لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

«تلاش ائتلاف سعودی برای لغو میزبانی قطر در جام جهانی ۲۰۲۲»


 اعلام میزبانی قطر برای میزبانی جام جهانی.
اعلام میزبانی قطر برای میزبانی جام جهانی.

برپایه گزارش منتشر شده در یک وبسایت سوییسی شش کشور ائتلاف ضدقطر در نامه‌ای به فدراسیون جهانی فوتبال خواستار لغو برگزاری رقابت‌های جام جهانی سال ۲۰۲۲ در قطر شدند.

به گزارش رویترز، وبسایت سوییسی «دلوکال» گزارش داده که عربستان سعودی، یمن، موریتانی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در نامه‌ای مشترک به فیفا خواستار لغو میزبانی قطر برای جام جهانی ۵ سال دیگر شدند.

برپایه این گزارش این کشورها در نامه خود به استناد به ماده ۸۵ مقررات فیفا خواستار آن شده‌اند که فیفا محل برگزاری را به کشوری دیگر منتقل کند .مطابق این بند انتقال میزبانی بازی‌های در شرایط اضطراری امکان‌پذیر است.

رویترز گزارش می‌دهد، فیفا اما می‌گوید جیانی اینفانتیو، رئیس این فدراسیون چنین نامه‌ای را دریافت نکرده است.

سخنگوی فیفا گفت: «همانطور که پیشتر گفته شد، فیفا در تماس منظم با کمیته برگزاری جام‌جهانی قطر است...»

درهمین حال یک منبع نزدیک به کمیته برگزاری جام جهانی قطر به رویترز گفته است که دوحه از این حرکت عربستان سعودی و متحدانش مطلع است اما هنوز قطر چنین نامه‌ای دریافت نکرده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از روز ۱۵خرداد تمام روابط سیاسی و اقتصادی خود را با قطر قطع کردند و مرزهای دریایی، هوایی و زمینی خود را روی آن کشور بستند.

این کشورها با تعیین شروطی ۱۳ گانه‌، اعلام کردند شکستن محاصره تنها با اجرای این شروط ممکن است. قطر اما این شروط را رد کرده و آن را ناقض حاکمیت ملی خود می‌داند.

از سوی دیگر روزنامه گاردین گزارش داده درحالی که فیفا از اعلام موضع درباره بحران قطر خودداری می‌کند، راینهارد گریندل، رئیس فدراسیون فوتبال آلمان، ضمن اینکه قول داد به دنبال «راه‌حل سیاسی» این موضوع باشد، گفت: «جامعه جهانی فوتبال باید قبول کند که...رقابت‌های بزرک نباید در کشورهایی که فعالانه از ترور حمایت می‌کنند، برگزار شود.»

انتخاب قطر برای میزبانی جام جهانی که در سال ۲۰۱۰ صورت گرفت با حاشیه‌های بسیار همراه شد. در آن زمان محمد بن همام عبدالله قطری، رئیس وقت کنفدراسیون فوتبال آسیا و عضو شورای اجرایی فیفا، متهم شد برای میزبانی قطر رشوه پرداخت کرده است.

در ۲۳ ژوییه سال ۲۰۱۱ کمیته اخلاقی فیفا بن همام را به‌صورت مادام‌العمر از فعالیت مرتبط با فوتبال محروم کرد. درحال حاضر شرکت هواپیمایی قطر اسپانسور فیفا است.

XS
SM
MD
LG