لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

مشعل المپيک بر فراز جهان، بر اورست برف پوش


صعودکنندگان قرمز پوش پس از رسيدن به قله برفپوش اورست پرچم های چين و المپيک را گشودند و رو به دوربين ها فرياد کشيدند: زنده باد چين، زنده باد تبت. (عکس از AFP)
صعودکنندگان قرمز پوش پس از رسيدن به قله برفپوش اورست پرچم های چين و المپيک را گشودند و رو به دوربين ها فرياد کشيدند: زنده باد چين، زنده باد تبت. (عکس از AFP)

يک زن تبتی مشعل المپيک را برفراز قله اورست به اهتزاز درآورد و به آرزوی ميليون ها چينی تحقق بخشيد، در همين حال گروه های منتقد همچنان چين را به تلاش برای سياسی کردن بازی های المپيک متهم می کنند.


صعودکنندگان قرمز پوش پس از رسيدن به قله برف پوش اورست پرچم های چين و المپيک را گشودند و رو به دوربين ها فرياد کشيدند: زنده باد چين، زنده باد تبت.


به گزارش آسوشيتدپرس، پروژه بلندپروازانه حمل مشعل المپيک به قله اورست، مهم ترين بخش انتقال مشعل المپيک از يونان به چين توصیف شده بود.


سفر بين المللی مشعل سه ماه پيش از يونان آغاز شد و در طول مسيرش تا کنون با تظاهرات سياسی بسیاری در اعتراض به رفتارسرکوبگرانه چين در تبت روبرو شده است.


فعالان حقوق بشر از سرکوب تظاهرات در تبت در ماه مارس که به خشونت گراييد خشمگين هستند.


مشعل اصلی المپيک که مسير جداگانه ای را طی می کند هم اکنون در چين در حرکت است. اين مشعل قرار است پيش از رسيدن به پکن پيش از آغاز المپيک در روز ۸ اوت کليه استان های چين را طی کند.


ادامه مذاکرات دالايی لاما و دولت پکن


«اختلاف نظر ما بيشتر از توافق نظر ما است.» اين گفته لودی گياری، نماينده ويژه دالايی لاما در مذاکره با طرف چينی است.


به گفته او هرچند طرح های ارائه شده از سوی طرفين بسيار جامع بوده و می تواند بخشی از دستور مذاکرات آينده در مورد تبت باشد، اما اختلافات ميان دو طرف هم چنان لاينحل باقی مانده است.


صعودکنندگان قرمز پوش پس از رسيدن به قله برفپوش اورست پرچم های چين و المپيک را گشودند و رو به دوربين ها قرياد کشيدند: زنده باد چين، زنده باد تبت.

لودی گياری گفت: «مذاکره کنندگان چينی بار ديگر دالايی لاما را به کارشکنی در المپيک پکن متهم کردند اما ما به صراحت اعلام کرديم دالايی لاما از روز اول حامی المپيک بوده است.»


پکن بارها دالايی لاما و حاميان او را به هدايت اعتراضات ضد دولتی در تبت متهم کرده است؛ اتهاماتی که رهبر معنوی تبت همواره آنها را رد کرده است.


روز پنج شنبه سخنگوی وزارت امور خارجه چين، کين چانگ، بار ديگر بر مواضع «قطعی و صادقانه» پکن تاکيد کرد و از دالايی لاما خواست اقدامات «جدايی طلبانه» حاميانش را متوقف کند.


به گفته نماينده دالايی لاما، آنها خواستار آزادی زندانيان دستگير شده در جريان ناآرامی های ماه مارس و اجازه حضور گردشگران و خبرنگاران در تبت هستند.


آنها همچنين از مقامات چينی خواسته اند آموزش های ميهن پرستانه پکن در منطقه خاتمه يابد.


پيشنهادی برای تلطيف چهره خشن پکن


يک فعال حقوق بشر امريکايی به دولت پکن پيشنهاد داده است برای تصحيح چهره خشنی که از اين دولت در افکار عموم جهان ايجاد شده، زندانيان سياسی قديم چين را آزاد کند.


جان کام در نامه ای که خطاب به رهبر حزب کمونيست چين نوشته، آورده است: «چين اين فرصت تاريخی را دارد که اولين کشور ميزبان المپيک باشد که چنين حرکتی را انجام داده است.»


او آزادی زندانيانی را که به دليل تحرکات دموکراسی خواهانه شان از سال ۱۹۸۰ در زندان به سر می برند خواستار شده است.


جان کام فعاليت خود به عنوان فعال حقوق بشر در چين از سال ۱۹۹۰ آغاز کرده است و در اين سال ها موثرترين ارتباطات را با وزارت دادگستری چين در مورد زندانيان سياسی داشته است.


XS
SM
MD
LG