لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

انتقاد دوباره لاریجانی از مخالفان برجام؛ «نقض عهد کردند»


علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، بار دیگر مخالفان توافق اتمی وین و فراکسیون اصولگرایان مجلس، به ریاست غلامعلی حداد عادل، را متهم کرد که با وجود هماهنگی با آنها در بررسی طرح اجرای توافق اتمی وین، «نقض عهد» کرده و با این طرح مخالفت کرده‌اند.

آقای لاریجانی روز دوشنبه چهارم آبان، در صحن علنی مجلس اعلام کرد که بررسی‌ طرح اجرای توافق اتمی وین «در جلسات مختلف در خارج از صحن علنی و با هماهنگی‌های متعدد با دو فراکسیون مجلس و هماهنگی با دبیرخانه شورای عالی انجام شد».

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:08 0:00
لینک مستقیم

وی ضمن انتقاد از رفتار نمایندگان مخالف توافق اتمی وین گفت که «عدم پایبندی به تعهد را به نحو دیگری به دیگران منتقل کردن کار خلاف دیگری است... آقایانی که مرتب نفی و تکذیب می‌کنند بدانند که بر کار خلاف قبلی خود بار جدیدی می‌نهند و نقض عهد را نمی‌توان با فرار به جلو به گردن دیگران انداخت».

رئیس مجلس بار دیگر تأکید کرد که پرونده‌هایی که در سطح شورای عالی امنیت ملی مطرح است «جز با تصمیم نهایی» رهبر جمهوری اسلامی«قابل اجرا نیست».

آقای لاریجانی پیش از این چندین بار پرونده اتمی ایران را «پرونده رهبر» جمهوری اسلامی خوانده بود. با این حال علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون برجام مجلس، گفته‌های آقای لاریجانی را «نادرست» خوانده و گفته بود که «مسئولیت پرونده هسته‌ای به گردن لاریجانی و روحانی است».

مجلس ایران روز سه‌شنبه ۲۱ مهر در جلسه‌ای پرتنش جزئیات طرح اجرای توافق اتمی وین را تصویب کرد و این طرح عصر چهارشنبه ۲۲ مهر به تصویب شورای نگهبان رسید.

هنگام تصویب این طرح و پس از آن اعضای جبهه پایداری و همچنین تعدادی از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس از عملکرد علی لاریجانی شدیداً انتقاد کردند.

اما انتقادها از موضع آقای لاریجانی در مورد توافق هسته‌ای به گروه از نمایندگان محدود نماند، و به نوشته وب‌سایت انتخاب، تعدادی از حضار مراسم عزاداری در دفتر رهبر جمهوری اسلامی، هنگام حضور او و نیز رئیس‌جمهور در این مراسم، علیه آنان و توافق اتمی وین «شعارهای تند» سر دادند.

آقای لاریجانی پیش از این هم در روز یکشنبه ۲۶ مهر، نمایندگان مخالف توافق اتمی وین را متهم کرده بود که به توافق‌هایی که پیش از برگزاری جلسه علنی مجلس برای بررسی طرح اجرای توافق اتمی وین داشتند «عمل نکردند».

علاوه بر او کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت، نیز گفته بود که علی‌اصغر زارعی و مهرداد بذرپاش، نمایندگان تعیین شده از سوی فراکسیون اصولگرایان، با طرح اجرای توافق اتمی وین موافق بوده‌اند، گرچه هر دوی آنها در روز بررسی طرح جوز مخالفان آن بودند.

حمایت صادق لاریجانی از علی لاریجانی

اما عملکرد منتقدان توافق هسته‌ای پای رئیس قوه قضائیه را هم به میدان باز کرده و او نیز روز دوشنبه از آنها گلایه کرد.

صادق لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی ایران، روز دوشنبه گفت که منتقدان توافق اتمی وین «گاهی از حد معمول فراتر رفتند و رئیس‌جمهور، دولت، وزیر خارجه و رئیس مجلس را به اموری منتسب کردند که از آن بَری بودند».

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس قوه قضائیه، نامه رهبر جمهوری اسلامی در «تأیید مشروط» توافق اتمی وین را «فصل‌الخطاب» و«پایانی بر نقدها و منازعات» درباره این توافق خواند و از همه گروه‌ها خواست که پس از نامه آیت‌الله خامنه‌ای «در مسیر اعتدال و با تأنی و تدبیر به فکر آینده و مراحل بعدی اجرای برجام باشند».

رئیس قوه قضائیه، همچنین با اشاره به «نقش مؤثر» برادرش، علی لاریجانی در مذاکرات اتمی، او را فردی «سیاستمدار و صاحب‌نظری مطلع و آگاه به مسائل» معرفی کرد.

صادق آملی لاریجانی تأکید کرد که رهبر جمهوری اسلامی «همواره» در جریان مذاکرات اتمی بوده و «بیش از هر فرد دیگری بر مذاکرات اشراف» داشته است.

XS
SM
MD
LG