لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

میرسلیم: مردم هیچوقت به عناصر نظامی و قضایی رأی مثبت نمی‌دهند


مصطفی میرسلیم، نامزد حزب مؤتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری، در نشستی در اراک گروه موسوم به جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) را متهم کرده که در انتخابات ریاست جمهوری از امکانات سپاه پاسداران استفاده کرده است.

روزنامه محلی عطر یاس در روز شنبه گزارشی خبر داد که مصطفی میرسلیم در جمع اعضای حزب مؤتلفه اراک از «سلطه‌طلبی» برخی احزاب اصولگرا و همچنین عملکرد گروه موسوم به جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) انتقاد کرده است.

بر اساس این گزارش، آقای میرسلیم در این نشست گفته است که «اگر جمنا در زمان انتخابات منسجم‌تر از حزب مؤتلفه اسلامی عمل کرد، تنها به دلیل استفاده آن از امکانات نهادهای نظامی بود».

این نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری اخیر یادآور شده: «اگر مردم ببینند نهادی نظامی در جبهه‌های جنگ، مشغول به نبرد است با هر آنچه که دارند به پشتوانه آن خواهند رفت و برایش جان‌فشانی خواهند کرد، اما اگر متوجه شوند یک نهاد نظامی قرار است مسئولیت یک اداره را بر عهده گیرد. حمایت از آن را به دلیل در اختیار داشتن سلاح‌های نظامی رد می‌کنند».

او اضافه کرده «این مهم در همه جای دنیا صادق است به طوری که مردم هیچ گاه به عناصر نظامی و قضایی رأی مثبت نمی‌دهند».

پیش از این نیز حسن روحانی سپاه پاسداران را متهم کرده بود که از امکانات خود به نفع ابراهیم رئیسی، رقیب او استفاده می کند.

او از جمله در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به ابراهیم رئیسی گفته بود: «از آنهایی که با اتوبوس از شهرها برایتان جمعیت می‌آورند، از آن نهادهای انقلابی و امنیتی که برای شما می‌آورند بپرسید که پول آنها از کجا می‌آید؟»

در آن زمان علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، اعلام کرده بود این نهاد در انتخابات دخالت نخواهد کرد. گرچه آقای سعیدی خود در سال ۹۱ گفته بود که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».

منتقدان حکومت ایران همچنین فیلم سخنرانی محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران که در سال ۹۳ منتشر شد را نشانه‌ای از «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ می‌دانند و به آن بخش از سخنان آقای جعفری استناد می‌کنند که می‌گوید «نگرانی و خط قرمز» سپاه این بود که اصلاح‌طلبان «دوباره روی کار بیایند».

با این حال آقای جعفری در اسفندماه ۹۵ گفته بود که «احدی از پاسداران و فرماندهان سپاه همانند گذشته حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات را ندارند».

علی مطهری و مصطفی کواکبیان،دو نماينده مجلس، نیز در گذشته سپاه پاسداران را متهم کرده بود که در انتخابات مجلس نهم دخالت کرده، اما مقام‌های این نهاد این اتهام را رد کردند.

جمنا به مؤتلفه «دستور داد» به نفع رئیسی کناره‌گیری کنم

آقای میرسلیم در این نشست همچنین گفته است که جمنا به حزب مؤتلفه اسلامی «دستور داد» که او باید «به نفع کاندیدای این حزب کنار برود».

او اضافه کرد: «من با ناراحتی به آنها پاسخ دادم که مگر جمنا چه کار مثبتی برای پیروزی اصولگرایان انجام داده که امروز نیز دستور کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی می‌دهد».

آقای میرسلیم در این نشست همچنین با تأکید بر اینکه «اداره کشور با اداره دادگاه یکسان نیست»، اضافه کرده که ابراهیم رئیسی «تجربه کار اجرایی کمی دارد» و در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری نیز«ضعف‌های او آشکار بود».

حزب مؤتلفه اسلامی دو روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با انصراف از نامزدی مصطفی میرسلیم، نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری، از ابراهیم رئیسی حمایت می‌کند.

با این حال ساعتی بعد از صدور این بیانیه مصطفی میرسلیم در بیانیه‌ای گفت که «این جانب انصراف نداده‌ام و کلیه بیانیه‌های مبنی بر انصراف را تکذیب می‌کنم».

گروه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» یا «جمنا» اوایل دی ماه ۹۵ اعلام موجودیت کرد و نمایندگانی از برخی از گروه‌های اصولگرا در آن حضور دارند.

ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف، دو نامزد این گروه در انتخابات ریاست جمهوری بودند که آقای قالیباف در آستانه انتخابات به نفع آقای رئیسی انصراف داد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز جبهه پیروان خط امام و رهبری و گروه جبهه پایداری، از ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.

«اسمی از قالیباف باقی نماند»

براساس گزارش روزنامه «عطر یاس»، آقای میرسلیم در این نشست همچنین گفته است: «اگر فعالیت‌های حزبی تقویت شود دیگر هیچ فردی بدون پشتوانه حزبی و بر اساس فردیت وارد انتخابات نمی‌شود».

او اضافه کرده: «قالیباف تنها یک فرد بود که وارد انتخابات شد، اما نه تنها به جایی نرسید بلکه اسمی هم از آن باقی نماند».

آقای میرسلیم روز یکشنبه اول مرداد نیز در گفت‌وگو با روزنامه ایران از عملکرد جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و محمدباقر قالیباف انتقاد کرده بود.

او در این گفت‌وگو اعلام کرده بود که در ایام انتخابات ریاست جمهوری در حزب مؤتلفه اسلامی، گفته بود که در عملکرد شهرداری «خلاف‌هایی وجود دارد که باید رسیدگی شود».

به گفته آقای میرسلیم، در نهایت حزب مؤتلفه اسلامی تصمیم گرفت که نباید در جبهه اصولگرایان «تفرقه» ایجاد کرد و باید به «رقیب اصلی» یعنی حسن روحانی پرداخت.

در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری، مصطفی میرسلیم به همراه محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی شدیداً از حسن روحانی و اقدامات دولت او انتقاد کردند.

XS
SM
MD
LG