لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۰

حمله خامنه‌ای به مقام‌های آمریکا؛ «چاقوکشانی بی‌تجربه که نمی‌فهمند چکار می‌کنند»


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۲۸ خرداد در سخنانی هیئت حاکمه جدید ایالات متحده را «چاقوکشانی تازه‌کار و بی‌تجربه» خواند که «ملت ایران را نشناخته‌اند» و در برابر ایران «نمی‌فهمند چکار می‌کنند».

در دیداری با خانواده‌های کشته‌شدگان در سوریه، رهبر ایران در لحنی کم‌سابقه به شدت به مقام‌های دولت جدید آمریکا تاخت و گفت که آمریکایی‌ها «قریب به چهل سال است که هیچ غلطی نتوانستند بکنند» و بعد از این هم نمی‌توانند.

آقای خامنه‌ای که به طور معمول در سخنانش، از برچسب‌هایی چون «خبیث»، «سخیف»، «کریه» و صفاتی از این دست برای توصیف دشمنانش استفاده می‌کند، پیشتر هم در مواردی مقام‌های آمریکایی را با ادبیات و صفاتی دور از انتظار توصیف کرده بود، و از جمله زمانی وارن کریستفر، وزیر خارجه اسبق آمریکا، را «بدترکیب» خوانده بود.

او در سال ۸۸، در اظهاراتی در واکنش به سفر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا، به منطقه او را «دوره‌گردها» تشبیه کرد، و اخیراً نیز در توصیف دولتمردان سعودی از اصطلاح «احمق‌ها» استفاده کرد.

با این حال لحن رهبر ایران در مورد هیئت حاکمه جدید آمریکا، حتی در مقایسه با سخنان پیشین او هم کم‌سابقه است. سخنانی که گرچه در ابتدا در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر او منتشر شد، اما در متن کامل سخنان منتشر شده در این سایت بخش‌های تند این سخنان حذف شده است.

او در این سخنرانی یادآور شد که انقلاب و نظام اسلامی «از اول با دشمنی‌های سخت مواجه بوده» و در ادامه در مورد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت که «به این هارت و هورت‌های این بابایی که تازه آمده در آمریکا نگاه نکنید، اینها جدید نیست. اینها از اول بود، حالا زبان‌ها و لحن‌هایشان فرق می‌کند».

آقای خامنه‌ای اضافه کرد که «از روز اول این هارت و هورت‌ها علیه جمهوری اسلامی بوده تا امروز. قریب چهل سال است هیچ غلطی نتوانستند بکنند. آین نهال را آن وقتی که یک ترکه نازک روی زمین بود نتوانستند بکنند، امروز تبدیل شده به یک درخت تناور؛ می‌توانند بکنند؟ غلط می‌کنند».

ایالات متحده در سال‌های گذشته بارها در مورد رفتارهای ایران، به ویژه در زمینه «حمایت از تروریسم» و «بی‌ثبات‌سازی منطقه» هشدار داده است، گرچه از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا، تأکید بر عدم تحمل چنین رفتارهایی بیشتر شده است.

چندی پیش مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، به ایران هشدار داده بود که در جدیت دونالد ترامپ تردید نکند و آن را محک نزد، و تأکید کرده بود که بهتر است ایران نگاهی به تقویم بیندازد و دریابد که رئیس‌جمهور جدیدی در کاخ سفید مستقر شده است.

خود آقای ترامپ هم تأکید کرده بود ایران «متوجه نیست که رئیس‌جمهور اوباما تا چه حد با آنها مهربان بوده است؛ اما من این طور نیستم».

دولت آقای ترامپ در حال حاضر در حال جمع‌بندی همه‌جانبه سیاست‌های خود درباره ایران است، اخیراً رکس تیلرسون وزیر خارجه آقای ترامپ، در نشستی در کنگره آمریکا یادآور شد که سیاست ایالات متحده پشتیبانی از عناصری در داخل ایران است که به تغییر مسالمت‌آمیز این حکومت منجر شود.

اظهاراتی که خشم مقام‌های ایرانی را به دنبال داشت؛ وزارت خارجه ایران آن را «مداخله‌جویانه» توصیف کرد و محمدجواد ظریف وزیر خارجه، آن را «توهم‌آلود» خواند.

این سخنان نیز مورد اشاره رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفته و او گفته است که «می‌گویند می‌خواهیم نظام جمهوری اسلامی را تغییر دهیم. خب کی بوده که شما نخواستید این کار را بکنید؟ همیشه خواستید، همیشه سرتان به سنگ خورده، همیشه دماغ‌تان به خاک مالیده شده، بعد از این هم همین خواهد بود».

او اضافه کرده: «اینها ملت ایران را نشناخته‌اند. اینهایی که تازه در آمریکا سر کار آمده‌اند، مثل این کسانی هستند که تازه وارد عالم چاقوکشی شدند. این چاقوکشان تازه‌کار، بی‌تجربه، که به هر جا می‌رسند یک نیش چاقویی می‌زنند. نمی‌فهمند چکار می‌کنند، تا وقتی توی دهان‌شان بخورد. وقتی تو دهان‌شان خورد آن وقت می‌فهمند که حساب چیست و کتاب چیست».

آقای خامنه‌ای پس از آن تأکید کرده که «همه بدانند، هم دشمن بداند، هم دوستان با اخلاص بدانند، هم دوستانی که گاهی دلشان می‌لرزد بدانند، جمهوری اسلامی مستحکم ایستاده است و بدانید اینها نمی‌توانند به ما سیلی بزنند، ما به آنها سیلی خواهیم زد».

در سال‌های اخیر، و تحت رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، اصرار جمهوری اسلامی به پیگیری برخی سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش، از جمله برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای، زمینه‌ساز انزوای ایران در محافل بین‌المللی بوده است.

در طول مذاکرات هسته‌ای، قدرت‌های جهانی بارها ابراز امیدواری کرده بودند که ایران بتواند با حل موضوع هسته‌ای نقشی مسئولانه و سازنده در مناسبات جهانی بر عهده گیرد.

با این حال نقض حقوق بشر، پیگیری برنامه موشکی از سوی ایران و آنچه به عنوان نقش «بی‌ثبات کننده» جمهوری اسلامی در منطقه توصیف می‌شود، همچنان انتقاد آمریکا و متحدانش به‌ویژه در منطقه خاورمیانه را در پی داشته است، و بسته تحریمی جدید سنا علیه ایران هم ناظر به چنین رفتارهایی تهیه شده است.

اما رهبر ایران اخیراً ابراز عقیده کرده که «مسائلی چون حقوق بشر، تروریسم، و ادعای ایجاد بی‌ثباتی در منطقه، بهانه‌های آمریکا علیه نظام اسلامی است» و اگر در مقابل دشمنان عقب‌نشینی شود، «مطالبه‌ای جدید مطرح می‌کنند» و این مطالبات متوقف نخواهد شد.

در مقابل حسن روحانی اخیراً گفته است که رأی مردم در انتخابات رأی به «تعامل با دنیا» بود، و تصریح کرده که صلح با دشمن، شهامتی بیش از جنگ می‌خواهد.

XS
SM
MD
LG