لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۳

دو تن در حادثه غرق گردشگران در رود دز کشته شده‌اند


منطقه چال‌کندی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک دزفول است
منطقه چال‌کندی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک دزفول است

پس از انتشار گزارش‌ها درباره وقوع حادثه برای ۱۹ گردشگر و غرق شدن آنان در رودخانه دز، مقام‌های محلی اعلام کردند که ۱۴ نفر از گردشگران سالم هستند، جسد دو نفر از آب خارج شده و چهار نفر دیگر نیز امروز بر روی یک صخره پیدا شده‌اند.

بر اساس اظهارات مقام‌های محلی، یک گروه ۱۹ نفره گردشگری، روز پنج شنبه ۲۹ تیر، با تیوب‌های وصل شده به یکدیگر در رودخانه دز در حال حرکت بودند که بر اثر برخورد تیوب‌ها با مانع غرق شده‌اند.

عظیم رضایی‌، رئیس جمعیت هلال احمر دزفول، اعلام کرد که ۱۳ نفر توسط قایق‌ها و افراد حاضر در منطقه نجات داده شده‌اند.

او همچنین خبر داد که یکی از چهار گردشگر مفقودشده توسط بالگرد هلال احمر شناسایی شده است.

به گفته آقای رضایی، این فرد بر روی صخره‌ای در دره «گرفتار شده» و نجات او به وسیله قایق امکان‌پذیر است.

او خبر داد که اجساد یک زن و مرد حدوداً ۳۰ ساله روز پنج‌شنبه از رودخانه دز خارج شده و از سرنوشت سه نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.

در همین حال عبدالحسین پوررکنی، فرماندار دزفول، ظهر جمعه گفت که زنده بودن سه گردشگر دیگر نیز تأیید شده است.

او اضافه کرد: «این افراد در منطقه‌ای سخت‌گذر بر روی صخره‌هایی مرتفع مشرف بر دره گرفتار شده‌اند که برنامه‌ریزی برای نجات آنها با بسیج تمام دستگاه‌های امداد و نجات و افراد داوطلب در حال انجام است».

پیشتر عبدالحسین معظم‌فر، مدیر عامل آتش‌نشانی دزفول، گفته بود که از ساعت هفت صبح روز جمعه، سه قایق و نیروهای امدادی در محل حادثه مشغول جست‌وجو برای مشخص شدن وضعیت گردشگران مفقودشده هستند.

مقام‌های محلی اعلام کرده‌اند که این زنان و مردان توسط «یک تور گردشگری غیر مجاز» به این منطقه سفر کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این حادثه در منطقه گردشگری «چال کندی» رخ داده که در بالادست رودخانه دز و در فاصله ۱۵ کیلومتری از سد دز واقع شده که شنا کردن در این منطقه «به دلیل عمق زیاد رودخانه و شدت جریان آب و نیز وجود گرداب بسیار خطرناک است».

بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی امیرحسین مهدوی، معاون سازمان پزشک قانونی ایران، در سال گذشته ۹۱۳ نفر در ایران غرق شدند که این آمار در مقایسه با سال ۹۴ حدود چهار درصد افزایش داشته است.

به گفته آقای مهدوی، استان‌های خوزستان و مازنداران هر کدام با ۱۳۵ نفر فوتی در صدر آمار حوادث غرق شدن قرار دارند و استان گیلان با ۸۱ فوتی در رتبه دوم و استان فارس با ۵۶ فوتی در رتبه سوم قرار دارد.

براساس این آمار، بالاترین آمار غرق شدن با ۲۶۰ مورد مربوط به رودخانه‌هاست. بعد از آن دریاها با ۱۸۰ مورد، استخرها با ۱۳۹ مورد، کانال‌های آب با ۸۵ مورد، دریاچه‌های مصنوعی با ۷۹ مورد، چاه‌های آب با ۳۲ مورد و دریاچه‌های طبیعی با ۲۹ مورد، بیشترین آمار غرق شدن افراد را داشته‌اند.

در همین حال حسن نوری، معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور، در تیر ماه گفته بود که دلیل مرگ ۲.۵ درصد از فوت‌شدگان در ایران غرق شدن است.

XS
SM
MD
LG