لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

اقدام ده‌ها روشنفکر اسرائیلی در حمایت از استقلال کشور فلسطین


یک فعال چپ اسرائیلی پلاکاردی حاوی پرچم‌های فلسطین و اسرائیل را در دست دارد/ عکس تزئینی است
یک فعال چپ اسرائیلی پلاکاردی حاوی پرچم‌های فلسطین و اسرائیل را در دست دارد/ عکس تزئینی است
ده‌ها تن از روشنفکران اسرائیلی، با ابراز حمایت از استقلال هرچه زودتر کشور فلسطین، بعد از ظهر پنجشنبه، در اقدامی نمادین با حضور در برابر محل تاریخی اعلام استقلال اسرائیل در تل‌آویو، بیانیه «استقلال فلسطین» را قرائت می‌کنند.

«بیانیه استقلال کشور فلسطین» قرار است توسط خانم خانا ماروم، از بازیگران پرآوازه تئاتر اسرائیل، در برابر ساختمانی تاریخی قرائیت شود که ۶۲ سال پیش استقلال اسرائیل از سوی داوید بن‌گوریون در آنجا اعلام شده بود.

بیانیه روشنفکران، هنرمندان و برندگان جوایز علمی اسرائیل می‌گوید که «بدین ترتیب ما یهودیان سرزمین اسرائیل، استقلال کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ با پایتختی شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) را اعلان می‌داریم».

این جمله، برگرفته از جمله مشهور داوید بن‌گوریون است که شامگاه چهاردهم ماه مه سال ۱۹۴۸، در نشست سران یهودی حامی استقلال اسرائیل، در تالار شهرداری تل آویو اعلام شد. وی در این نشست گفته بود که «بدین ترتیب، ما استقلال کشور اسرائیل را اعلان می‌کنیم؛ کشور یهودی که کشوراسرائیل خوانده می شود».

۴۷ نفر از روشنفکران اسرائیلی که مبتکر این اقدام بوده‌اند، از جمله شامل عاموس عوز نویسنده سرشناس، الف.ب. یهوشواع، و داوید گروسمن هر سه از نویسندگان مشهور، شولامیت الونی فعال صلح و رهبر پیشین حزب چپگرای «مرتص»، پروفسور یهودا باوئر تاریخ‌شناس مشهوری که خود بازمانده هولوکاست بوده، مناخم یائاری پایه‌گذار آکادمی مشهور علوم اسرائیل و شماری از برندگان اسرائیلی جوایز صلح نوبل هستند.

آنها تأکید می‌کنند که یهودیان در اسرائیل نیز حامی تلاش‌های جامعه جهانی برای استقلال کشور فلسطین هستند، و استقلال یافتن چنین کشوری یک امر اجتناب‌ناپذیر است و بیش از این نباید تحقق این هدف، با تعویق روبه‌رو شود.

روشنفکران اسرائیلی همچنین در بیانیه خود تصریح کرده‌اند که «پایان کامل اشغال، شرط بنیادین برای آزادی هر دو قوم اسرائیلی و فلسطینی است»، و افزوده‌اند که «ما بی صبرانه در انتظار اعلام رسمی استقلال کشور فلسطین هستیم و پیشاپیش حمایت خود را از این کشور، در جوار اسرائیل، بیان می‌کنیم».

نویسندگان این بیانیه همچنین تأکید کرده‌اند که برای این اقدام خود، روزهای جاری را در عید «پسح»، جشن آزادی یهودیان، که یادآور خروج بنی‌اسرائیل از سرزمین بندگی مصر در ایام فرعون مصر است، انتخاب کرده‌اند تا بگویند که بدون رهایی فلسطینی‌ها از اشغالگری، آزادی ملت یهود کامل نیست.

روشنفکران اسرائیلی که همواره از بهبود مناسبات با فلسطینی‌ها حمایت کرده‌اند، در بیانیه خود تأکید کرده‌اند که اسرائیل باید آخرین کنترل‌های خود بر بخش‌هایی از کرانه باختری را رها کند و اختیارات اداره این مناطق کرانه را هم به تشکیلات خودگردان فلسطینی واگذار کند زیرا این «تنها راهکار اجرای قطعنامه سازمان ملل متحد است».

اقدام این روشنفکران اسرائیلی در حالی است که ده‌ها نفر از راستگرایان افراطی نیز روز پنجشنبه با حضور در همین محل، روشنفکران حامی استقلال کشور فلسطین را «خائنان به کشور اسرائیل و ملت یهود» نامیدند و از اقدام آنها ابراز «انزجار» کردند.

قطعنامه سازمان ملل متحد که در روز ۲۹ نوامبر سال ۱۹۴۷ به تصویب رسید، رأی به برپایی دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیل در جوار یکدیگر در این سرزمین داده است.

اما درحالی که یهودیان این را پذیرفتند و شش ماه بعد، استقلال کشور خود را اعلام داشتند فلسطینی‌ها، با رد آن قطعنامه، وارد نبردی خونین با اسرائیل شدند که در طول دهه‌ها ادامه یافته است. با این همه فلسطینی‌ها در سال‌های اخیر تلاش‌ها برای استقلال کشور خود را از سر گرفته‌اند.

در همین حال محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی در روزهای اخیر ابراز امیدواری بسیار کرده است که استقلال کشور فلسطین تا ماه سپتامبر، شهریور، عملی شود، و تأکید کرده که در این زمینه به وعده‌ای اتکا می‌کند که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، سال گذشته داد.

آقای اوباما سپتامبر گذشته در تشریح رویای صلح، گفته بود که تا سال ۲۰۱۱ که مجمع عمومی سازمان ملل، در سپتامبر تشکیل شود، کشور مستقل فلسطین به عنوان یک عضو متساوی‌الحقوق به جمع کشورهای عضو سازمان ملل متحد پیوسته باشد.

محمود عباس که برای پیشبرد تلاش‌های فلسطینی‌ها در راه کسب استقلال در روزهای اخیر سفرهایی به تونس داشته و اکنون تور اروپایی خود را با حضور در فرانسه آغاز کرده، روز چهارشنبه گفت که ۱۳۰ کشور دنیا پیشاپیش کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند و این شمار به زودی به ۱۴۰ تا ۱۵۰ کشور خواهد رسید.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی تأکید کرد که علیرغم سرخوردگی فلسطینی‌ها، وی با از سرگیری انتفاضه و عملیات خشونت‌بار مسلحانه علیه اسرائیل به شدت مخالف است و همچنان معتقد است که باید از راهکارهای مسالمت‌جویانه و مقاومت به دور از خشونت، موجب استقلال کشور فلسطین شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه گفته بود که واشینگتن همچنان با گام‌های یکجانبه در راه استقلال کشور فلسطین مخالف است.

این درحالی است که روزنامه لس‌آنجلس‌تایمزاین هفته نوشته بود که آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل، اعضای کمیسیون چهارجانبه حامی صلح خاورمیانه، به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داده‌اند که اگر خود به زودی مبتکر تلاش‌های تازه‌ای در راه صلح نباشد، این گروه نیز به سوی شناسایی کشور مستقل فلسطین گام برمی‌دارد.

بنیامین نتانیاهو گفته است که برنامه‌های جدید خود را ماه مه در جریان سخنرانی در کنگره آمریکا ارائه می‌کند.

در همین حال هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا روز چهارشنبه تأکید کرد که کشورش به فشار برطرفین برای ازسرگیری مذاکرات مستقیم صلح ادامه خواهد داد.
XS
SM
MD
LG