لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

نوواک جوکوویچ مرد شماره یک تنیس جهان شد


در مرحله نیمه نهایی از ۱۲۵ مین دوره رقابت‌های تنیس ویمبلدون، نوواک جوکوویچ از صربستان با غلبه بر جو ویلفرید سونگا از فرانسه به فینال راه یافت.

جوکوویچ همچنین موفق شد، عنوان نخست رده‌بندی بر‌ترین تنیس بازهای جهان را نیز نصیب خود کند. او اولین فردی است که پس از ۷ سال و ۴ ماه، صدر جدول را از انحصار رافائل نادال و راجر فدرر خارج می‌کند.

آخرین نفری که غیر از این دو تنیس‌باز بزرگ به رتبه اول صعود کرد، اندی رادیک آمریکایی در فوریه ۲۰۰۴ بود.

در پخش زنده این بازی، بار‌ها منصور بهرامی پیشکسوت تنیس ایران و قهرمان اسبق آسیا، در کنار بیورن بورگ فاتح ۵ دوره ویمبلدون به تصویر کشیده شد.

سایت رسمی ویمبلدون همچنین ضمن اشاره به بهرامی و بورگ، از حضور گوران ایوانی سویچ، اشلی کوپر، جان نیوکمب، مانوئل سانتانا، فرد استول و مارک وودفورد از ستارگان سابق دنیای تنیس به عنوان مهمان ویژه، در این مسابقه که ضیافت صعود جوکوویچ به رده نخست جهان بود خبر داده است.

به این ترتیب، در رقابت‌های یو اس اوپن که آخرین گرنداسلم سال خواهد بود، رقابت احتمالی نادال و فدرر نه در فینال که این بار، در مرحله نیمه نهایی برگزار خواهد شد.

جوکوویچ چگونه شماره یک شد؟

بدون شک تغییر سیستم اعطای امتیاز در رنکینگ، مهم‌ترین عامل صدرنشینی جوکوویچ است. زیرا نادال در فرنچ اوپن قهرمان شده و احتمال اینکه در ویمبلدون نیز قهرمان شود بسیار است.

اما مطابق روش جدید امتیاز دهی که منتقدان فراوانی هم دارد، جوکوویچ حتی در صورت شکست در فینال نیز بامداد دوشنبه رسماً به عنوان مرد شماره یک تنیس جهان معرفی خواهد شد! او در مرحله نیمه نهایی موفق شد سونگا را ۳-۱ از پیش رو بردارد.

جوکوویچ که در بلگرداد متولد شده ۲۴ ساله است. از بین چهار گرنداسلمی که در طول سال برگزار می‌شود، او تاکنون فقط دو بار رقابت‌های استرالیا را فتح کرده است.

این در حالی است که ویمبلدون ۲۰۱۱، بیست و هفتمین گرنداسلم دوران ورزشی او محسوب می‌شود.

نوواک تنیس را در ۴ سالگی آغاز کرد و پیشرفت او در رده‌های سنی پایه چنان حیرت‌انگیز بود که امروز حتی یک گفت‌وگوی تلویزیونی از ۸ سالگی او در شبکه یوتیوب موجود است.

او در این مصاحبه می‌گوید هدفش این است که بر‌ترین بازیکن تنیس جهان شود. رویایی که در زمین مرکزی ویمبلدون محقق شد.

در‌‌ همان مقطع بود که یلنا گنچیچ از نخبگان تنیس یوگسلاوی، جوکوویچ را پس از مونیکا سلز زن شماره یک تنیس جهان، بزرگ‌ترین استعداد این کشور در آینده تنیس جهان معرفی کرد.

هنگامی که ۱۲ ساله شد، سه ماه را در آکادمی تنیس نیکولا پیلیچ در مونیخ سپری کرد. در ۱۴ سالگی قهرمان رقابت‌های انفرادی، دونفره و تیمی نوجوانان اروپا شد و سیر صعودی پیشرفت او زیر نظر ماریان وایدا و سپس تاد مارتین آمریکایی ادامه پیدا کرد.

نادال، جوکوویچ در فینال ویمبلدون

نوواک جوکوویچ روز یکشنبه برای بیست و هشتمین بار در برابر رافائل نادال قرار خواهد گرفت. حالا نویسندگان ورزشی هنگام نام بردن از نادال، باید او را مرد شماره ۲ تنیس جهان بنامند.

نادال برای صعود به فینال در یک نمایش بر‌تر موفق شد اندی ماری بریتانیایی را ۳-۱ از پیش رو بردارد. به این ترتیب طلسم ناکامی انگلیسی‌ها برای حفظ جام قهرمانی در خانه، وارد هفتاد و ششمین سال خود خواهد شد.

اندی ماری برای سومین سال پیاپی در مرحله نیمه نهایی متوقف شد و راهی به فینال پیدا نکرد.

در پرونده مبارزه‌های نادال و جوکوویچ، ۱۶ پیروزی برای نادال و ۱۱ بار برتری به نام جوکوویچ ثبت شده. اما هر ۴ بازی سال ۲۰۱۱ را جوکوویچ به سود خود خاتمه داده است.

جالب اینجاست که این دو نفر در گرنداسلم‌ها ۵ بار با هم روبه‌رو شده‌اند و همیشه نادال برنده شده است.
همچنین این پنجمین حضور نادال در فینال ویمبلدون است اما جوکوویچ نخستین بار است که به فینال ویمبلدون راه یافته.
XS
SM
MD
LG