لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۹

اختلاف نظر «جامعتین» برای حمایت از هاشمی در انتخابات خبرگان


سخنگوی جامعه روحانیت مبارز خبر داد که این گروه با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در فهرست خود برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری «موافقت» کرده اما جامعه مدرسین حوزه علمیه قم «با این امر مخالف است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامرضا مصباحی‌مقدم، روز یکشنبه ۱۸ بهمن، گفت: «جامعه روحانیت از آغاز بحث در مورد انتخابات خبرگان برای حضور آقای هاشمی در لیست مورد حمایت خود رأی‌گیری کرد و ایشان رأی لازم را به دست آورد».

به گفته آقای مصباحی مقدم، قرار بوده جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در کل کشور لیست مشترک داشته باشند.

وی اضافه کرد: «اما اینکه آیا اقتضای لیست مشترک این است که در تهران اسم آقای هاشمی در لیست مشترک نیاید یا اینکه ما لیست جداگانه بدهیم هنوز در این باره تصمیم‌‌گیری نکرده‌ایم».

سایت «پایش» پیش از این در گزارش‌های جداگانه‌ای اعلام کرده بود که جامعه روحانیت مبارز به حمایت از اکبر هاشمی رفسنجانی رأی مثبت داده اما جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، نام آقای هاشمی را در فهرست خود قرار نداده است.

در همین حال حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، روز پنجشنبه هشتم بهمن خبر داده بود که نام آقای هاشمی رفسنجانی در فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری «قرار ندارد» و قرار گرفتن نام او در فهرست جامعه روحانیت مبارز نیز «مورد تردید» است.

جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که اصولگرایان از آن‌ها با عنوان «جامعتین» نام می‌برند، دو تشکل اصلی روحانیون اصولگرا هستند که برخی از گروه‌های اصولگرا اعلام کرده‌اند که از فهرست مورد حمایت این دو گروه در انتخابات مجلس خبرگان رهبری حمایت خواهند کرد.

پس از نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی و افراد نزدیک به او در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و اصولگرایان از جمله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و علی سعیدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه شدیداً به آقای هاشمی رفسنجانی و حسن خمینی نوه‌آیت‌الله خمینی، حمله کرده بودند.

در همین حال به جز حسن خمینی، برخی از نامزدهای سرشناس دیگر از جمله محمد موسوی بجنوردی از شاگردان آیت‌الله خمینی، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری رد صلاحیت شده‌اند.

واکنش سخنگوی قوه قضائیه به سخنان هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه، در اعتراض به رد صلاحیت حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری خطاب به اعضای شورای نگهبان گفته بود: «شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده یک جا بنشینید و برای دولت و مجلس و جاهای دیگر داوری کنید و اختیارات را در دست بگیرید؟».

این سخنان انتقاد شدید تعدادی از امامان جمعه و رسانه‌های اصولگرا را به دنبال داشت و برخی از وب سایتهای خبری اصولگرا اعلام کرده بودند که تعدادی از روحانیون از آقای هاشمی رفسنجانی به دادگاه ویژه روحانیت شکایت کرده‌اند.

درهمین زمینه غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضائیه، شامگاه شنبه در یک برنامه تلویزیونی درپاسخ به سؤالی این سخنان را مصداق «تشویش اذهان عمومی، توهین و تحریک افراد به اقدامات خلاف قانون» دانست.

آقای محسنی اژه‌ای تأکید کرد که «یقیناً برای اینها پرونده تشکیل می‌شود و به وقتِ آن برخورد می‌شود، حتی اگر این افراد سمتی داشته باشند».

در همین حال روز یکشنبه محمدنبی حبیبی، دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی، سخنان آقای هاشمی رفسنجانی را «تلخ، غیرواقعی و تفرقه‌انگیز» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری فارس وی تأکید کرده که مطرح شدن «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «اسم رمز» اعتراض‌ها به نتیجه این انتخابات، یا به گفته او «فتنه» بود و «اسم رمز فتنه» سال ۹۴ «حمله به شورای نگهبان» است.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی اضافه کرده است که «سؤال ما از آقای هاشمی این است شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟»

آقای حبیبی پیش از این نیز انتقادهایی را در مورد مواضع آقای هاشمی رفسنجانی مطرح کرده بود، و از جمله در شهريور۹۳، گفته بود که اکبر هاشمی رفسنجانی تاکنون در درباره اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ و موضوع تقلب در انتخابات موضع شفاف نگرفته است.

پیش از این نیز چهره‌های دیگری از اصولگرایان اکبر هاشمی رفسنجانی را به نقش داشتن در اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ متهم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG