لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

روحانی: ایران با هر کشوری در مورد سوریه گفت‌وگو خواهد کرد


رئیس‌جمهور ایران بحران سوریه ،«مشکلات کشورهای منطقه» و «تروریسم» را از جمله محورهای مذاکرات با رئیس جمهوری اتریش ذکر کرد و گفت که ایران درباره سوریه «با هرکه باید، گفت‌وگو خواهد کرد از جمله کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی، در عین حال اولویت اول برای حل این بحران را توقف جنگ و به وجود آمدن «یک امنیت نسبی» دانست و تأکید کرد که «در آن زمان می‌توان درباره آینده سوریه و گروه‌های مخالف و موافق، دموکراسی و رأی و امثال آن » بحث کرد.

آقای روحانی روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هاینتس فیشر، رئیس‌جمهور اتریش، تأکید کرد که تنها مردم سوریه درباره «حکومت آینده خود» تصمیم خواهند گرفت و «هیچ کشور و قدرت خارجی نباید و نمی‌تواند راجع به آینده سوریه تصمیم بگیرد».

وی در عین حال از همه کشورهای منطقه و کشورهای تأثیرگذار از جمله اتحادیه اروپا خواست که برای حل بحران سوریه کمک کنند.

آقای روحانی تأکید کر که ایران با هدف به گفته او «بیرون راندن تروریست‌ها از سوریه و ایجاد امنیت و ثبات» در این کشور، «با هر که باید، گفت‌وگو خواهد کرد از جمله کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی».

هاینتس فیشر، رئیس‌جمهور اتریش، در آستانه سفر به تهران در یادداشتی در روزنامه دولتی ایران، با استقبال از توافق هسته‌ای ایران ابراز امیدواری کرده بود که پس از «پایان مثبت گفت‌وگوهای هسته‌ای» راه‌حلی نیز برای «درگیری‌های خونین سوریه، عراق، و یمن» پیدا شود.

در همین حال فرانسو اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفته است که بازیگران اصلی منطقه خاورمیانه از جمله ایران و عربستان سعودی باید در یافتن راه حل برای بحران سوریه نقش ایفا کنند.

برخی از کشورهای عربی و در رأس آن‌ها عربستان سعودی و همچنین ترکیه خواستار کناره‌گیری بشار اسد رئیس‌‌جمهور سوریه از قدرت هستند.

اما جمهوری اسلامی ایران بار‌ها با برکناری بشار اسد مخالفت کرده و از جمله علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، مرداد ماه امسال در مصاحبه‌ با شبکه الجزیره تأکید کرد بشار اسد، تا زمانی که در «رأس قدرت» قرار دارد برای جمهوری اسلامی «خط قرمز است».

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، همتای اسپانیایی‌اش، کسانی که به گفته او «درباره رئیس‌‌جمهور سوریه شرط و شروط قائل شدند» را «مسئول تشدید بحران» در این کشور دانست.

افزایش روابط اقتصادی اتریش و ایران

اما رئیس‌جمهور اتریش، در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با آقای روحانی از افزایش روابط اقتصادی دو کشور خبر داد.

هاینتس فیشر گفت که این کشور تلاش می‌کند، روابط اقتصادی خود با ایران را حداقل «به صورت کوتاه‌مدت» تا پایان سال به ۳۰۰ میلیون یورو نزدیک کند. او تأکید کرد که اتریش به دنبال سهم مساوی دو کشور از مبادلات تجاری است.

پیشتر گئورگ واین گارتنر، معاون اقتصادی سفارت اتریش در تهران، پیش از این حجم مبادلات تجاری اتریش و ایران در سال ۲۰۱۳ را معادل ۲۲۵ میلیون یورو اعلام کرده بود.

در همین حال وب سایت گمرک ایران، میزان واردات ایران از اتریش در سال ۹۳ را بیش از ۳۱۰ میلیون دلار و میزان صادرات ایران به این کشور را بیش از ۷ میلیون دلار اعلام کرده است.

در سفر رئیس‌جمهور اتریش به تهران، همچنین چهار یادداشت تفاهم بین دو کشور در زمینه‌های زیست محیطی، تشکیل هشتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، گفتگوهای سیاسی و گفتگوی بین المللی ادیان امضا شد.

آقای فیشر عصر روز دوشنبه برای دیدار رسمی سه روزه وارد تهران شد و بنا بر آنچه دفتر ریاست‌جمهوری اتریش اعلام کرده، قرار است با رهبر جمهوری اسلامی نیز دیدار کند. او در عین حال از پیش اعلام کرده که در دیدار با مقام‌های ایرانی به موضوع حقوق بشر هم خواهد پرداخت.

سفر رئیس‌جمهوری اتریش به تهران، نخستین سفر یک مقام عالی ‌رتبه اروپایی به ایران از سال ۱۳۸۲ به این سو است.

ایران پیش از این در بهمن ماه ۸۲ و در زمان دولت دوم محمد خاتمی، میزبان توماس کلستیل، رئیس‌جمهوری پیشین اتریش، بود، و پس از آن هیچ مقام اروپایی در این سطح به تهران سفر نکرده بود.

این سفر همچنین با انتقاد «کنگره یهودیان اروپا» روبه‌رو شده است.

XS
SM
MD
LG