لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

دیدار محمود عباس و باراک اوباما


سران سازمان فتح ملاقات محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در روز دوشنبه بیست و ششم اسفند در کاخ سفید را برای تعیین روند مذاکرات سیاسی اسرائیلی – فلسطینی «سرنوشت ساز» توصیف کرده‌اند.

خانم حنان عشراوی عضو کمیته مرکزی جنبش فتح دوشنبه در رام الله گفت دیدار روز دوشنبه کاخ سفید «بیشترین عواقب را برای فلسطینی‌ها» خواهد داشت.

به گفته خانم عشراوی، کادر رهبری فلسطینی از این توانایی برخوردار است، فشارهای آمریکا را که مغایر با حقوق حقه فلسطینی‌ها باشد، رد کند.

خانم عشراوی دوشنبه به رادیو «صوت فلسطین» در کرانه باختری گفت، «ابومازن در آغاز سفر خود به واشینگتن، تاکید کرد که هرگز از آرمان فلسطینی‌ها عدول نخواهد کرد».

این مقام ارشد جنبش فتح احتمال داد که در دیدار اوباما با ابومازن، پیش نویس طرحی که جان کری وزیر خارجه آمریکا برای صلح نهایی اسرائیلی- فلسطینی تنظیم کرده است، ارائه شود.

جان کری که یکشنبه شب در واشینگتن با محمود عباس دیدار کرد، به او گفت «زمان اتخاذ تصمیمات دشوار فرا رسیده است».

ملاقات ابومازن با اوباما، دو هفته پس از دیدار رییس جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل انجام می‌شود.

آمریکا برای پیمان نهایی صلح از تابستان گذشته مذاکراتی نُه ماهه را کلید زد.

تنها کمتر از شش هفته به پایان دوره مذاکرات باقی مانده ولی در دستیابی به راه حل برای هیچیک از مسائل حاد مرتبط با نزاع اسرائیلی- فلسطینی، پیشرفتی حاصل نشده است.

در همین حال، به گزارش رسانه‌های عربی، محمود عباس در ملاقات با اوباما خواهد گفت اگر اسرائیل ساخت و ساز در سرزمین‌های اشغالی را متوقف کند و شمار بیشتری از زندانیان مهم امنیتی فلسطینی را آزاد کند، فلسطینی‌ها آماده هستند مهلت گفت‌و‌گوهای صلح را مدتی دیگر تمدید کنند.

نتانیاهو دستیابی به صلح را به شرط تازه‌ای موکول کرده است که بر اساس آن، فلسطینی‌ها باید اسرائیل را به عنوان «دولت یهود» برسمیت بشناسند؛ وزیر خارجه آمریکا در روزهای گذشته بخاطر این سرسختی نتانیاهو از او به سختی انتقاد کرد.

رسانه‌های فلسطینی نوشته‌اند، ابومازن در دیدار با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا خواهد گفت که فلسطینی‌ها اسرائیل را به عنوان «دولت یهود» برسمیت نمی‌شناسند، زیرا همانگونه که جان کری تاکید کرده، یاسرعرفات در سال ۱۹۸۸ و سپس در سال ۲۰۰۴، رسما پذیرفت از نظر فلسطینی‌ها، اسرائیل «کشور یهودی» است و قطعنامه ۱۸۱ شورای امنیت سازمان ملل، مصوبه سال ۱۹۴۷، نیز اسرائیل را «کشور یهود» نامیده و فلسطینی‌ها این قطعنامه را قبول دارند.

همچنین محمود عباس درحالی با اوباما دیدار می‌کند که وزیر دفاع اسرائیل در روزهای گذشته گفت ابومازن «دیگر یک شریک صلح برای اسرائیل نیست».

ژنرال یعلون شنبه بیست و چهارم اسفند در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون کشورش مدعی شد که ابومازن «به رویه پیشین فریبکاری فلسطینی بازگشته... و اسرائیل درک می‌کند که او دیگر نمی‌تواند شریک صلح باشد».

در همین حال، ژنرال یعلون به طور تلویحی اذعان کرد که وجود محمود عباس و کادر میانه‌رو در رهبری کنونی تشکیلات فلسطینی است که اوضاع کرانه باختری را آرام نگاهداشته و مانع از تسلط حماس بر این بخش از سرزمین‌های فلسطینی، برخلاف وضعیت غزه، شده است.

موشه یعلون در این مصاحبه همچنین جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را دوباره مورد انتقاد قرار داد و گفت او یک می‌انجی بیطرف نیست.

در همین حال، نتایج یک نظرسنجی اسرائیلی نیز نشان می‌دهد، برای ۶۹ درصد از یهودیان اسرائیل، برخلاف ادعای نتانیاهو و دولتمردان او، صلح اهمیت بسیار بیشتری دارد تا اینکه فلسطینی‌ها بگویند که اسرائیل را به عنوان «دولت یهود» می‌پذیرند.

براساس این نظرسنجی، تنها برای ۲۸ درصد از یهودیان ساکن اسرائیل، برسمیت شناختن «دولت یهود» از سوی فلسطینی‌ها، اهمیت زیادی دارد.

باراک اوباما دو هفته پیش در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ، به اسرائیل درمورد عواقب ناکامی روند صلح هشدار بی‌سابقه‌ای داد.

به گفته اوباما، اگر این بار نیز پیمان صلح بدست نیاید، کاسه خشم فلسطینی‌ها دوباره سرریز خواهد شد و کشور‌ها و گروههای بسیاری در جهان نیز تحریم اسرائیل را درخواست می‌کنند و در چنین شرایطی، آمریکا دیگر نمی‌تواند بحران (علیه اسرائیل) را مدیریت کند.
XS
SM
MD
LG