لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

آمادگی دولت سوريه برای گفت‌و‌گو درباره «کناره‌گيری» اسد از قدرت


قدری جميل، معاون نخست وزير سوريه
قدری جميل، معاون نخست وزير سوريه
يک مقام بلند پايه در دولت سوريه روز سه شنبه از آمادگی برای گفت‌و‌گو بر سر کناره گيری بشار اسد رئيس جمهور اين کشور از قدرت با مخالفان خبر داد. در همين حال عبد الباسط سيدا، رئيس شورای ملی سوريه، اعلام کرد که تلاش‌ها برای تشکيل هرچه سريع‌تر دولت انتقالی توسط مخالفان در جريان است.

گفت‌و‌گو بر سر کناره گيری اسد

قدری جميل، معاون نخست وزير سوريه سه شنبه ۳۱ مرداد در پاسخ به سوالی درباره امکان کناره گيری بشار اسد از قدرت گفت: «در جريان گفت‌و‌گو می‌توان همه چيز را به بحث گذاشت. هر پيشنهادی که يکی از طرف‌های گفت‌و‌گو آن را مطرح می‌کند؛ حتی اين موضوع را هم می‌توان به بحث گذاشت.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او که در کنفرانسی خبری در پايان ديدارش با سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه سخن می‌گفت افزود: «اما قرار دادن مساله کناره گيری اسد از قدرت به عنوان پيش شرطی برای گفت‌و‌گو‌ها، به معنی بستن راه در مقابل گفت‌و‌گو پيش از آغاز آن است.»

الجميل همچنين درباره هشدار باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا به دولت سوريه درباره جابجایی يا استفاده از سلاح شيمايی گفت: «تهديدهای اوباما تنها تبليغاتی برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا است.»

اوباما سه شنبه با تاکيد بر اينکه تا کنون دستوری برای مداخله نظامی در سوريه نداده است گفت: «استفاده و جابجايی مجموعه‌های کاملی از سلاح‌های شيمايی، برای ما خط قرمز است و تمام ارزيابی‌ها را تغيير خواهد داد.»

از سويی دیگر، سرگئی لاوروف تاکيد کرد که کشورهای خارجی بايد تنها برای آماده کردن زمينه برای آغاز گفت‌و‌گو ميان طرف‌های درگير در سوريه تلاش کنند.

او تاکيد کرد: «آشتی ملی تنها راه پايان دادن سريع به حمام خون در سوريه است. بايد شرايط را برای نشستن سوری‌ها پای ميز مذاکره فراهم کرد تا سرنوشت کشور خود را بدون دخالت خارجی تعيين کنند.»

وزارت امور خارجه آمريکا به سرعت درباره امکان صورت گرفتن مذاکراتی درباره کناره گيری رئيس جمهور سوريه از قدرت تشکيک کرد. به گزارش رويترز ويکتوريا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در اين باره گفت: «اطلاعاتی درباره کنفرانس خبری معاون نخست وزير سوريه به دست ما رسيد. در واقع هيچ چيز جديد و استثنائی در آن نمی‌بينيم.»

مخالفان در پی دولت انتقالی

در پاريس عبد الباسط سيدا ، رئيس شورای ملی انتقالی – که در آن طيف‌های گسترده از مخالفان حضور دارند- اعلام کرد که «تلاش‌هايی جدی برای اعلام هرچه سريع‌تر از تشکيل دولت انتقالی سوريه» در جريان است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين سخنان در پايان ديدار هياتی از شورای ملی سوريه با فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه در کاخ اليزه مطرح شده است.

سيدا با تاکيد بر اينکه «مشورت‌های جدی با طيف‌های مختلف جامعه سوريه» درباره تشکيل دولت انتقالی در جريان است، اظهار داشت: «اميدواريم هرچه سريع‌تر به داخل وطن نقل مکان کنيم تا اين دولت به وظايف خود از داخل بپردازد.»

دفتر رياست جمهوری فرانسه نيز در بيانيه‌ای اعلام کرد که فرانسوا اولاند از شورای ملی سوريه خواست تجمعی فراگير که تمام نيروهای اپوزيسيون سوريه به ويژه «کميته‌های هماهنگی اعتراض‌ها، شوراهای انقلاب و نمايندگان ارتش آزاد سوريه» را در بر می‌گيرد، تشکيل دهد.

اين تحولات در حالی صورت می‌گيرد که درگيری‌ها ميان نيروهای دولتی و مخالفان در مناطق مختلف ادامه يافت. ديده‌بان حقوق بشر سوريه اعلام کرده که سه شنبه ۱۲۸ نفر در مناطق مختلف اين کشور کشته شدند که ۸۱ نفر از آن‌ها غير نظامی، ۱۲ نفر از نيروهای مسلح مخالف و ۳۴ تن از نيروهای نظامی دولتی هستند.
XS
SM
MD
LG