لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

تهدید دوباره اولمرت به آغاز عملیات نظامی در نوار غزه


اولمرت ادامه حملات راکتی ستيزه جويان به شهرهای جنوب اسرائيل را «غير قابل تحمل» خواند.(عکس: AFP)
اولمرت ادامه حملات راکتی ستيزه جويان به شهرهای جنوب اسرائيل را «غير قابل تحمل» خواند.(عکس: AFP)

اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل به نيروهای مسلح فلسطينی در نوار غزه هشدار داد که «زمان در مورد رسيدن به آتش بس به پايان می رسد و اگر حملات راکتی به این کشور قطع نشود، ارتش اسرائیل وارد عمل خواهد شد.»


اولمرت ادامه حملات راکتی ستيزه جويان به شهرهای جنوب اسرائيل را «غير قابل تحمل» خواند.


همزمان با حضور جرج بوش در اسراييل، يک مرکز بزرگ خريد در شهر اشکلون مورد اصابت يک فروند موشک گراد قرار گرفت.


همچنين با اصابت موشک به يک کلينيک «مادران و نوزادان»، ۷۴ اسرائيلی زخمی شدند. اسرائيل مدعی است ايران موشک های گراد را در اختيار حماس قرار می دهد.


اهود اولمرت همان شب در یک سخنرانی در برابر آقای بوش، که کف زدن رییس جمهوری آمريکا را نيز در پی داشت، گفت: «حمله کنندگان جواب سختی خواهند گرفت.»


گزارش ها حاکی است که حملات بی وقفه راکتی به جنوب اسرائيل زندگی را برای مردم اين منطقه دشوار کرده است.


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل روز يکشنبه در ديدار با نانسی پلوسی، رییس مجلس نمايندگان آمريکا، که با هيئتی ۱۳ نفره از اعضای کنگره به اسرائيل رفته است، گفت: «اگر شهر سن ديه گو در کاليفرنيا هر روز با ده ها راکت از سوی کسانی در مرز مکزيک مورد حمله قرار می گرفت، آمريکا چه واکنشی نشان می داد؟!»


گفت و گوهای آتش بس در مصر


همزمان با حضور رييس جمهور آمريکا در مصر، مقام های اسراييلی برای بررسی آتش بس با سازمان های مسلح فلسطينی، به اين کشور سفر کردند. مصر ميانجی گری اين آتش بس را بر عهده گرفته است.


مذاکرات اسرائيل و مصر پيرامون آتش بس نانوشته ميان سازمان های مسلح فلسطينی با تل آویو در حالی صورت خواهد گرفت که جورج بوش روز شنبه در ديدار با محمود عباس قول داد که آمريکا برای پيشبرد مذاکرات مرحله نهایی صلح اسرائيل و فلسطيني ها بيشتر تلاش کند.

قرار است در اين سفر وزير امور خارجه اسرائيل و رهبر جناح مخالف دولت این کشور با حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر و نيز جورج بوش ديدار کنند.


روز دوشنبه نيز اهود باراک، وزير دفاع و ژنرال عاموس گيلعاد، رییس ستاد سياسی - امنيتی وزارت دفاع اسرائیل به شرم الشيخ خواهند رفت تا با مبارک و ديگر مقام های بلند پايه مصری ديدار کنند.


همچنين شيمون پرز، رییس جمهوری اسرائيل از سوی سران مصر برای سفر به «شرم الشيخ» و سخنرانی در کنفرانس بين المللی اقتصاد خاورميانه دعوت شده است.


مذاکرات اسرائيل و مصر پيرامون آتش بس نانوشته ميان سازمان های مسلح فلسطينی با تل آویو در حالی صورت خواهد گرفت که جورج بوش روز شنبه در ديدار با محمود عباس قول داد که آمريکا برای پيشبرد مذاکرات مرحله نهایی صلح اسرائيل و فلسطيني ها بيشتر تلاش کند.


وی ابراز اميدواری کرد پيش ازپايان سال ۲۰۰۸، آرزوی استقلال فلسطين تحقق يابد.


سفر وزيران امور خارجه و دفاع اسرائيل به مصر يک هفته پس از ديدار ژنرال عمر سليمان، رییس سازمان اطلاعات مصر از اورشليم انجام می شود.


ژنرال سليمان در ديدارهای خود با سران اسرائيل، ماحصل کوشش های مصر برای برقراری آتش بس ميان اسرائيل و فلسطيني ها در نوار غزه را تشريح کرد. وی از سوی حسنی مبارک ماموريت يافته که اين مذاکرات را تا دستيابی به ثبات، رهبری کند.


جزئيات اين تفاهم نانوشته هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. اما رسانه های اسرائيل اعلام کرده اند: اين احتمال وجود دارد که سازمان حماس با آزاد کردن گيلعاد شاليط، سرباز ربوده شده اسرائيلی، مخالفت کرده باشد.


گيلعاد شاليط دو سال پيش در حمله چريکی نيروهای حماس به يک مقر اسرائيلی در خارج از نوار غزه به اسارت گرفته شد.


ژنرال سليمان به سران حماس گفته بود که اگر با آزادی گيلعاد شاليط موافقت نکنند، اسرائيل ممکن است واکنش نظامی تندی نشان دهد.


مصر همچنان در انتظار پاسخ حماس به درخواست اسرائيل برای آزاد کردن آقای شاليط در چارچوب توافق آتش بس است. سران حماس و برخی سازمان های مسلح ديگر برای قطع حملات راکتی به خاک اسرائيل، با پيش شرط های متعددی ابراز آمادگی کرده اند.


به گزارش رسانه های اسرائيل، اگر وزيران امور خارجه و دفاع اسرائيل و حماس در تنظيم تفاهم نامه به توافق برسند، در روزهای آينده نخست وزير اسرائيل برای قطعی کردن اين مذاکرات با حسنی مبارک در مصر ديدار خواهد داشت.


XS
SM
MD
LG