لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۱

قاضی اسرائیلی با تمدید بازداشت خبرنگار العالم موافقت نکرد


پلیس اسرائیل روز یکشنبه شانزدهم خرداد، خبرنگار شبکه ایرانی العالم، را به دلیل عدم موافقت دادگاه با تمدید بازداشت او آزاد کرد. با این حال خبرنگار العالم در پنچ روز آتی مشمول مقررات بازداشت خانگی خواهد بود.

اسرائیل چهارشنبه گذشته، بسام الصفدی را که از بلندی‌های جولان برای شبکه عرب زبان صدا و سیمای ایران گزارش تهیه می‌کرد، به اتهام «تحریک» و انتشار مطالب دروغین علیه اسرائیل، بازداشت کرد.

دادگاه شهر ناصره در شمال اسرائیل برای بازداشت آقای الصفدی تنها تا روز یکشنبه شانزدهم خرداد به پلیس مهلت داده بود.

آن طور که رسانه‌های اسرائیلی گزارش می‌دهند، پلیس روز یکشنبه حاضر کردن آقای الصفدی در برابر قاضی دادگاه، خواهان تمدید بازداشت وی به اتهام «مشارکت در فعالیت‌های ضد امنیتی» شده و گفته بود آزاد کردن او گردآوری مدارک را مختل می‌کند.

اما به نوشته وای.نت، قاضی دادگاه خواسته پلیس را رد کرد و به پلیس مهلت داد در پنج روز آتی اگر مدارکی علیه آقای الصفدی دارد، آن را به دادگاه ارائه کند.

سخنگوی پلیس اسرائیل پیشتر آقای الصفدی را متهم کرده بود که از «یک تشکل تروریستی حمایت کرده است».

وای.نت اما گزارش داده که آقای الصفدی یکشنبه گفته است «به عنوان خبرنگار و به عنوان یکی از ساکنان جولان با تروریسم مخالف است».

همچنین بر اساس این گزارش، این خبرنگار در پی آزادی در مصاحبه تلفنی با شبکه العالم گفت «تمام مدت زیر بازجویی بودم، حقوق اساسی من سلب شد؛ می خواهند از آزادی رسانه‌ای جلوگیری کنند».

بسام الصفدی یک عرب طایفه دروزی از ساکنان شهرک «مجد الشمس» در بخش اشغالی جولان است.

العالم خبر داده بود که پلیس اسرائیل خانه آقای الصفدی را نیز مورد تفتیش قرار داده و برخی از تجهیزات کار خبرنگاری او را توقیف کرده بود.

حسین مرتضی مدیر العالم در سوریه به خبرگزاری فرانسه گفته بود که آقای الصفدی برای این دفتر کار می‌کرد.

شبکه العالم نوشته بود الصفدی «گزارش‌های تأثیرگذاری در مورد سرقت نفت جولان توسط رژیم صهیونیستی» منتشر کرده بود.

در دی ماه ۸۷، زمانی که اسرائیل در آستانه حمله نظامی به غزه بود، خضر شاهین خبرنگار فلسطینی دیگر شبکه العالم به اتهام «افشای زودهنگام حمله» بازداشت شد.

با وجود دشمنی اسرائیل و ایران، شبکه‌های مختلف صدا و سیمای ایران، از جمله پرس تی وی و العالم سال‌های طولانی است که افزون بر نوار غزه خبرنگاران متعددی در بیت‌المقدس، بلندی‌های جولان و کرانه باختری، دارند، و این موضوع تعجب برخی قانونگذاران اسرائیلی را هم در پی داشته است.

XS
SM
MD
LG