لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

کمالوندی: سوخت اولیه اراک در خارج از کشور تولید می‌شود


بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، با اشاره به بازطراحی و بازسازی رآکتور اراک ظرف پنج سال آینده گفت که «سوخت اولیه» این رآکتور ابتدا از خارج وارد و سپس در ایران تولید خواهد شد.

بر اساس سند بازطراحی و بازسازی رآکتور اراک، فرانسه در دریافت و مدیریت سوخت مصرفی این رآکتور مشارکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز شنبه ۳۰ آبان، اعلام کرد که طراحی دوباره رآکتور اراک یک سال و ساخت آن نیز بیش از سه سال زمان نیاز دارد.

وی اضافه کرد: «در دو سال پایانی این دوره پنج ساله، کار ایجاد آزمایشگاه‌های جنبی را نیز آغاز می‌کنیم ... تا بتوانیم در انتهای این دوره پنج ساله همه کارها اعم از ساخت آزمایشگاه‌ها و بازسازی و مدرن‌سازی رآکتور را انجام دهیم».

تأسیسات آب سنگین اراک، یکی از موضوع اختلافی ایران و کشور‌های غربی بود، اما ایران بر اساس توافق اتمی وین پذیرفت که قلب رآکتور اراک خارج شده و منافذ آن با بتن پر شود به طوری که مجدداً قابلیت استفاده نداشته باشد.

طبق این توافق، ایران با کمک آمریکا و چین در خطوط تولید سوخت خود در اراک تغییراتی فنی ایجاد خواهد کرد تا متناسب با رآکتور جدید شود.

کشورهای گروه ۵+۱ و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با امضای سندی پذیرفته‌اند که در مدرن‌سازی این رآکتور مشارکت کنند و در این سند برای هر یک از این کشور‌ها، تعهداتی تعیین شده است.

براساس این سند چین در طراحی و ساخت رآکتور مدرن شده و فرانسه در مواردی چون دریافت و مدیریت سوخت مصرفی مشارکت می‌کند.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، بازطراحی رآکتور اراک را «پیچیده و فنی» دانست و افزود: «بخش سیاسی کاملاً حل و فصل شده و معلوم شده که بازطراحی اراک در چه چارچوب‌هایی دنبال خواهد شد».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نامه به رئیس‌جمهور ایران برای اجرای توافق اتمی وین، اقدام در مورد بازطراحی رآکتور‌ آب سنگین اراک و معامله‌ اورانیوم غنی‌شده‌ موجود در برابر کیک زرد را «تنها هنگامی» مجاز دانسته که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «پایان» پرونده ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران را اعلام کند.

در همین حال آقای کمالوندی خبر داد که نشست مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف جمع‌بندی گزارش مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران (پی ام دی) در روز سه‌شنبه این هفته در وین برگزار می‌شود.

پیش از این نیز رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه ۲۹ آبان از نشست فنی- توجیهی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ایران خبر داده و گفته بود که «آژانس مشغول نگارش ارزیابی نهایی است و ارزیابی خود را اول دسامبر، ۱۰ آذر، منتشر می‌کند».

بر اساس توافق محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ذیل عنوان «نقشه راه» در روز ۲۳ تیرماه امضا شد، قرار است ابهام‌های مربوط به ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران یا «پی‌ام‌دی» حل و فصل شود.

در همین حال یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، در گزارش جدید خود با اشاره به تکمیل اقدامات مربوط به «نقشه راه» اعلام کرده است که روز ۱۵ دسامبر گزارش نهایی خود را به شورای حکام سازمان تحت نظارت خود ارائه خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG