لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

یکی از رهبران مخالفان ونزوئلا به سفارت شیلی پناه برد


«فردی گوآرا»، نایب رئیس پارلمان ونزوئلا،‌در ماه‌های گذشته در خط مقدم اعتراض‌ها علیه دولت نیکلاس مادورو، قرار داشت.
«فردی گوآرا»، نایب رئیس پارلمان ونزوئلا،‌در ماه‌های گذشته در خط مقدم اعتراض‌ها علیه دولت نیکلاس مادورو، قرار داشت.

یکی از رهبران برجسته اپوزیسیون ونزوئلا پس از صدور حکم جلبش از سوی دیوان عالی این کشور به سفارت شیلی در کاراکاس پناه برد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خارجه شیلی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فردی گوآرا، نماینده پارلمان ونزوئلا، به رسم میهمان‌نوازی در سفارت این کشور در کاراکاس به سر می‌برد.

فردی گوآرا ۳۱ ساله با دوست دختر خود شنبه‌ شب ۱۳ آبان، به محل اقامت سفیر شیلی در کاراکاس رفته بود.

دیوان عالی ونزوئلا روز جمعه ۱۲ آبان، فردی گوآرا را ممنوع‌الخروج کرد و از شورای قانون اساسی این کشور خواست مصونیت وی را لغو کند. این شورا در کنترل اعضای حامی دولت ونزوئلا است.

دیوان عالی ونزوئلا، فردی گوآرا را متهم کرده است که در «ایجاد ناآرامی‌ و دیگر جرایم» در اعتراض‌های چند ماه گذشته دست داشته است.

در مقابل، حزب متبوع فردی گوآرا اتهامات مطرح شده را «جرائم واهی و ساخته و پرداخته دیکتاتوری» دانسته است.

طبق قانون اساسی ونزوئلا، پارلمان باید درباره لغو مصونیت یک نماینده تصمیم‌گیری کند اما از آنجا که مخالفان دولت اکثریت را در پارلمان در دست دارند، دیوان عالی این درخواست را به شورای قانون اساسی احاله داده است.

فردی گوآرا، نایب‌ رئیس پارلمان ونزوئلا، در ماه‌های گذشته در خط مقدم اعتراض‌ها علیه دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور، قرار داشت. ونزوئلا در دولت نیکلاس مادورو، در بحران عمیق سیاسی - اقتصادی فرو رفته است.

در همین حال، ۱۲ کشور آمریکای شمالی و جنوبی، از جمله مکزیک، برزیل و کانادا،‌ روز شنبه با صدور بیانیه‌ مشترکی تعقیب قضایی فردی گوآرا را ضربه دیگری به «حکومت قانون و استقلال قوا در ونزوئلا» دانستند.

چندی پیش هم پنج قاضی پیشنهاد شده از سوی پارلمان برای انتصاب در دیوان عالی، پس از صدور حکم جلب‌شان، به محل اقامت پدرو رامیرز، سفیر شیلی در کاراکاس پناه آورده بودند.

دولت ونزوئلا اما اجازه نداد که سفارت شیلی آنها را به کشور شیلی منتقل کند. این پنج نفر مخفیانه به میل خود از سفارت خارج شدند و خود را به کلمبیا و سپس شیلی رساندند.

XS
SM
MD
LG