لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۹

بازداشت بیش از هفتصد تن در سال ۹۴ به اتهام ارتکاب جرایم اینترنتی


فرمانده نیروی انتظامی تهران از دستگیری ۷۲۳ نفر در هشت ماهه اول امسال به اتهام ارتکاب «جرایم اینترنتی» خبر داد و گفت که «کشفیات جرایم اینترنتی» در این مدت، نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش داشته است.​

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین ساجدی‌نیا روز شنبه ۱۴ آذر، گفت که ۶۰۹ مرد و ۱۱۴ زن در رابطه با پرونده‌های «اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی» توسط مأموران پلیس فتا دستگیر شده‌اند.

وی «نشر اکاذیب»، «تحریف اطلاعات»، «راه‌اندازی سایت‌های خلاف عفت عمومی و همسریابی غیرمجاز»، «انتشار صوت و فیلم‌های مستهجن»، «کلاهبرداری»، «مزاحمت‌ها و اخاذی‌های اینترنتی»، «انتشار فیلم و تصاویر خصوصی افراد»، «هک سیستم‌های رایانه‌ای» و «فروش کالاهای غیرمجاز» را از جمله اتهامات افراد دستگیرشده ذکر کرد.

به گفته آقای ساجدی‌نیا، در هشت ماهه امسال ۹۱۶ پرونده درباره «جرایم اقتصادی در فضای مجازی» تشکیل شده که ۸۶۹ پرونده کشف و ۲۲۸ مرد و ۴۶ زن به دلیل «برداشت غیرمجاز اینترنتی» از حساب افراد دستگیر شده‌اند.

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، موسوم به فتا، از سال ۸۹ تشکیل شده و فرماندهان نیروی انتظامی هدف از تشکیل آن را مبارزه با مواردی چون «هتک حرمت رهبر و آرمان‌های انقلاب، تخریب نظام، جاسوسی، خرابکاری، نقض حریم خصوصی، سرقت و کلاهبرداری» اعلام کرده‌اند.

در سال‌های گذشته مقامات این واحد از نیروی انتظامی از دستگیری افرادی خبر داده‌اند که به گفته آنان اقدام به انتشار عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی افراد، برداشت از حساب افراد، انتشار تصاویر و فیلم‌های «غیراخلاقی» و یا راه‌اندازی «سایت‌های قمار و شرط‌بندی» کرده بودند.

در همین حال برخی از شهروندان ایرانی به دلیل انتشار دیدگاه‌های سیاسی و یا دینی خود در فضای مجازی توسط پلیس فتا بازداشت شده‌اند.

از جمله سال نهم آبان ماه ۹۱ ستار بهشتی، کارگر و وبلاگ‌نویس ایرانی، توسط پلیس فتا دستگیر شد و براساس گزارش‌ها به دلیل ضرب و شتم در بازداشتگاه جان باخت.

در همین حال رضا معینی، مسئول بخش ایران سازمان گزارشگران بدون‌مرز پنجم آذر ماه به رادیو فردا گفته بود که بنا بر آمارهای موجود از مردادماه سال ۹۲ و آغاز دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، نزدیک به ۱۰۰ شهروند وب‌نگار بازداشت شده‌اند.

بحث مبارزه با اقدامات شهروندان در فضای مجازی، به طور ویژه از پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران شدت گرفت و علاوه بر نیروی انتظامی، واحدهایی از سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات نیز در سال‌های گذشته تعدادی از شهروندان را به دلیل فعالیت‌های خود در فضای مجازی بازداشت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG