لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

شصتمین سالگرد سقوط مصدق: بخش چهارم


۲۸ مرداد ۱۳۳۲، از نقاط عطف سرنوشت قرن بیستمی ایرانیان، از جمله رویدادهایی است که گویی تأثیرشان برای همیشه در زندگی ملتی باقی خواهد ماند.
۶۰ سال بعد از آنچه در این روز رخ داد، هنوز گروهی از ایرانیان با این رویداد تصفیه حساب نکرده‌اند و آن را به تاریخ وانگذاشته‌اند. به ویژه دولتمردان امروز ایران که به رغم داشتن ریشه‌های مشترک با اسلامگرایان مخالف محمد مصدق و همسو با کودتا، کماکان در میانه مجادلات پایان‌ناپذیر با ایالات متحده ناخنکی به ۲۸ مرداد و «کودتای ننگین سیا» می‌زنند.
«کودتای ننگین» یا «رستاخیز ملی»؛ تنها راه به صلح رسیدن با آنچه در این روز رخ داد، واکاوی هزارباره آن و تلاش برای کشف بی‌طرفانه حقیقت است. رادیو فردا در مجموعه برنامه به مناسبت شصتمین سال سقوط دولت مصدق، در یک مجموعه برنامه کوتاه رادیویی، در پنج قسمت، نگاهی داشته است به زمینه‌های وقوع حوادث مرداد ۳۲ و پایان کار یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران تاریخ معاصر ایران.
در چهارمین بخش از مجموعه برنامه‌های شصتمین سالگرد سقوط مصدق، به این موضوع پرداخته‌ایم که شاه چگونه با طرح کودتا و برکناری محمد مصدق موافقت کرد. صدور دو فرمان مبنی بر برکناری مصدق و نخست‌وزیری فضل‌الله زاهدی، همزمان با خروج شاه از تهران، از موضوعاتی است که در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته است.
اما نحوه ابلاغ این فرمان‌ها توسط سرهنگ نصیری، رئیس وقت گارد شاهنشاهی، که به کودتای ۲۵ مرداد مشهور شد، و حوادث پس از آن از روز ۲۵ مرداد تا ۲۸ مرداد، از موضوعات دیگری است که در چهارمین قسمت از این مجموعه برنامه به آنها پرداخته شده است. این برنامه را می‌توانید اینجا بشنوید:
please wait

No media source currently available

0:00 0:28:03 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG