لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

رئیس پلیس فتا: عالمان بنیادهای اخلاقی را در مورد استفاده از فضای مجازی تقویت کنند


رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، فتا، از فعالیت بیش از ۱۷۰ هزار کانال فارسی در شبکه تلگرام خبر داده و همزمان از علما خواسته است بر اساس «اصل امر به معروف و نهی از منکر»٬ به تقویت بنیادهای اخلاقی در استفاده از فضای مجازی بپردازند.

آن طور که نسیم‌آنلاین روز یکشنبه ۱۲ دی گزارش کرده، سرتیپ کمال هادیانفر، در حاشیه بازدید از پلیس فتا در استان قم، اعلام کرده که بیش از ۲۹ میلیون نفر از کاربران فضای مجازی ایران را جوانان تشکیل می‌دهند.

او بیشتر صاحبان بیش از ۱۷۰ هزار کانال فارسی فعال در تلگرام را نیز «قشر جوان» معرفی کرده است.

آقای هادیانفر با بیان اینکه «فضای شبکه‌های اجتماعی مملو از اخبار نادرست و ضد و نقیض است»٬ گفته است که بسیاری از این اخبار «در نمایش متن، عکس و فیلم می‌تواند مسیر انحرافات اجتماعی جوانان و خانواده‌ها را رقم بزند».

رئیس پلیس فتا با همین توجیه٬ از «علما و اندیشمندان» خواسته «با پیروی از اصل امر به معروف و نهی از منکر٬ به تقویت بنیادهای اساسی در حوزه فرهنگ، دین و اخلاق‌مداری اسلامی در استفاده از فضای مجازی بپردازند».

به گفته این مقام انتظامی٬ برای آنکه هر فرد در کنار نیروهای پلیس سایبری٬ بتواند «پلیسی برای محافظت از دین، وطن، مال و ناموس خود» باشد٬ استفاده از «آموزه‌های دینی از جمله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان کنترل اجتماعی توسط هر شخص ضروری است».

آقای هادیانفر در ادامه اظهاراتش اضافه کرده که «دشمنان٬ دین‌مداری مردم ایران را هدف قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند در فضای مجازی با تغییر در باورها و ارزش‌های اخلاقی ، هموطنان ما را مورد تهاجم فرهنگی قرار بدهند».

او به همین دلیل از «علما و فضلا» خواسته «کارشناسانه و با اقتدار، بیشتر از قبل به فضای مجازی ورود کنند».

پیشتر رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با شماری از روحانیان استان تهران، از «فضای مجازی» به عنوان «میدان واقعی جنگ» یاد کرده و افزوده است که «روحانیون و طلاب، باید مسلح و آماده وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند».

در همین زمینه آیت‌الله مکارم شیرازی هم در خرداد ماه امسال با تأکید بر لزوم «جلوگیری از گسترش فضاهای مجازی ناسالم»، مدعی شده است که «بیش از ۹۰ درصد فضای مجازی دنیا» تبدیل به «لجن‌زار» شده است.

۱۶ آذر ماه نیز محمد‌جعفر منتظری، دادستان کل ایران از عملکرد اعضای کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی به شدت انتقاد کرد و این کمیته را به کوتاهی در برخورد با «شبکه‌های ضد دینی» در اینترنت متهم کرد.

وی از اعضای این کارگروه خواست برای مبارزه با آنچه که او «فضای آلوده» در شبکه‌های اجتماعی خواند٬ با پلیس فتا همکاری کنند.

این هشدارها در حالی است که بسیاری از مقام‌های و چهره‌های ارشد جمهوری اسلامی، از جمله دفتر آیت‌الله خامنه‌ای به رغم محدودیت‌هایی در دسترسی به فضای مجازی برای کاربران ایرانی وجود دارد، حضوری فعال در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دارند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور، پیش از این چندین بار بر اهمیت ویژه فضای مجازی تأکید کرده و از جمله در نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۵، خواستار آن شده بود که «گام‌های مؤثرتر و مناسب‌تری» در این عرصه برداشته شود.

آقای روحانی در ۱۹ فروردین ماه امسال هم در دیدار با وزیر ارتباطات و مسئولان ارشد این حوزه تأکید کرده بود که «فساد را باید از ریشه بخشکانیم و یکی از راه‌های مقابله با فساد، باب شدن امور در فضای مجازی است».

XS
SM
MD
LG