سال ۲۰۱۱ یعنی حدود یک سال و پنج ماه پیش،‌ به گفته فعالان سیاسی و حقوق بشری این کشور،‌ بیش از ۲۳ هزار کشته برجای گذاشته است.

بر اساس این گزارش،‌ قرار بود مقام‌های ترکیه و آمریکا درباره تهدیدهای احتمالی در سوریه،‌ از جمله احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط حکومت بشار اسد گفت‌وگو کنند.

این در حالی است که آمریکا هشدار داده است که استفاده از سلاح شیمایی به منزله نقض خط قرمز این کشور خواهد بود.

در این ارتباط،‌ به گزارش خبرگزاری ریانووستی،‌ لئون پانه‌تا،‌ وزیر دفاع آمریکا،‌ روز پنج‌شنبه گفت: «مسئله سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی که در سوریه وجود دارند، به شدت موجب نگرانی ما است.»

وزیر دفاع آمریکا افزود:‌ واشینگتن به طور دائمی با مقام‌های ترکیه، اردن و همچنین اسرائیل در تماس است تا، به گفته او،‌ این سلاح‌ها به دست «عناصر نامطلوب» نیفتد.

در همین حال،‌ به گزارش ریانووستی،‌ گنادی گاتیلوف،‌ معاون وزیر خارجه روسیه،‌ روز جمعه اعلام کرد که دمشق به مسکو اطمینان خاطر داده است که تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از آن چه دستیابی تروریست‌ها به سلاح شیمیایی و استفاده نشدن از آنها نامیده شده انجام خواهد داد.

این مقام وزارت خارجه روسیه گفت: باید اقداماتی انجام داد تا این سلاح‌ها به دست نیروهای تندرو نیفتد، و افزود:‌ مسکو در این مورد با شرکای غربی‌اش و به ویژه آمریکا موافق است.

در این ارتباط،‌ به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ ‌ویکتوریا نولند،‌سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،‌ درباره بحث سلاح‌های شیمیایی در سوریه گفت:‌ گام‌هایی برداشته شده است تا در صورت دست زدن اسد به این انتخاب وحشتناک و ناگوار با آن برخورد شود.

او همچنین گفت:‌ زمانی که رژیم اسد سرنگون شود،‌ جامعه بین‌الملل به مردم سوریه پیشنهاد کمک در جهت مدیریت و دفع سلاح‌های خطرناک آن کشور را خواهد داد.

در این خصوص،‌ به گزارش خبرگزاری ریانووستی،‌ دیوید رابینسون، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور مهاجرت و آوارگان، اعلام کرد که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سوریه در پی درگیری بین نیروهای دولتی و مخالفان خانه‌های خود را ترک کرده و بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن نیز به کمک فوری بشردوستانه نیاز دارند.

در همین حال،‌ به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ وزیر دفاع فرانسه روز پنج‌شنبه گفت:‌ پاریس در عملیات مربوط به برقراری مناطق پرواز ممنوع بر فراز نقاطی از خاک سوریه شرکت خواهد کرد.

وزیر دفاع فرانسه چنین اقدامی را مشروط به انجام گرفتن آن بر اساس اصول بین‌المللی دانست،‌ اما گفت: که این طرح باید مورد مطالعه قرار بگیرد.
XS
SM
MD
LG