لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

«پاسخ روسی به تهدید ایران»


روزنامه کریستین ساینس مانیتور تحلیلی از جان هاگز منتشر کرده است که در آن نویسنده معتقد است مسئله هسته‌ای ایران بدون همکاری روسیه حل نخواهد شد.

جان هاگز استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه بریگام یونگ و از مقام‌های امنیتی دولت رونالد ریگان در مقاله خود با عنوان «پاسخ روسی به تهدید ایران» نوشته است، صرف نظر کردن آمریکا از سامانه دفاع موشکی در شرق اروپا می‌تواند، مسکو را به مهار تهدید هسته‌ای ایران ترغیب کند.

آقای هاگز در مقاله خود آورده است، چند ماه پیش برند اسکاوکرافت مشاور امنیت ملی پیشین دولت آمریکا در پاسخ به پرسشی در باره موضوع ایران گفته بود، مشکل ایران بدون روسیه حل نخواهد شد.

به نوشته وی، گویا یکی از اعضای دولت باراک اوباما این توصیه اسکاوکرافت را شنیده است، زیرا شواهد و قراین بسیاری حاکی از آن است، که دولت جدید آمریکا حاضر است، در مقابل فشار روسیه بر ایران برای پایان بخشیدن به برنامه هسته‌ای نظامی‌اش از ایجاد سامانه دفاع موشکی در پشت دروازه‌های مسکو صرف نظر کند.

آقای هاگز می‌نویسد، روس‌ها از همان آغاز در مقابل این پروژه موضع گرفتند، در حالی که دولت جرج بوش این پروژه را واکنشی به تهدید احتمالی از جانب ایران می‌دانست و همواره تأکید می‌کرد، سپر دفاع موشکی آمریکا که قرار است در کشورهای لهستان و جمهوری چک ایجاد شود، تهدیدی برای روسیه محسوب نمی‌شود.

این در حالی است که جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ در اوایل ماه جاری میلادی از آمادگی آمریکا برای گفت‌وگو با روسیه درباره طرح سپر موشکی این کشور خبر داده و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا هم گفته بود، چنانچه ایران به برنامه هسته‌ای نظامی خود پایان دهد، آمریکا هم درباره سامانه دفاع موشکی خود تجدید نظر خواهد کرد.

آقای هاگز با اشاره به روابط نزدیک اقتصادی و نظامی روسیه با ایران و نفوذ این کشور بر تهران این پرسش را مطرح کرده است، که آیا اصولاً مسکو مایل است از نفوذ خود برای متقاعد ساختن ایران برای توقف برنامه هسته‌ای این کشور استفاده کند یا خیر؟
جان هاگز آنگاه به سخنان باراک اوباما در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه اشاره می‌کند، که گفته بود، اگر کشورهایی مانند ایران مشت‌های گره کرده خود را در مقابل آمریکا باز کنند، با دستان گشوده آمریکا روبه‌رو خواهند شد.

وی با اشاره به روابط نزدیک اقتصادی و نظامی روسیه با ایران و نفوذ این کشور بر تهران این پرسش را مطرح کرده است، که آیا اصولاً مسکو مایل است از نفوذ خود برای متقاعد ساختن ایران برای توقف برنامه هسته‌ای این کشور استفاده کند یا خیر؟

جان هاگز در مقاله خود با استناد به سخن معروفی از وینستون چرچیل مبنی بر اسرارآمیز بودن روسیه می‌نویسد، پی بردن به خواسته‌های روسیه همچنان دشوار است. رویکرد روس‌ها نسبت به آمریکا آمیزه‌ای از ستیزه‌جویی و میل به نزدیکی و همکاری است. با این همه روسیه آمادگی خود را برای همکاری با دولت جدید آمریکا اعلام کرده است.

به باور آقای هاگز روسیه علاقه‌ای به دستیابی ایران به توان هسته‌ای نظامی ندارد. اما پیش از آن که روسیه حاضر به استفاده از توان سیاسی خود برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران شود، باید بهای مناسبی برای این اقدام خود از آمریکا دریافت کند. با این حال باید دید، آیا صرف نظر کردن آمریکا از سپر دفاع موشکی خود در اروپای شرقی روس‌ها را قانع می‌کند یا خیر؟ همچنین باید دید آیا روس‌های زیرک اصولاً می‌توانند از پس ایرانی‌های به مراتب زیرک‌تر برآیند؟

جان هاگز در پایان مقاله خود با اشاره به تأثیرات ناشی از کاهش بهای نفت در اقتصاد ایران و نیز چالش‌هایی که دولت احمدی‌نژاد با آن دست به گریبان است، این پرسش را مطرح می‌سازد که آیا ایران در پی آن است که ضمن وفادار ماندن به تفسیری محافظه‌کارانه از اسلام صرفاً به یک قدرت هسته‌ای منطقه‌ای تبدیل شود، یا این که به کشوری پیشرفته مبدل شده و به مردم با استعداد خود فرصت بروز توانایی‌هایشان را بدهد و از این طریق جایگاه خود را در جامعه جهانی باز یابد؟
XS
SM
MD
LG